Kabelmodem met resetteritis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cory

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
74
Hoi, ik heb een mix van twee vragen.

Ten eerste heb ik probleem met mijn kabelverbinding (casema). Ik heb twee computers waarvan ik er een altijd gebruik (XP) en de andere (Vista) soms. Nu is het zo dat ik tot voor een paar maanden als ik van computer wou wisselen simpel het stekkertje uit de ene computer haalde en in de andere stopte, maar sinds een paar maanden wil het modem voortdurend gereset worden voor elke wisseling anders weigert hij signalen door te geven. Ik vraag me af hoe het netwerk plotseling "weet" dat ik een andere computer gebruik en waarvoor hij dan gereset moet worden. Waar het goed voor is. Het is een stomvervelende bedoening want dat modem ligt op een onhandige plaats. Ik heb er maar een knippertje aan bevestigd maar ik vind het van de gekken. Tot voor een paar maanden had ik dat nooit. Anders had ik beslist een andere provider genomen.

Daaruit vloeit voort een andere vraag: ik denk erover om met een kabeltje de Vista aan de XP te verbinden. Vista wordt alleen opgestart als ik hem nodig heb en ik vraag me af of ik de kabel dan kan laten zitten en wat voor kabel ik nodig heb en hoe dat in zijn werk gaat. (Hoe "weet" Vista dan dat het signaal niet uit de stekker moet komen maar uit dat verbindingskabeltje?).

Bij voorbaat dank,
Cory
 
Als het modem maar 1 netwerk aansluiting heeft, zou je daar beter een switch achter kunnen zetten, er van uitgaand dat jouw modem een ingebouwde firewall heeft.
Anders zou je er een router achter kunnen zetten.
Meestal heeft een Switch minimaal 4 netwerkaansluitingen, zodat je daar dus 4 computers op aan kan sluiten.
 
Een swich gaat niet lukken achter een kabelmodem Je dient hiervoor een router te gebruiken.

Een router is ook de beste oplossing voor jouw probleem. Je kunt dan met beide pc's altijd internetten en je hoeft je kabelmodem niet meer te resetten.

De reden waarom je dit moet doen is bij de meeste kabelaars zo ingesteld. Het macadres van je netwerkaart wordt gekoppeld aan je account van je provider. Doordat je van pc wisselt veranderd het MAC adres en klopt het account niet meer en krijg je geen internet meer. Door het kabelmodem te resetten wordt het andere mac adres gekoppeld en lukt het wel weer.

Dat je dat nu ineens niet meer kunt kan te maken hebben met het feit dat @home, Multikabel en Casema samen zijn gegaan als Ziggo. Het gehele netwerk wordt in stappen samengevoegd. Hierdoor krijg je nieuwe faciliteiten en raak je andere dingen mogelijk kwijt die je gewend was.

Bij Multikabel is het altijd al zo geweest dat je het modem moet resetten.

Je moet dus op zoek naar een andere mannier van verbinden door

1. Een router te kopen en deze tussen je kabelmodem en pc's te zetten. Hiermee ben je direct van het probleem af.
2. Een minder mooie oplossing maar het werkt
Je kunt ook je MAC adres van beide PC gelijk zetten. Probleem is wel dat je niet met beide pc tegelijk op 1 netwerk kunt zitten of de pc's met elkaar te verbinden omdat je dan een conflict krijgt met MAC adressen.

In XP kun je dit doen door
- start
- instellingen
- conf. scherm
- netwerkverb.
- rechtermuistoets op lan-verbinding
- eigenschappen
- [configureren]
- geavanceerd
- netwerkadres

hier vul je een adres in van 12 karakters

Je zoekt dan het MAC adres van je VISTA pc op door

- start
- uitvoeren
- cmd<enter>
- ipconfig /all <enter>
bij "Fysiek adres vindt" je een adres dat moet dus met bovenstaande methode aangepast worden zodat ie anders wordt, dus;
11-22-33-44-55-66 wordt dan 11-22-33-44-55-67
(invullen bij je netwerkadapter zonder de "-")

Het adres wat je daar ziet staan noteer je ook in de XP pc in mij netwerkadres.
Daarna het kabelmodem nogmaals resetten.

Resetten = stekker uit stopcontact, 10 sec wachten en stekker er weer in doen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Sorry dat ik lange tijd niet heb geantwoord maar ik was op een plaats waar geen computers waren. Ik denk dat de antwoorden voldoende mogelijkheden bieden om de problemen op te lossen.
Bedankt dus :)

Groeten,
Cory
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan