DVD9 splitsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FunZip

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
2.597
Hoi,

Ik probeer een orginele DVD9 (6,75GB) te splitsen in twee DVD's (DVD5) om dat ik branden naar dual-layer wil omzeilen.

Een "full copy" maken gaat uitstekend met WinAvi DVD Copier echter, als ik de opdracht geef om hem te splitsen dan maakt hij er een zooitje van. Het lijkt wel of hij alle .vob en video_ts files door elkaar gooit....

Ik weet van programma's als DVDshrink etc. maar dat is niet wat ik wil, ik wil de orginele kwaliteit behouden, verdeeld over twee DVD's!

Wie weet of er een ander progje is wat beter werkt dan WinAvi DVD Copier of heeft ervaring met het splitsen van DVD's met behoud van de orginele kwaliteit?

Thnx.
 
met dvdschrink kun je hem verkleinen zodat hij op een gewone dvd past, meestal is de kwaliteit nog wel 70 % ( ik had zelfs 90%) want je kan de gesproken talen weg halen zoals frans duits enz maar engels laten staan.
dat kan ook bij de ondertiteling.

ik zie geen verschil als ik hem verkleint heb.

ik denk dat dit het beste is.

om over 2 dvd's verdelen weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar zoals ik al schreef......DVDshrink is niet wat ik bedoel......das leuk om een filmpje te copieren die je eenmaal (1) bekijkt en waarvan de kwaliteit best wel wat minder mag zijn maar het gaat hier om een DVD van een live concert waar ik zelf bij aanwezig was en waarvan ik een perfecte copy wil hebben verdeeld over 2 DVD's!

Grtz.
 
De hele film invoeren in bv. studio van pinnacle of windows moviemaker , dan de helft van de film branden en daarna de tweede helft .
Zo doe ik dat , er zijn wellicht meerdere manieren .
 
Als het je zo veel waard is, waarom koop je dan gewoon niet een Dual Layer DVD-R(W)
Die paar Euro mag het toch wel kosten?
 
Ik snap ook niet waarom het persee op twee DVD's moet?
Wat is er dan mis met een DL??

Maar goed, met Windows Movie Maker moet het gewoon lukken hoor.
 
Laatst bewerkt:
Als het je zo veel waard is, waarom koop je dan gewoon niet een Dual Layer DVD-R(W)
Die paar Euro mag het toch wel kosten?

Het gaat me niet om die paar Euro,......zoek gewoon een progje om een DVD te splitsen in 2 DVD's zonder kwaliteit verlies.....
Weet dat daar genoeg programma's voor zijn (DVDFab; Apollo DCD Copier; WinAvi DVD Copy; etc,etc.) maar ik vroeg ook: "Wie weet of er een ander progje is wat beter werkt dan WinAvi DVD Copier of heeft ervaring met het splitsen van DVD's met behoud van de orginele kwaliteit?

Mag toch?

Grtz.
 
Maar we zijn zo nieuwsgierig waarom het niet gewoon op een DL kan, misschien missen we iets?
Dat snap je toch ook?
 
Je kan geen originele kwaliteit bewaren als je splitst. Want...de originele DUAL layer heeft Bijvoorbeeld een menu..plus ergens een stukje rommel dat bepaald wanneer wat en waar wordt getoont.

Als het menu op de eerste DVD staat kan die dus niks met DVD nummer 2. Met editors de film eruit trekken, splitsen opnieuw opbouwen voor twee DVD's nieuwe menu's maken...leidt allemaal tot een groter kwaliteitsverlies dan DVDshrink veroorzaakt met een nieuwe compressie.

Overigens maakt DVDShrink geen compressie vanhet geluid, maar van het beeld...het was een concert toch...het geluid lijkt me dan het belangrijkst.

Intussen waren we allemaal al op en neer geweest om een DVD dual R(W) te halen..:D
 
Maar we zijn zo nieuwsgierig waarom het niet gewoon op een DL kan, misschien missen we iets?
Dat snap je toch ook?

Mag en kan ook op een DL, maar laten we zeggen dat ik ook wil begrijpen hoe je een D9 omzet naar 2* D5:)
Met WinAvi DVD Copy lukte dat nog niet.

Grtz.
 
Nou het ging je om zonder kwaliteitsverlies een DVD te splitsen..."no can do!"
Je hebt altijd kwaliteitsverlies. Je zult de twee DVD volledig moet "authoren" en de gesplitste beelden opnieuw moeten opbouwen. En dan nog geluk hebben dat het geluid synchroon blijft...

Wil je het persé? Dan is mijn advies VEGAS met DVD architect..en dan wel de PRO. Kost je dan zo'n 500,- tot 600,- euri. :eek:
Maar dan heb je ook wat....heb je dan ook nog Dolby Digital of DTS surround geluid in de originele film, dan ontom je er niet aan het een en ander te combineren met SoundForge. Maar da's niet zo duur slechts 260,- ongeveer...:(

Gezien de enorme mogelijkheden valt de leercurve nog wel mee...:rolleyes:
En super programma's als het gaat om het behoud van kwaliteit van het bronmateriaal.
 
Nogmaals , het kan met het in windows zittende moviemaker
Ikzelf gebruik hiervoor studio van pinnacle ( niet gratis )
Bovendien kan jij de film dan ook nog bewerken , scene's of menu's weglaten of maken , overgangen invoegen , titelrol enz .En dit alles zonder kwaliteits verlies .
Wel adviseer ik om de dvd niet groter te maken dan 58 minuten . Bij 59 of 60 minuten kreeg ik al een miniem kwaliets verlies .
Hans
 
@Hans

Juist met het gebruik van Moviemaker creeer je je eerste kwaliteitsverlies. de MPEG 2 vanuit de DVD kan niet als zelfde MPEG worden opgeslagen. De hoogste kwaliteitsvorm in Moviemaker is DV AVI. Renderen dus...en renderen levert altijd kwaliteitsverlies.
En er wordt nog eens gerendert van de DV-AVI naar een DVD geschikte MPEG2..
Da's dus twee maal renderen.

Met een programma als VEGAS kun je direct de MPEG vanuit de DVD inlezen,splitsen en ook direct naar een DVD geschikte MPEG2 terugzetten. Er wordt gerendert, maar dan slechts éénmaal. En de MPEG de/encoder in VEGAS is van topper MAINCONCEPT.

Plus je kan de kwaliteit van het geluid behouden....niet van Dolbydigital naar het platte PCM
 
Okey,......de weg van de minste weerstand en de hoogste kwaliteitswinst lijkt dus branden naar een DL!
Weet nu ook waarom "WinAvi DVD copy" (en mogelijk ook andere progjes) er een rommeltje van maken.Vooral het menu op de tweede DVD (DVD9---->DVD5) lijkt niet in orde. Ik denk dat deze methode is alleen geschikt voor films met 1 titel. Films met zogenaamde ‘seamless branching’ kunnen niet worden gesplitst via deze methode. Met "DVD architect" zoals @cookz beschrijft heb ik geen ervaring....

Bedankt voor reacties:)

Grtz.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Met DVDFab kun je de films ook splitsen.
Probeer het eens uit zou ik zeggen met de trail versie.
Het programma kost niet veel en je heb levenslange gratis update's

Mvg, Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan