back-up ( hoe, waarom en welke)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hels

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2005
Berichten
314
Hallo helpers,

In de laatste Helpmij.nl nieuwsbrief staat o.a.:
...als je regelmatig een back-up maakt van je systeem (voor geval van nood)...
heb ik de volgende vragen of problemen.
- waarom moet ik back-uppen
- nooit gedaan
- destijds wel gebeurd bij de installatie
- in geval van nood, hoe moet ik dan een back-up maken.
- welke systemen komen in aanmerking.
Alvast bedankt voor de informatie.
Groet,

hels
 
De belangrijkste vraag maar eerst beantwoorden: "Waarom je moet backuppen?"

- Download jij nooit muziek die je wil bewaren?
- Maak jij nooit documenten die je wil / moet bewaren ?
- Heb jij geen digitale foto's / scans die je maar één keer hebt kunnen maken?
- Heb jij geen programma's gedownload / drivers waar uren / dagen zoekwerk in zat?

.......om zomaar wat voorbeelden te noemen.

Welke programma's dat kunnen? Er zijn er tientallen. Typ in Google (bijv.) maar "backup maken" en lees er alles over.
 
Laatst bewerkt:
backup

Hallo Pasja,

Alles wat je noemt staat op mijn C-schijf.
Als die dus crasht, heb ik niets meer.
Kunnen dus de gegevens van schijf C, eveneens ook op een andere schijf
D, E of F geplaatst worden?
Alle op Google aangegeven bedrijven vragen voor het backuppen kosten.
Zelfs zeer hoge bedragen.
Bij onlinebackupprovider is het gratis??
Graag je advies
Groet,

hels
 
Het beste kun je onderscheid maken in 2 soorten backups:

1. al je "bestanden": foto's / muziek / documenten etc. etc. en
2. een complete systeembackup.

Als er ooit een ramp gebeurt en je zou opnieuw Windows moeten installeren, dan is een backup programma zoals in 2 genoemd verrekte handig. Een 30 tot 60 minuten later is je systeem weer hetzelfde als vóór de crash, inclusief álle "eigen" bestanden. Voor deze optie heb je wel een forse opslagcapaciteit nodig op een : 1. 2e harddisk, 2. externe harddisk. of 3. véle DVDtjes.

Optie 1 is vooral handig als er ooit een ramp gebeurt en je bent zelf handig met een herinstallatie van Windows. Je hoeft dan na de Windows installatie alleen de mappen / bestanden met je eigen bestanden terug te zetten.

Voor optie 2 zijn progjes te koop varierend van 20 tot ongeveer 60 euro. (de wat duurdere / hogere Windows Vista versies hebben zo'n progje zélf al "aan boord")

Voor optie 1 kun je grofweg kiezen uit 2 verschillende methodes: idd. op een andere harde schijf. Let wel !!! NIET op een andere partitie van één en dezelfde schijf, maar écht op een andere schijf. De andere methode is simpelweg naar DVD R(W) branden. Dit laatste heeft het nadeel dat de digitale opslag op enig moment in de tijd minder wordt zodat een DVD niet meer leesbaar is. (Moet je dus 1x per jaar opnieuw alles even naar een DVD'tje branden om dát risico uit te sluiten).

Puur voor brieven / foto's etc. etc. is de DVD methode de goedkoopste, maar ook de langzaamste. Een extra harddisk van een tientje of 7 a 8 is dan wellicht meer aan te bevelen en in ieder geval véél sneller in het gebruik.
Ook een externe harddisk voor backupdoeleinden is een optie. Kosten soortgelijk aan die van een extra interne harddisk.

Zéér zeker géén gebruik maken van online backup bedrijven o.i.d. Gewoon in eigen beheer houden door een extra harddisk te plaatsen, DVD's te gebruiken of een externe harddisk aan te schaffen. Reden? Je bent afhankelijk van anderen. Wat te denken van een bedrijf dat ophoudt te bestaan / corrupte medewerkers heeft die met jouw persoonlijke bestanden gaan rommelen, andere rampen verrichten met jouw persoonlijke gegevens. Brrr....., ik moet er niet aan denken.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik mijn persoonlijk advies ook maar noemen: koop een externe (USB) harddisk. Kost -afhankelijk van de grootte- tussen de 50 en 150 euro.

Voordeel 1: je kunt 'm ergens anders bewaren -> in geval van brand / kortsluiting / diefstal of een andere calamiteit met je pc, pak je 'm zó uit de kast en hangt 'm aan de nieuwe computer. (Echt) nadeel : niet bekend bij mij.

Voordeel 2: je kunt 'm meenemen naar familie / vrienden etc. en daar simpelweg even aan een USB poort hangen en heen en weer kopieren.

Naast een externe harddisk zou ik sowieso in elke computer bij aanschaf 2 harddisks laten inbouwen. Het is altijd makkelijk om een 2e hdd te hebben en voor de kosten hoef je het niet te laten.
 
Laatst bewerkt:
als het echt belangrijke data is, bijv. voor je bedrijf of iets dergelijks is online backup misschien een goed optie...
ik heb zelf een schildersbedrijf. al mijn financiële, klanten- en mailgegevens worden dagelijks automatisch veilig gebackupt, mindtimebackup is een goeie.. zoek in google op online backup
 
backup

Hallo Pasja,

Bedankt voor alle informatie, ook van je collega's.
Bij mijn nieuwe computer is de oude harde schijf ook weer ingebouwd.
Deze heet Total Commander 6.03a-Bettink.
met allerlei bestanden erop.
Kan ik daar iets mee doen?
Bvd.
Groet,
hels
 
Die naam verwijst naar een management programma voor Windows. Ik mag aannemen dat het slechts de naam van die schijf betreft?

Als dat zo is dan adviseer ik je om die schijf te formatteren en daarna de naam te veranderen naar (bijvoorbeeld) D, daarbij aannemende dat de computer een C schijf heeft, een DVD/CD speler E: en een brander F:

Als daar bestanden op staan die je wil bewaren, dan dien je die vanzelfsprekend éérst naar C kopieren en pas daarna te formatteren.

Als de schijf groot genoeg is om de backup van bestanden te bevatten (van C) dan ben je klaar en hoef je verder geen truuks / programma's etc. etc. uit te halen om bestanden te backuppen.

Voor een complete systeem (Windows) backup verwijs ik naar mijn eerdere bericht(en).

Als die 2e hdd geformatteerd en ingericht is, maak je gewoon een mapje aan en dat noem je (bijv.)

backup van c

In de verkenner sleep je vervolgens alle bestanden van C: naar dit mapje en voila.
 
Laatst bewerkt:
backup

Hallo Pasja,

In Total Commander zijn bestanden aanwezig van 6-10-06 (datum installatie)
en 6-2-08.
Bestaat uit C D E F en heeft totaal nog beschikbaar 199.2 GB.
Kan ik dit laten bestaan en gebruiken voor optie 1?
Zo ja hoe moet ik openen inbrengen opslaan en daarna weer oproepen?
Wat bedoel je met formatteren? Geen idee wat dit is)
Bedankt vor je geduld.
Groet,

hels
 
Wacht even, nu moeten we voorzichtig gaan worden!!!

Ik zou graag, voordat je ook maar iets doet, een paar screendumpjes willen zien.

Ga op het bureaublad naar "Deze computer" en kies bovenin het menu "beeld" voor weergave van pictogrammen. Je krijgt dan een scherm dat er soortgelijk uitziet aan de bijlage die je hieronder ziet.

Die bijlage moet je dan ook maken. Hoe je dat doet?

Zorg dat het scherm waarin "Deze computer wordt weergegeven"op je scherm staat.
Klik op de print screen toets van het toetsenbord (zit in de buurt van de functietoetsen F11- F12 of zo) Er gebeurt visueel niets, maar "onderhuids" heb je nu een "foto" van je scherm gemaakt.

Open Windows Paint en kies voor "Plakken" of druk op de toetscombinatie CTRL-V.
In paint wordt nu de schermafdruk geplakt. Kies voor opslaan als scherm-1.jpg

Open nu een reply in dit bericht en type enkele woorden, bijv. "hierbij mijn schermafdruk."

Klik vervolgens op de paperclip (zit boven het witte tekstscherm)
Er opent een schermpje. Klik op de knop "bladeren".
Zoek het bestandje op (scherm-1.jpg) en dubbelklik erop.
Dit bestand wordt nu in het invoervak ernaast geplaatst.
Klik tot slot rechts ernaast op "uploaden" en het bestand wordt naar de Helpmij ge-upload.
Sluit het venster en plaats je bericht. De bijlage staat er nu zoals deze hieronder ook staat.

Ik denk dat ik mogelijk ook nog van een enkele schijf / partitie een screendumpje moet bekijken voordat ik je verder "durf" te adviseren. Laten we maar vooraan beginnen zoals hierboven staat vermeld.

Doe verder nog niets qua adviezen uit mijn vorige berichten. Ik ben een beetje voorzichting geworden door jouw opmerking omtrent "Bestaat uit C,D,E en F" (al zal het wel loslopen, omdat het de schijf uit je oude systeem is en dan heeft de vermelding van C etc. weinig toegevoegde waarde en zal geen risico's opleveren. Maar voor de zekerheid.......)

Mocht je na het proberen te uploaden een foutmelding krijgen omtrent de grootte van de bijlage, maak dan de schermafdruk in Paint iets kleiner. Een bijlage mag namelijk niet groter zijn dan 100 Kb om ge-upload te kunnen worden.
 

Bijlagen

  • Scherm-1.jpg
    Scherm-1.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Liever zie ik eigenlijk nog een goede schermafdruk van schijfbeheer.

Ga wederom naar het buroblad (of naar Start) en kies voor "Configuratiescherm".
Kies vervolgens voor "Systeem beheer" en vervolgens voor "Computerbeheer". Daarna kiezen voor "Opslag" en daarna "Schijfbeheer".
Nu wordt een scherm zichtbaar dat er uitziet zoals in onderstaande bijlage:

Daarop kunnen degenen die jou willen helpen precies zien hoevéél harde schijven er in je computer zitten en hóe deze zijn onderverdeeld.

Voor jouw beeldvorming hoe zo'n plaatje te lezen:

je kunt in de bijlage zien dat in mijn systeem 3 harde schijven zitten (eigenlijk 4, maar daarover zo meer) en een CD ROM /DVD brander.

De 1e harde schijf heeft een verborgen partitie van 10 giga en betreft een harddisk met totaal 269,46 opslagruimte. Dit zijn in werkelijkheid echter 2 harde schijven van elk 150 giga, maar omdat ik ze in "Raid" heb geplaatst, dénkt Windows dat het 1 schijf is.

Als je zou willen weten wat "Raid" is, klik dan -> hier
Ik heb in mijn systeem Raid 0 toegepast. Als je het artikel zou lezen, dan kun je daar zien dat mijn systeem, door toepassing van RAID 0, theoretisch 1x zo snel is geworden.

de 2e harde schijf (eigenlijk dus de 3e) is verdeeld in twee partities D en H
de 3e harde schijf (eigenlijk dus de 4e) is ook verdeeld in twee partitties E en I
 

Bijlagen

  • Scherm-2.jpg
    Scherm-2.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:
back up

Hallo Pasja,

Lukt het? NEEN!
Uren bezig geweest.
In Paint-net schermafdruk geplakt.
Daarna kies voor opslaan.bestandje verdwenen.
Beheer bijlagen geeft steeds upload failed / ongeldig bestand
Hoe breng ik 1.jpg erin.
Het duizelt mij!
Graag je hulp!
Groet,
hels:evil::shocked::eek:
 
Wat is paint-NET?

Ik bedoelde Paint dat vanaf Windows 3.1 onder de Startknop etc. zit.

Mocht je dat ook bedoelen, dan moet je als je het bestand opslaat kiezen voor "Opslaan als". Dan kun je de extensie (is de 3 letterige toevoeging achter het puntje in de naam van het bestand) veranderen naar .jpg

Dan moet het lukken.
 
backup

Hallo Pasja,

Het lukt niet.
Paint.NET v 3.10 is de moderne vervanger van Paint.
Heeft kennerlijk MSPaint eruit gewerkt (zit niet in mijn prgramma's).
Niet mogelijk het te downloaden.
In PaintNET krijg ik wel een kopie van Computerbeheer
In NET is alles engelstalig.
Ik weet niet waar je : Kies voor opslaan als scherm-1.jpg moet zetten.
Wat een problemen!
Daardoor gaat het fout bij beheer bijlagen.
Waarschijnlijk te groot, mag maar 100KB zijn.
Help
hels
 
Waar je het plaatje bewaart (in welke map dus) is geheel onbelangrijk. Sla de .jpg op in bijv. "mijn documenten". Kijk daarna even in de verkenner of íe onder de 100 Kb blijft. Is íe groter, dan opnieuw op het scherm zetten en middels een van de hoeken wat verkleinen. (Op dezelfde manier als dat je een Windowsvenster verkleint of vergroot -> met één van de hoekgreepjes.

De bijlage zoals je die nu plaatste, kan niet geopend worden: melding : ongeldige bijlage.
 
back-up

untitled.jpg

Hallo Pasja,

Ik snap er niets van. In Paint- net schermafgruk gemaakt, met bewegendstippelrandje,
verkleind naar 300/200, daarna geklikt op Save, mijn documenten untitled opslaan,
save configuration -ok.
Bestand selecteren, uploaden bij huidige bijlage 23.5 kb. staat bij verwijderen.
Als ik dit inklik komt het bestandje verkleind over.
Maar het verschijnt niet in in mijn reply.
Resultaat zie boven.
HELP!
Groet
hels
 
Nu is het bijna prima gelukt, alleen de bijlage is onleesbaar omdat deze te klein is. Vergroot 'm tot 99 Kb of zo en we kunnen verder..................
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan