linux installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevincs

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
48
Hallo iedereen, ik zit hier nog met een oude pc zonder hard disk.
Hoe kan ik hier toch nog op werken?
Kan ik het os niet telkens rechtstreeks naar mijn ram kopieren?

bij voorbaat dank
 
Ja dat klopt, je kunt met behulp van een cd linux opstarten, vanmiddag heb ik dat toevallig nog gedaan, je kunt op de website van Ubuntu versie 7 downloaden voor desktop gebruikers en daarmee kun je dan de cd branden en vervolgens mee laten opstarten. Vervolgens kun je ook nog eventueel installeren. Maar of hij dat nou trouwens zonder hardddisk doet weet ik niet zeker, bij mij zat er wel een hardeschijf in maar ik hoefde daarmee niks te doen ofzo dus waarschijnlijk zette hij dat op het RAM geheugen
 
Voorzover ik weet zal je altijd wel een beetje harde schijf nodig hebben. Linux is inderdaad te gebruiken zonder te installeren maar heeft altijd nog een harde schijf nodig. Buiten dat vraag ik me af of je wel kunt opstarten zonder harde schijf.
Mijn advies is om er een oude harde schijf van 2 of 3 gigabyte in te stoppen en daar een versie van Linux op te installeren, mede omdat het, zoals je zelf zegt, een wat oudere computer is, en Linux niet echt veel eist van een computer
 
Ja dat klopt, je kunt met behulp van een cd linux opstarten, vanmiddag heb ik dat toevallig nog gedaan, je kunt op de website van Ubuntu versie 7 downloaden voor desktop gebruikers en daarmee kun je dan de cd branden en vervolgens mee laten opstarten. Vervolgens kun je ook nog eventueel installeren. Maar of hij dat nou trouwens zonder hardddisk doet weet ik niet zeker, bij mij zat er wel een hardeschijf in maar ik hoefde daarmee niks te doen ofzo dus waarschijnlijk zette hij dat op het RAM geheugen
Even reagerend op jouw reactie: mij is geleerd dat Ubuntu en alle verwanten daarvan tijdelijk een deel van je harde schijf als werkgeheugen gebruiken, zonder dat dit enige sporen achterlaat (althans, geen sporen die ik ook ooit gemerkt heb).
 
Je zult naar distro moeten pakken die daar voor zijn gemaakt en dus zeker niet ubuntu, ubuntu werkt met een livecd en dat is meer bedoeld om een eerste kennismaking te hebben met de distro.
Mss is DSL wel iets voor jou, ik weet hoe oud je pc is, maar deze kan je op een usb stick zetten en zo kan je toch nog bestanden bewaren. info

Ik heb dsl ook is op men laptop gezet en deze werkt dan uitermate snel, vista 50% van men ram (1,5Gb), ubuntu 20%, DSL 1-2%: dit geeft een kleine indicatie dat het toch geschikt is voor trager computers, (mijn computer M1,73Ghz, 1,5GbRam, 256Mb video)
 
Laatst bewerkt:
Even reagerend op jouw reactie: mij is geleerd dat Ubuntu en alle verwanten daarvan tijdelijk een deel van je harde schijf als werkgeheugen gebruiken, zonder dat dit enige sporen achterlaat (althans, geen sporen die ik ook ooit gemerkt heb).

Idd de swap, bij windows is dit het virtueel geheugen of wisselbestand, bij ubuntu is er wel een aparte partitie vereist voor de swap en dan kan je die ruimte dan toch niet gebruiken, dus of het sporen al dan niet nalaat is irrelevant.
 
(...)
Kan ik het os niet telkens rechtstreeks naar mijn ram kopieren?(...)
Ja dat kan, mits je wel een CD-speler of USB-ingang of floppydrive of enig ander opstarbaar medium in/aan/op de PC hebt zitten. En de daarbij behorende opties in je BIOS beschikbaar zijn.

PS. Voor zij die denken dat LiveCD's de hardeschijf gebruiken: Dat is niet zo. (pimmie89 had daarin gelijk)
LiveCD's rammen het gehele besturingsysteem in het RAM-geheugen. Daarvoor wordt een ramdisk aangemaakt, wat de hoeveelheid RAM-geheugen voor bewerkingen etc niet ten goede komt. Daarom kun je met LiveCD's zo goed alle verschillende Linuxen uitproberen. Zonder dat je huidige installatie (mocht je die hebben) ervan naar de knoppen gaat, mits je niet als Root / beheerder gaat lopen klooien natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan