raar geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

lisalisa3

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Berichten
7
Inmiddels is het gelukt om mijn videofilmpjes op DVD te branden. Alleen is er iets mis met het geluid: We klinken allemaal las en stel smurfen op speed. Wat is er mis gegaan, kan ik dit nog oplossen (heb nog altijd de originele minidisc niet gewist), wie weet raad?
Alvast bedankt!
 
Schroef speed eens terug naar 1x, dan zou het normaal moeten zijn.
 
Nee, dat is niet de oplossing..

Goed dat je zover bent gekomen, maar je moet de DVD opnieuw maken, en een instelling wijzigen. Het gaat hier om de 'samplefrequentie' van het geluid. Daarin heb je meestal 2 smaken, 44.1 KHz en 48 KHz. Op jouw originele DVD's staat geluid in 48 Khz, en de gemaakte DVD heeft 44.1 KHz geluid. (Het kan ook andersom zijn, daar wil ik even vanaf zijn). Maar als je in de instellingen in Nero Vision (of andere software) bij geluid 1 van die 2 getallen ziet staan, moet je ze veranderen, en de DVD opnieuw maken. Dat zou het moeten oplossen.
 
Laatst bewerkt:
dvd opnieuw maken bah en de vorige keer duurde dat al zo lang. Goed ga het dit weekend proberen (heb niet eerder tijd) en hou je op de hoogte. Bedankt.
 
Misschien loop je tegen nog een probleem aan, maar om je een technisch verhaal te besparen, heb ik 2 vragen: 1. Kun je de mini-DVD's afspelen op een DVD-speler en TV? (Of is dat niet de bedoeling, en speel je ze alleen af op een computer) 2. Heb je met de camera misschien in long-play/lagere kwaliteit opgenomen, zodat er meer tijd op de DVD past?

Wat ik wil weten is de samplefrequentie van het opgenomen geluid. Dat kun je zien met het gratis programma Gspot (zie linkje hieronder). Je installeert dat, dan open je de map met daarin een VRO of VOB bestand. Je klikt daarop met rechts, en kiest dan 'openen met' , waarbij je naar het geinstalleerde 'Gpot Codec Information Appliance' verwijst. In het voorbeeld/bijlage staat bij de rode pijl wat de samplefrequentie van het DVD-geluid is. Wat staat daar bij jou?

http://www.headbands.com/gspot/v26x/GSpot270a.zip
 

Bijlagen

  • gpot.JPG
    gpot.JPG
    84,6 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
sorry is er van 't weekend niet van gekomen, 't zal voor volgend weekend zijn :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan