film / geluid hapert

Status
Niet open voor verdere reacties.

versch25

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2007
Berichten
18
Hallo,
ik probeerde sinds lange tijd weer een DVD af te spelen op m'n laptop.
Teleurstelling want: film en geluid lopen niet vloeiend door, er zit een hapering in.
Nu heb ik codec van Divx gedownload van www.divx.com.
Probleem nog niet verholpen...
Om te voorkomen dat ik zelf onnodige codecs ga downloaden en m'n computer infecteer, bevuil en mogelijk conflicten uitlok deze vraag:

Hoe kan ik de films feilloos afspelen? wat moet ik exact downloaden / veranderen / aanpassen?

Werk met windows XP home edition.

bedankt voor de medewerking
gr Victor
 
Laatst bewerkt:
Defragmenteer je wel eens? Maak ook de laser van de dvd schoon als je dat nooit hebt gedaan. Ik doe het altijd met een wattestaafje met niks erbij.
 
dvd is mpeg2 , dus een codec voor divx is dan niet nodig. tenzij mij iets ontgaat

je kan met gspot controleren of je de juiste codecs heb en of de codec nog goed is (ze gaan wel eens stuk)
ik begrijp dat ie voorheen wel goed afspeelde??
kan misschien vervuiling zijn, als je afspeelt staat de cpu dan constand op 100%
en hoe zit het met het geheugen
 
Laatst bewerkt:
Defragmenteer je wel eens? Maak ook de laser van de dvd schoon als je dat nooit hebt gedaan. Ik doe het altijd met een wattestaafje met niks erbij.

Recentelijk gedefragmenteerd; de computer geeft ook aan dat het niet hoeft...
heb schoon gemaakt met wattestaafje..geen effect
 
dvd is mpeg2 , dus een codec voor divx is dan niet nodig. tenzij mij iets ontgaat

je kan met gspot controleren of je de juiste codecs heb en of de codec nog goed is (ze gaan wel eens stuk)
ik begrijp dat ie voorheen wel goed afspeelde??
kan misschien vervuiling zijn, als je afspeelt staat de cpu dan constand op 100%
en hoe zit het met het geheugen

zal waarschijnlijk aan CPU liggen, kom soms wel rond 4%
heb een printscreen gemaakt, de waardes / cijfers zeggen mij niet zo veel... vandaar
hopelijk is het wat..
 

Bijlagen

  • CPU.doc
    92 KB · Weergaven: 30
je hebt vrij weinig geheugen (384mb) en dat zou best wel eens een probleem kunnen zijn.
je kan nakijken of dit klopt door een rechter muisklik op deze computer en dan klikken op eigenschappen.

kan je voor mij nog zo'n screenshot maken maar dan van het tabblad "processen"
eerst even sorteren op geheugen gebruik (2 x hierop klikken, zodat het grootste getal bovenaan staat).
dan kunnen we zien wat de grootste vreters zijn van het geheugen.
 
Laatst bewerkt:
hierbij overzicht van de processen...

inderdaad 384 MB geheugen
 

Bijlagen

  • processen.JPG
    processen.JPG
    86,8 KB · Weergaven: 33
je hebt hier zelf een aantal open staan, 5 appl onder de gebruikers naam die relatief veel geheugen gebruiken.

het probleem kan het volgende zijn: je pc gebruikt alle geheugen >> je start een dvd >> hiervoor is geen geheugen meer >> nu moet de pc geheugen op de harde schijf aanspreken.

dit is het virtuele geheugen (ook wel swapfile). dit is uiteraard veel langzamer dan ram.

je kan eens bij de opstart service kijken
klik start >> kies uitvoeren >> tik hier "msconfig" (zonder de " ) >> kies tabblad opstarten
hier zie je een lijst met progs die opstarten samen met windows, het voordeel hiervan is dat als je een programma start , dan start ie sneller.
het nadeel is dat het programma altijd een beetje geheugen pakt.

kijk de lijst eens door en bedenk wat je uit kan schakelen
LET OP schakel nooit iets uit waarvan je niet zeker bent
als je een belanrijke service uitschakelt doet de pc het misschien niet meer, als je niet zeker bent.... vraag het. schakel uiteraard ook je virusscanner hier niet uit

start de pc opnieuw op en start nu eens eens dvd

het is nog mooier als je wat geheugen er bij (laat) zet(ten).

edit: kwam deze net tegen
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=173272
 
Laatst bewerkt:
Heb er een aantal uitgehaald, scheelt iets, computer zelf is sneller..
echter jusched.exe van Java applicatie komt steeds terug ook als ik hem verwijder en daarna in de normale modus opstart.
Is deze echt noodzakelijk?... voorlopig laat ik hem staan.....

probleem is nog niet opgelost...
welke programma's kunnen er nog meer uit?
screenprint gemaakt van msconfig...

voor de goede als ik alles herhaal: te weinig geheugen als DVD speler speelt,
(grote) actieve programma's vragen (te) veel geheugen.
Oplossingen: grote actieve programma's stopzetten (via msconfig) of meer RAM geheugen of....?

Misschien rare gedachte maar: is het mogelijk om meer geheugen via USB stick te krijgen??
 

Bijlagen

  • msconfig.jpg
    msconfig.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 53
die java kan je gerust laten gaan, zou ik niet stoppen.

ik zou quicktime er helemaal vanaf gooien, is veel te zwaar voor wat het doet en in de verouderde versies zitten lekken.
dus dan bedoel ik dus niet stoppen in msconfig, maar echt van de pc af.
en dan als je wel eens quicktime filpjes kijkt, quicktime alternative er op zetten
http://codecpack.nl/quicktimealt.htm

de opstart programma's hoef je maar 1 keer stop te zetten in msconfig, daarna niet meer aankomen.
als je een dvd wilt kijken niet ms-word 2 keer opstarten etc etc.
wat je wel kan proberen : gooi de internet verbinding er uit en sluit je antivirus , NIET via msconfig.
meer ram is uiteraard de beste oplossing.

een stick als geheugen is geen gek idee, wordt alleen niet door xp ondersteunt, wel door vista.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan