Muziekstandaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaikelD

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik weet dat de meningen over de volgende vraag nogal verdeeld zijn, maar toch ga ik proberen om te kijken of ik de beste er zo uit kan halen, want kan door de bomen het bos niet meer zien.

Tegenwoordig zijn er namelijk zoveel verschillende muziekstandaarden, zoals MP3, AAC, WMV, OGG, etc.

Maar wat is nu de beste qua kwaliteit?

En wat is de beste qua grootte, als je bijv. een mp3 speler hebt van 2GB en je wilt er zoveel mogelijk muzieknummers op kwijt kunnen, maar toch perfecte kwaliteit hebben, welke moet je dan het beste gebruiken?

Zoals ik al zei is het een vraag waarover de meningen verdeeld zijn, maar toch ben ik benieuwd naar de reacties die ik krijg hierop en ik denk dat veel mensen hier misschien wel iets aan hebben.

Groetjes, Maikel
 
Ik weet alleen het verschil tussen mp3 en wav

wav is (als het goed is) de beste kwaliteit (misschien zijn andere beter, kan best)

en om zoveel mogelijk nummers op een mp3 speler te proppen moet je mp3 hebben, dit is namelijk een soort compressie. Het haalt de hoge en lage tonen weg die je toch bijna niet hoort. Dit scheelt een hoop voor de grote van het bestand.
 
Tegenwoordig zijn er namelijk zoveel verschillende muziekstandaarden, zoals MP3, AAC, WMV, OGG, etc.

Maar wat is nu de beste qua kwaliteit?

En wat is de beste qua grootte, als je bijv. een mp3 speler hebt van 2GB en je wilt er zoveel mogelijk muzieknummers op kwijt kunnen, maar toch perfecte kwaliteit hebben, welke moet je dan het beste gebruiken?

Eerste punt: Vergeet niet dat er ook binnen één formaat verschillen in kwaliteit kunnen zijn, zo heb je MP3-bestanden van verschillende kwaliteit door verschil in bitrate wat wordt uitgedrukt in kilobits per seconde (Kbps). Zo zal een MP3-bestandje met een bitrate van 256 Kbps kwalitatief beter zijn dan een MP3'tje van de bekende 128 Kbps.

Tweede punt: Zoek eerst eens uit of jij een groot genoeg verschil hoort tussen MP3-bestandjes van 128 Kbps en bijvoorbeeld 192 Kbps. Als je dat verschil groot genoeg vindt, dan zul je moeten leven met minder muziek op één MP3-speler. Vind je dat verschil daarentegen niet groot genoeg, dan kun je meer nummers op een speler zetten.
 
en je wilt er zoveel mogelijk muzieknummers op kwijt kunnen, maar toch perfecte kwaliteit hebben, welke moet je dan het beste gebruiken?

Net wat Michael4446 al zei over die Bitrates, ga na wat voor jou goed genoeg klinkt.
Rip 1 nummer wat je goed kent en op originele cd hebt staan (pure "kwaliteit') en zet deze om naar MP3-96, MP3-128, MP3-192, MP3-224 en MP3-320.
Hetzelfde doe je met het gekozen nummer, en die zet je om naar WMA (word ook vaak ondersteunt door MP3spelers), ook met verschillende Bitrates.

Ga ze allemaal beluisteren en neem die conversie die je het beste in de oren klinkt.
Voor mij( ....) is MP3-192 meestal goed genoeg, zowel op mn MP3-speler als op mn HiFi-set.
 
wil hier nog aan toevoegen dat de gebruikte codec ook heel belangrijk is
de standaart mp3 codec in windows is een waardeloos ding, ook die nero gebruikt is waardeloos (dezelfde ??)
ik gebruik zelf http://www.audiograbber.nl/ en de lame codec (ook op de site te downloaden)
je kan hierdoor de bitrate zomaar een stap lager zetten voor het zelfde geluid.
 
muziekstandaard

hebben jullie ook al eens ooit aan deze muziekstandaard gedacht? :D

geintje.. ik ben persoonlijk ook blij met audiograbber! goed programma
 
Hoi...:)

Kijk....zulke geintjes zijn nou echt leuk bedacht....mogen van mij vaker..:thumb:

Maar nog even over het topic:

De gekozen kwaliteit van de file-format moet ook overeenkomstig zijn met de kwaliteit van de afspeelapparatuur. Een "groffe mp3 " afspelen op een super geavanceerd audio-apparaat heeft net zo weinig zin dan een zeer kwalitatieve mp3 afspelen op een heel eenvoudig mp3-spelertje.

Succes , ED
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan