oefenen op commandline - Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clemens Schalkw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
166
Ik wist niet zo goed in welk forum ik mijn vragen moest plaatsen, maar ik denk dat ik hier het beste zit.

Ik ga per 1 april werken in de ICT sector, ik ben sinds september student Informatica (op latere leeftijd :D).
Nu heb ik bij mijn nieuwe werkgever gezien dat daar veel wordt gewerkt met Linux Ubuntu en dat er erg veel op de commandline wordt gedaan.
Ik draai thuis op de laptop Windows Vista Home.
Nu dacht ik even een Virtual Machine op te zetten, daar een versie van Ubuntu op te draaien en klaar.
Maar dat bleek nog niet zo simpel.

Hebben jullie tips wat ik het beste kan doen?
Weten jullie goede tutorials te vinden over het werken op de Command Line?

Het is voor mij redelijk belangrijk dat ik snel kan switchen tussen Windows en Linux.

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips
 
http://www.gnodde.com/linux/linux.php?nr=4 Leuk om te beginnen met verkennen, hier ben je zo mee klaar. Maar dan snap je wel waarom en hoe dat zo.

Het echte werk word vanaf de commandline gedaan, zoals beheer van servers of meerdere werkstations in een keer, dat is bij Windows niet anders. Maar je zal zien dat je het snel leert, want het is niet echt moeilijk. Soms lijkt het Chinees maar het is wel logisch Chinees.

Verder heel veel lezen en proberen. En op de Ubuntu forums zoeken en lezen. En als virtuele machine zou ik virtualbox proberen of vmware in ieder geval niet de virtualpc van Windows, die heeft te weinig opties om goed uit de verf te komen. Maar ja hij is dan ook eigenlijk ook niet voor XP, dus weet niet uit eigen ervaring hoe die het doet in Vista.

Maar in ieder geval veel succes en google heeft ook heel veel antwoorden voor je klaar staan hoor. Je moet het soms alleen op de goeie manier vragen.
 
Als je dan linux wil virualiseren doe het dan ook open source :p qemu, is er ook voor windows.
Mocht je nog ergens een ouwe computer hebben staan kan je natuurlijk altijd linux echt installeren op dat ding en via ssh op de command line oefenen.
 
Ik heb de workstation van MS als Virtual Machine genomen en daar Ubuntu opgezet.
Bedankt voor jullie inbreng.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan