Kleuren worden anders na het opslana in Photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gone_is_my_name

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2008
Berichten
13
Kleuren worden anders na het opslaan in Photoshop.

Hallo,

Ik heb het probleem dat als ik een foto open in adobephotoshop, en deze dan bewerk, dat de kleuren er anders uitzien als ik dit opsla als afbeelding (maakt niet uit welke extensie), ze worden wat donkerder en krijgen een hele andere tint.

Weet iemand hoe dit komt?

P.S. Ik gebruik het standaard kleurenprofiel van Adobe.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het format van de source foto: JPEG, GIF, BMP?

Gebruik je een monitorprofiel in je XP desktop, en welk kleurprofiel gebruik je in Photoshop?
 
er is geen source, ik heb gewoon zelf getekend in photoshop en wel wat kleine gedeeltes ingeladen van verschillende jpg besatnden. en als ik m dan opsla maakt niet uit als wat voor afbeeldingsbestand, veranderen de kleuren enorm.
 
...en mijn tweede vraag?

Photoshop gebruikt standaard niet hetzelfde kleurprofiel wat door XP gebruikt wordt voor de weergave, maar een eigen kleurprofiel.
Je kan het kleurprofiel binnen Photoshop wel gelijk maken aan dat van Windows zodat je toch min of meer hetzelfde kleurbeeld moet krijgen.

Ga in PS naar menu optie "weergave" en dan "instellen proef" en dan kies je "windows RGB" of "Monitor RGB".
Kijk maar eens welke voor jou het beste werkt.
 
Laatst bewerkt:
INDERDAAD ALS K "MONITOR RGB" KIES ZIET HUIJ ER PRECIES ZO UIT ALS HOE IK M OPSLA, MAAR IK WIL GRAAG DAT IE OPGESLAGEN WORD ALS HOE IK M ZIE IN N ANDER SCHEMA ALS "WORKIN CMYK"

SORRY VOOR DE CAPS, SLECHT TOETSENBORD HIER, HET KAN NIET UIT.:shocked:
 
Helaas, daar werk ik zelf nooit mee, en kan je er verder niet mee helpen.
Ik neem aan dat je je output ergens laat drukken dat je in CMYK werkt?
 
Ja klopt. Maar elk kleurenschema lijkt hele veel op elkara behalve die MONITOR RGB, dus ieder anders schema mag ook hoor. Mara hoe kan ik m zo oplaan? Want na het opslaan word hij altijd weer veranderd in die rare kleuren van MONITOR RGB.
 
Kan je het CMYK kleurprofiel niet opvragen van de drukker?

Ik zag een professionele fotograaf zo werken voor zijn reportages en verwonderde me over de vreemde kleuren. Hij legde uit dat hij volgens het kleurprofiel van de drukker werkte waardoor hij uiteindelijk wel kleurneutrale afdrukken kreeg.

Binnen photoshop zag het er perfect uit, maar in Windows was het niet om aan te zien.
Waarschijnlijk zal je toch een keuze moeten maken, tenzij iemand een oplossing weet.
 
Ha (bijna) naamgenoot,

Ik heb hetzelfde.
Ik maak in Coreldraw tekeningen, sla die op als gif of JPG en krijg dan iets andere kleuren.
Ben jij al verder gekomen met dit probleem??
 
Als je met dergelijke software werkt dan zou je echt je monitor eens moeten calibreren en het monitorprofiel vervolgens instellen in PS. Dat helpt al voor een groot deel om kleurafwijking tussen windows en PS weergave te voorkomen.
 
De afwijking is echt veel te groot het ligt niet aan de monitor op elke pc is dat verschil zo. Paars word donkerblauw, lichtbruin word zwart.....
 
De afwijking is echt veel te groot het ligt niet aan de monitor op elke pc is dat verschil zo. Paars word donkerblauw, lichtbruin word zwart.....

Waarom heb ik er dan geen hinder van en zien mijn plaatjes in Windows en PS er hetzelfde uit?
Let wel, standaard maakt Photoshop geen gebruik van een eventueel monitorprofiel wat je (al dan niet) gemaakt hebt.
 
dat is nu juist mij topicvraag...............

(edit) Dit is pas na de intsallatie van cs3 gekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan