Ik kom windows (windows 98) niet in!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patriciah

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2008
Berichten
8
Hoi allemaal!

Zo heb ik nooit problemen met computers, zo heb ik ineens allerlei problemen! Na het trager lopen van de Windows Millennium computer (ik ga hem vandaag of morgen van binnen schoon maken en laat jullie dan weten of hij niet meer trager gaat lopen!) heb ik nu een ander probleem, waarvan ik niet weet waaronder ik het moet kwalificeren (ik beschrijf even uitgebreid wat er gebeurd is, kan beter teveel vertellen dan te weinig zeg ik maar zo!):

We hebben hier een tweede computer, waarop Windows 98 zit. Gisteren dacht ik, laat ik die computer ook eens door de foutencontrole en defragmentatie gaan, want ik gebruik die computer nauwelijks, dus dat was al een tijd niet gebeurd. De foutencontrole heb ik gedaan, maar de defragmentatie na 10% afgebroken (niet slim, weet ik, maar zag dat het erg lang ging duren en had daar even de tijd niet voor). Die computer bevat geen internet, dus er zit in elk geval geen virus o.i.d. op. In elk geval, ik was nog wat bestanden aan het wissen in Windows Verkenner en opeens merk ik dat hij wel erg traag gaat lopen/vast gaat zitten, dus ik druk op reset.

Nu heb ik, sinds ik op reset heb gedrukt, het volgende probleem. Ik kom dan in een zwart scherm met de keuze uit Normale modus, Veilige Modus, Command Prompt Only, en nog een aantal anderen (mocht het nodig zijn voor de oplossing, dan schrijf ik ze allemaal even op). Eronder staat de melding:

'Windows has detected a registry/configuration error. Choose COMMAND PROMPT ONLY, and run SCANREG'. Ik heb dus keuze 5, met COMMAND PROMPT ONLY gekozen en daarna bij de c: scanreg getypt. Vervolgens krijg ik een blauw scherm van Microsoft Registry Checker, en wordt er gevraagd of ik het wil laten checken. Ik klik dus op start, en vervolgens staat er: checking system files. Er gebeurt alleen daarna niets meer!

Andere opties in het zwarte scherm (Normale modus, Veilige modus) zorgen er niet voor dat ik in Windows kom.

Ik baal wel dat ik zelf niet wat kennis van DOS/Windows 98 heb, dan had ik misschien begrepen wat hier gebeurt, maar ik hoop dat jullie weten hoe ik dit systeem nu weer normaal kan laten lopen!

Alvast bedankt voor het antwoord!
 
Als het goed is kun je d.m.v. van scanreg ook kiezen voor het terugzetten van kopien van het register van een eerdere datum. Dit kun je doen door de optie /restore achter scanreg te zetten, dus wordt het dan: (vanuit de MS-dos prompt):
scanreg /restore

Probeer dat.

Extra informatie over scanreg:
http://support.microsoft.com/kb/183887/nl


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi!

Ik heb het onderstaande stuk over scanreg gelezen, en de opties scanreg /restore, scanreg /fix en schanreg /opt uitgeprobeerd.

Bij scanreg /restore blijft hij hangen in een blauw scherm met checking system files, en gebeurt er verder niets

Bij scanreg /fix zie ik als enige meer beweging op het blauwe scherm, dan zie ik ook staan:
repairing c:\windows\system.dat
looking for valid system registry keys
checking system registry structure
rebuilding system registry


maar dan gebeurt er verder ook helemaal niks.


Als ik hem in de veilige modus probeer te draaien, krijg ik alleen de eerste paar woorden in het zwarte scherm 'while initializing device VKD Windows pr' en verder gaat het niet..

Bij de normale modus krijg ik:

C:\> REM [Header]
sector not found reading drive C
Abort, Retry, Ignore, Fail?


Waarbij de abort etc opties geen van allen mij in Windows leiden..

Jullie merken het al, ik sta open voor ELKE suggestie... :(
 
[...]Bij de normale modus krijg ik:

C:\> REM [Header]
sector not found reading drive C
Abort, Retry, Ignore, Fail?


Waarbij de abort etc opties geen van allen mij in Windows leiden..
[...]

Dat is niet zo best, want dit klinkt als een fysiek probleem op de harddisk, die niet zomaar te repareren is.
Probeer het volgende:
Kies MS-DOS mode
Klop in en sluit af met Enter: scandisk c: /autofix /surface

Hij zou dan moeten gaan scannen op allerlei (fysieke) fouten van je harddisk en ze (zover mogelijk) ook repareren. Dit proces kan makkelijk meerdere uren duren!

Daarna nog maar eens kijken wat normaal opstarten, scanreg /fix, scanreg /opt en scanreg /restore je zouden kunnen brengen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet zo best, want dit klinkt als een fysiek probleem op de harddisk, die niet zomaar te repareren is.
Probeer het volgende:
Kies MS-DOS mode
Klop in en sluit af met Enter: scandisk c: /autofix /surface

Hij zou dan moeten gaan scannen op allerlei (fysieke) fouten van je harddisk en ze (zover mogelijk) ook repareren. Dit proces kan makkelijk meerdere uren duren!

Daarna nog maar eens kijken wat normaal opstarten, scanreg /fix, scanreg /opt en scanreg /restore je zouden kunnen brengen.

Succes,

Tijs.

Hoi!

Bedankt voor je hulp! Ik hoop dat de schade meevalt, maar ik ben nu in elk geval scandisk c: /autofix /surface aan het doen, gelukkig werkt het scannen wel! Dat gaat inderdaad wel even duren ;) (1.243.816 clusters moeten er in totaal, nu zo'n 20.000 gedaan..) maar ik hoop dat er een oplossing komt! Zodra het klaar is, laat ik het weten :D
 
ben ik weer... :) Het scannen verliep niet zo heel erg goed, rond de 86% kreeg ik een melding 'Out of memory' met daarna:

'At least one area of drive C has sustained physical damage. Although such damage might be caused by an isolated incident such as a power failure, it is often a sign of impending hardware failure.

Back up your files as soon as possible. For more information about backing up your files, see Windows help.

You should run scandisk daily for a while; if more physical errors occur, have this drive checked by a qualified computer hardware technician.'

Dat klinkt dus niet zo goed :confused: Betekent dit dat de harde schijf het niet meer doet en ik aan de aanschaf van een nieuwe comp moet denken? :confused: Hoop het niet...
 
Tsjah... Een nieuwe computer hoeft misschien nog niet direct, maar een nieuwe harde schijf toch echt wel.

Gelukkig zijn die niet zo heel duur :)

Wél hoop ik dat je nog een Windows98 CD hebt van waaraf je kunt installeren zodra de nieuwe harde schijf is aangeschaft. Let erop dat je weer een harddisk koopt van hetzelfde soort als je nu hebt: Een IDE harde schijf.

Koop een (tegen de huidige maatstaven) kleine harde schijf, dus bijvoorbeeld 80 GB, 100 GB of 120 GB. Die zou toch echt niet duurder dan 50 euro mogen zijn.

Vraag bij kennissen met computerervaring in je buurt om van je oude, kapotte harde schijf zoveel mogelijk gegevens veilig te stellen. Heb je op je huidige moederbord ook USB, dan moet het niet moeilijk zijn om geredde data via memory-stick op je nieuwe Windows98 over te zetten, dan hoeft je oude harde schijf niet (tijdelijk) naast de nieuwe ingebouwd te worden.

Succes,

Tijs.
 
Hoi, daar ben ik weer! :)

Is zo'n harde schijf in veel computerwinkels te koop? (Bedoel, of is het zo'n verouderde schijf dat winkels hem geen eens meer hebben, je merkt het al -> ben een groentje op dit gebied haha)

Daarnaast nog een andere vraag: ik heb de windows98 cd niet. Wel heb ik, van deze comp waar ik nu op zit, een windows millennium installatie cd. Nu vraag ik me af of ik windows millennium op die computer zou kunnen zetten. Of moet je daarvoor eerst windows 98 op je computer installeren, om daarnaartoe up te graden? Want dan schiet ik er nog niets mee op, dan heb ik nog de windows 98 cd-rom nodig.

Ik denk, als het bovenstaande kan (dus een nieuwe harde schijf met windows millennium) dat ik het ga proberen om zelf de nieuwe harde schijf in te bouwen! Lijkt me een hele uitdaging! :D Is het erg moeilijk? Heb er al wat sites van opgezocht op internet, maar als iemand toevallig wat goede sites weet waar het precies wordt uitgelegd, zou het fijn zijn!
 
Harde schijven kun je gewoon voor opbellen naar de computerwinkel, vraag om een 3,5 inch IDE schijf.

Of je bestelt er een via Internet. Je zou bijv. deze kunnen nemen.

Succes,

Tijs.
 
Ik heb anders nog wel een kleine harddisk (6,8 of 10 Gb) die je gratis (tegen verzendkosten) mag hebben. Weet je ook zeker dat je geen problemen met het Bios kan krijgen. Een kopietje van win 98 kan ik ook nog wel geven, licentie nr moet je zelf regelen.
 
ben ik weer... :) Het scannen verliep niet zo heel erg goed, rond de 86% kreeg ik een melding 'Out of memory' met daarna:

'At least one area of drive C has sustained physical damage. Although such damage might be caused by an isolated incident such as a power failure, it is often a sign of impending hardware failure.

Back up your files as soon as possible. For more information about backing up your files, see Windows help.

You should run scandisk daily for a while; if more physical errors occur, have this drive checked by a qualified computer hardware technician.'

Dat klinkt dus niet zo goed :confused: Betekent dit dat de harde schijf het niet meer doet en ik aan de aanschaf van een nieuwe comp moet denken? :confused: Hoop het niet...
Misschien is de partitel gewoon beschadigt? Dan kunt u de partitel verwijderen met een start disk van 98,
en daarna een nieuwe partitel aanmaken.
Maar als u de cd van 98 niet hebt wordt dat lastig.
 
Misschien is de partitel gewoon beschadigt? Dan kunt u de partitel verwijderen met een start disk van 98,
en daarna een nieuwe partitel aanmaken.
Maar als u de cd van 98 niet hebt wordt dat lastig.

Ik vrees dat dit station allang gepasseerd is: Er zijn fysieke problemen op de schijf aangetroffen.

Dit soort acties moeten pas worden uitgevoerd nadat zoveel mogelijk bruikbare data is veiliggesteld.
Overigens geef ik het weinig kans: er staan duidelijk fysieke problemen gemeld door scandisk, vandaar dat de topic-starter nu aan een nieuwe harddisk zit te denken.

@Patriciah: Overigens kan het geen kwaad, nu je al een flink stuk van de harddisk al eerder hebt laten scannen om nog eens scandisk /autorepair /surface te draaien. Met een beetje mazzel gaat ie dan wel voorbij de 86%. Natuurlijk gaat dit wel weer lang duren...

Tijs.
 
Hoi allemaal!

Bedankt voor het meedenken! Ik had inderdaad nog een keer scandisk laten lopen, maar toen liep hij helemaal niet meer.. Voor mij een reden om een nieuwe harddisk aan te schaffen! (degene die jullie me aanraden, de 3,5 inch IDE harde schijf van 80 gb) Ik ben vandaag dus vrolijk bezig geweest met het vervangen van de harde schijf, het partitioneren en het installeren van windows millennium (ja als je de windows 98 niet meer hebt, maar de windows me cd-rom wel, ga je dat toch even proberen ;) ) en na wat gepuzzel en gezoek is het me gelukt! De problemen zaten dus waarschijnlijk op de harde schijf, want nu loopt hij (vooralsnog....) weer! Dank jullie wel in elk geval voor de reacties, ik ben blij dat hij het weer doet! :D
 
Mooi dat je je computer niet aan de straat hebt hoeven zetten. :thumb:

Graag gedaan! :)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan