NTSC-DVD branden en afspelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Sommige DVD's zijn met het NTSC-systeem gemaakt. dus die kun je niet met PAL ingesteld afspelen. Mijn DVD-recorder-speler kan ik instellen op beide systemen; maar ik vermoed dat er (wanneer je zo'n DVD gaat branden) 'n progje is waarmee je dit vooraf kunt instellen. Nu gebruik ik AnyDVD in combinatie met CloneDVD.
Ervaringen en suggesties welkom !
 
een ntsc dvd omzetten "kopiëren" naar pal is niet zondermeer mogelijk..de framerate van 29 en een beetje bij NTSC komt niet overeen met de framerate van 25 bij PAL...dus als je kopietjes maakt...gewoon de DVD speler instellen op NTSC ...

by the way..misschien kan de DVD speler het wel automatisch bepalen.....

Als je echter zelf films edit en maakt, dan is het altijd te selecteren...
 
Een mogelijkheid is om het video bestand eerst om te zetten op de PC met DVdate en daarna branden naar DVD.
Download http://paul.glagla.free.fr/dvdate_en.htm

In de tekst staat: convert a DV file from Pal to NTSC or reciprocally: dat zou betekenen dat dit dus ook andesom zou moeten werken.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus ik zou zeggen probeer het eens.
 
Een mogelijkheid is om het video bestand eerst om te zetten op de PC met DVdate en daarna branden naar DVD.

Welke file of files moet je dan omzetten. Zie de bijlage van alle DVD-files (ik heb de betreffende DVD met CloneDVD naar de harde schijf geschreven).
 

Bijlagen

  • DVdbestanden.JPG
    DVdbestanden.JPG
    46,7 KB · Weergaven: 84
Oeps, ik ken dit programma ook alleen maar van een ander forum en heb het zelf nooit gebruikt.
Probeer het eens, misschien snapt dit programma VOB bestanden ?
Anders zal je het eerst moeten rippen naar misschien avi of mpeg met weer een ander programma
 
Juist en daar gaat de kwaliteit. Om een MPG voor NTSC om te zetten naar PAL is dus een omzetting nodig. Maar dan ook voor alles. Ook de menuus zijn NTSC

Dan komt er nog een volgende probleem. De beeldverhoudingen PAL en NTSC zijn anders.
PAL 720 x 576, NTSC 720 x 480..dit verschil wordt op je tv wel uitgevuld, maar in het materiaal niet. De menustructuur van een DVD wordt opgehangen aan het bestand en de locatie (op basis van de resolutie) van het materiaal. Bij omzetten naar PAL van het beeldmateriaal, worden niet de scripts van het menu overschreven.

Kortom de menuus worden verminkt en wellicht werkt het menu hierna ook niet meer.

De kwaliteit van de film gaat achteruit en de menuus moeten opnieuw worden opgebouwd.
 
Dan heeft het weinig zin om dit uit te voeren.
We laten het maar, zoals het is. Tenslotte is het niet echt 'n probleem (ik kan switchen van PAL naar NTSC). Wilde alleen weten of het zonder kwaliteitsverlies zou kunnen; de conversie dus van NTSC naar PAL (of vice versa).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan