Draadloos en bedraad kunnen internetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

chason

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2002
Berichten
44
Hallo iedereen,

Kan iemand mij vertellen wat ik aan moet schaffen om mijn laptop (die van alles ondersteund) aan te kunnen sluiten (draadloos) op mijn bestaande chello modem.

Ik wil m'n pc bedraad hebben en m'n laptop draadloos! En het lieft ook nog kunnen (draadloos) printen met de laptop.

Kan dat en ja, wat heb ik er voor nodig......

Groeten,
Sonja
 
Hallo,

Je heb een Router nodig die een combinatie heeft van bekabeld en draadloos,
maar ik weet niet of die te koop zijn.
 
Het wijzigen van een enkele pc, aangesloten op een kabelmodem van upc, naar een netwerksituatie zoals jij aangeeft is relatief eenvoudig.

1. in je pc zit al een netwerkkaart, die momenteel is aangesloten op je kabelmodem
2. je notebook heeft (mits recentelijk aangeschaft) altijd een ingebouwde draadloze netwerkkaart.

Alleen de aanschaf van een draadloze router is nodig.
Tip: koop er één van een bekend merk, zoals bijvoorbeeld Linksys, wat de procedure alleen nog maar eenvoudiger maakt.

De stappen zijn kortweg:
a. zet pc uit en haal de stroom van het kabelmodem.
b. haal de kabel die naar de pc gaat los van het modem en sluit deze aan op de LAN-aansluiting (poort 1 tot 4, welke maakt niet uit) op de router
c. sluit een tweede kabel (meestal bijgeleverd) aan tussen het kabelmodem en de WAN-poort van de router.

Sluit nu eerst de kabelmodem weer aan op stroom.
Na enige tijd sluit je de router aan op stroom
Tenslotte zet je de pc aan.

Voor beveiliging, zie de gebruiksaanwijzing op de cd, die bij de router is geleverd.
 
Dat klinkt eenvoudig. En wat zou je nodig hebben om ook de printer en bestanden te kunnen delen met de desktop?
 
Hoi Sonja,

Je kunt natuurlijk een printer kopen die tevens netwerkprinter is, zoals de vorige tipgever zegt.
Dan zit er in de printer een ingebouwde netwerkkaart die op een bedrade netwerkaansluiting op de aan te schaffen router kan. Op een wireless router zitten meestal ook vier aansluitingen voor bekabelde verbindingen, waarvan je er dus één wilt gebruiken voor je pc en een tweede om de printer op aan te sluiten.

Printers met een ingebouwde netwerkkaart zijn echter nogal prijzig en veelal bedoeld voor in bedrijven. Bovendien beperk je je keuze als je een dergelijke printer aan wilt schaffen.
Als je al een printer hebt, kan je deze:
1. aangesloten laten op de pc en deze z.g. 'delen', zodat je ook vanaf je notebook printopdrachten kan geven; nadeel is echter dat - wanneer je vanaf de notebook wilt printen - ook je pc aan moet staan.
2. een router aanschaffen, die tevens een (usb) printeraansluiting heeft.
3. een z.g. (evt draadloze) printerserver kopen: een klein kastje tussen je printer en de router.
Die is er o.a. van linksys: http://www-nl.linksys.com/servlet/S...nksys/Common/VisitorWrapper&lid=4698110441B14 maar ook van andere merken (en wat voordeliger)

Persoonlijk zou ik gaan voor optie drie, omdat je wat je printer betreft dan niet afhankelijk bent van de plek waar je je router hebt 'hangen' (vaak is dat een meterkast en ja, om nou een printer in de meterkast te zetten ...... :p )
Ben je niet van plan al teveel te printen, dan zou ik voor optie 1 kiezen, dat kost je namelijk niks extra als je al een printer hebt.

Het is jammer dat je in je profiel geen woonplaats opgeeft, want dan kon ik je een aantal bedrijven, zoals Paradigit, Computerland, Norrod e.d. opgeven waar ze alle apparatuur voordelig verkopen.
Zelf werk ik voor mensen thuis en in kleine bedrijven in mijn woonomgeving.

Kijk ook op www.valijn.nl
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan