machtigingen in vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
3.253
machtigingen in vista... Het enige wat ik 'slecht' vind aan vista.

Nouja goed: ik pak een winrarbestand dat ik ooit heb gearchiveerd in xp uit in vista...

Het gaat om een map, nu wil ik de map een andere naam geven. Helaas 'ik heb niet de machtigingen om deze bewerking te voltooien'

Verschillende hulpmiddeltjes geprobeerd die ik op internet vond, helaas... zonder resultaat.

Dus ik dacht, laat ik opnieuw beginnen en de map verwijderen, maar dat wil natuurlijk ook niet lukken, allesinds, de map raakt niet volledig verwijdert, want sommige bestanden zijn readonly, en dat kan ik dus ook vanwege de machtigingen niet uitzetten...

Hoe los ik dat machtigingengeklooi in vista (of allesinds toch al zeker met deze map!) op?

Bij voorbaat heel hartelijk dank
 
Vraag mij niet de letterlijke muisklikken, want die weet ik zo 1,2,3 niet, maar ga eens wat rondneuzen bijna Windows defender. Daar vind je opties om het e.e.a. te regelen.

Wat het verwijderen betreftm de veilige modus zou daarvoor de oplossing moeten bieden.
 
Ik heb gekeken bij windows defender en er staat heel wat over software maar over machtigingen en beveiliging staat er niets:s


En het probleem is dat ik 2 processen heb lopen die wachten op voldoende schijfruimte om verder te kunnen schrijven, dus moet ik eerst het bestand verwijderen, als ik naar de veilige modus moet moet ik eerst die processen stoppen:s

De oorspronkelijke map is met succes verwijdert nadat ik m'n laptop opnieuw had opgestart.

Nu heb ik helaas weer een verwijderprobleem: ik wil een map verwijderen met 1 bestand in.
Allemaal goed en wel, helaas, als ik de map probeer te verwijderen gebeurt er gewoonweg niets...

Dus ik open de map, verwijder daar het bestand en dan komt er "de map is leeg", maar ga ik naar de bovenliggende map en open ik de map opnieuw staat het bestand er terug! Het is dus niet werkelijk verwijdert...
 
Ik heb zonet nog even geprobeerd en het vreemde is: als ik shift+delete probeer (wat ik gewoonlijk doe) is het bestand opeens weg (hij vraagt zelfs niet om bevestiging! wat ie normaal wel doet)
maar het bestand komt dus steeds terug

Wil ik het naar de prullenbak verplaatsen (enkel op delete), dan vraagt hij het wel maar krijg ik weer het bericht dat ik de machtigingen er niet voor heb. Terwijl ik het bestand een poosje geleden zelf heb aangemaakt! Je zou toch wel denken dat je met je eigen bestanden mag doen wat je wilt zeker?

Nee hoor, van vista niet...
 
Als je in defender het gebruiker acount beheer uitschakeld? is dat wellicht de oplossing. Ik heb deze bij mij standaart uitstaan omdat ik gillend gek werd van elke keer de vraag of ik sofware wel wilde instaleren ed. je kan m zo uitzetten en weer aan zetten. configuratie scherm/gebruikersacounts en dan in of uitschakelen.

groetjes
 
Nou ook hier moet de pc opnieuw voor worden opgestart, net nu ik verschillende belangrijke documenten heb openstaan:s

In ieder geval wel bedankt voor de tip:thumb:

Die meldingen wordt ik persoonlijk niet gek van, die waren er ook in pc "run this program? RUN or deny", maar die waren er idd niet overdreven veel, die waren zeldzaam in xp.

Is er naast deze oplossing een (waterdichte) oplossing om mijzelf alle machtigingen toe te wijzen als beheerder van de pc?

Interessant om te weten als je zoiets voor hebt op een pc met verschillende gebruikersaccounts waar dat accountbeheer wel moet opstaan en je niet de pc zomaar kan heropstarten.
 
Die werkwijze is de eerste die ik heb geprobeerd, zonder resultaat.

De irritante meldingen van het beveiligingscentrum vind ik wel vervelend nu. Dus heb uac terug aangezet. Ik wil nog steeds meteen kunnen zien wanneer er bijvoorbeeld iets is misgegaan tijdens het updaten van de virusdefenities...

In xp was dit beter, kon je ervoor kiezen om enkel de veiligheidswaarschuwingen voor bijvoorbeeld de updates uit te schakelen.

Ik hoop dat de problemen met de machtigingen die op niets slaan er grotendeels uitgaan met sp1...

Als er ondertussen nog iemand iets weet, hoor ik het graag.
 
SP1, wat ik hier al een tijdje heb draaien, verandert er echt niets aan!

Daarnaast heb je het hele verhaal uit mijn link niet gelezen, want daarin staat o.a. dit:

Welnu, die veiligheidsmelding kunt u onderdrukken met hulp van Windows Beveiligingscentrum. Klik in dat centrum links in beeld op de link Waarschuwingen van Beveiligingscentrum wijzigen, waarna u kunt doorgeven dat u niet langer op de hoogte wilt worden gesteld van de beveiligingswaarschuwingen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Je hebt jezelf op een of andere manier toch geen eigenaar van de betreffende map weten te maken !

Lees dat nog es door in de link van @mrmusic !

Zodra je eigenaar bent zul je van al dat soort meldingen verschoont blijven !

Geloof me: ik krijg ze hier nooit, op geen van de twee Vista-PC's, omdat ik me de complete C-schijf en alle mappen daarop heb toegeeigend.

Greetz,

Harry.
 
Jammer dat SP1 er niets aan veranderd. Ik kon maar hopen.

Ik heb het wel helemaal gelezen. Ik wil de overige waarschuwingen alleen nog wel krijgen. Ik had het eigenlijk al bekeken nog voor ik het had gelezen, omdat m'n oog eerst daarop viel.

Ik heb alles goed doorgelezen en correct uitgevoerd.

Ik heb mezelf een tijdje geleden op dezelfde manier als staat beschreven eigenaar gemaakt van alle stations en onderliggende mappen op m'n pc. Dat werkte, maar soms heb ik nu dus dat als ik op zo'n station ergens in een map een nieuw bestand aanmaak dat ik dan een tijdje later weer wil verwijderen dat ik dan opeens te lezen krijg dat ik daar de machtigingen niet toe heb. Dus probeer ik opnieuw om eigenaar te worden (ookal staat dat nog steeds zoals het moet staan, dus ga ik er gewoon naartoe en druk ik op ok)
En dan loopt het gewoon mis bij het bestand dat ik wilde verwijderen, op dat bestand wil vista de wijzigingen niet toepassen.

Dus ik mag mezelf zoveel eigenaar maken als ik wil, met sommige nieuwe bestanden doet vista bij mij gewoon zijn goesting... Dan probeer ik ze 100 keer te verwijderen, te hernoemen of te overschrijven, niets mag baten, tot ik de pc opnieuw opstart, dan is het bestand plots verdwenen.
 
Hoi !

Tja, er rest een andere mogelijkheid: als je me een mailtje stuurt krijg je een script van me dat je aan je register moet toevoegen.

Dat zorgt ervoor dat er altijd aan het rechtermuisknopmenu "Uitvoeren als administrator" wordt toegevoegd.


Maar nogmaals: dit zou niet nodig moeten zijn als je eigenaar van de betreffende map bent !!

Maar je zinnetje: ...ik wil de overige waarschuwingen alleen nog wel krijgen.... volgens mij gaat dit niet samen met wat je nu wilt.

Greetz,

Harry.
 
Ik vind het gewoon nogal stom, want in xp lukte dat wel. Dus laat ik alles gewoon staan, ik geef niet zoveel om al die verschillende meldingen, ze storen me niet echt. Toch niet meer dan die ene melding elke keer als ik m'n pc opzet.

Maar als ik iets met m'n bestanden wil doen, en zeker met m'n eigen bestanden wil ik daar wel mee kunnen doen wat ik wil! Nouja, liefst ook met de bestanden van windows natuurlijk.

Klein momentje, dan stuur ik je dat mailtje.
 
Hoi !

Tja; de baas worden over Vista.......

De beveiligingen in Vista zijn volledig anders dan in XP, dus vergelijken is zinloos !

Appels met peren vergelijken is hetzelfde.......

Greetz,

Harry.
 
Er was niets mis met de instellingen van het beveiligingscentrum van xp, en het beveiligingscentrum in vista is toch de opvolger van xp, dus waarom dan niet vergelijken?

De rest van de beveiliging stoort me niet, eens wat vaker klikken op toestaan of doorgaan, wat maakt dat nou uit? Maar het moet wel mogelijk zijn...:confused: Ik wil wel bestanden kunnen verwijderen als ik ze niet meer nodig heb, zou toch denken dat ik m'n eigen bestanden mag verwijderen...
 
Hoi !

Als het je eigen bestanden zijn is het ook geen probleem in Vista....

Maar als ze van "Trusted Owner" o.i.d, zijn gaat het je dus niet lukken !

Het interesseert me niet wat jij wel of niet acceptabel vindt: In Vista kan alleen de rechtmatige eigenaar bepaalde handelingen uitvoeren.

Maar dat schijn je niet te willen begrijpen.......

Greetz,

Harry.
 
Ik begrijp het wel... Maar mijn vista blijkt het zelf niet te begrijpen.

zoals ik al heb gezegd: ik maak een bestand aan, dit is dus niet van "trusted owner" of iets dergelijks... Er bestaat 1 gebruikersaccount op mijn pc, mét administratorrechten... Alle bestanden en mappen en stations staan op Administrator ingesteld als eigenaar, maar toch krijg ik bij bepaalde bestanden die ik zélf heb aangemaakt te lezen dat ik niet de machtigingen heb om ze te verwijderen...

Me dunkt dat als ik de bestanden zelf heb aangemaakt en als ik de bestanden instel op eigenaar: administrators, ik toch wel de rechtmatige eigenaar ben en ze zonder meer mag verwijderen zou ik denken? Van vista mooi niet dus!

Dus weet iemand raad met mijn probleem? Iemand ervaring met deze 'kronkel' in vista?
 
Nog een keer dan, uit mijn eerder gegeven link:

U opent het Verkenner-venster Computer en u klikt de C-schijf aan met de rechtermuisknop. Kies de optie Eigenschappen. Klik nu het tabblad Beveiliging aan en vervolgens op de knop Geavanceerd drukt. Er springt een venster open met geavanceerde beveiligingsinstellingen. U ziet dat TrustedInstaller de eigenaar is van de C-schijf. Verder ziet u de sectie Eigenaar wijzigen in, alwaar de andere gebruikeraccounts van deze Vista-pc worden getoond. Klik op de knop Bewerken om aan te geven dat C: een nieuwe eigenaar gaat krijgen, te weten de groep Administrators.

Om er voor te zorgen dat de groep Administrators niet alleen de eigenaar wordt van de wortelmap van C:, plaatst u een vinkje voor het veld Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen. Daarna op OK klikken en de hele C-schijf krijgt een andere eigenaar. Met overigens een kleine uitzondering voor circa tien�� vijftien bestanden die zich - op dit moment - niet laten manipuleren, omdat ze zijn geopend. Geen probleem, de getoonde boodschappen kunt u gewoon wegklikken! Waarmee u de rechtmatige eigenaar bent geworden van Windows Vista.
 
zoals ik eerder reeds heb gezegd: dat heb ik eeuwen geleden al gedaan, nog voor het probleem de kop opstak en opnieuw geprobeerd toen het probleem zich voordeed, zonder resultaat...

En zelfs al had het wel resultaat: het is toch niet normaal dat ik dat zou moeten gaan doen elke keer als ik een nieuw bestand aanmaak?

Bestaat er een werkende oplossing?:confused:

Als het kan helpen: het gaat om een 32-bits vista ultimate (in dual boot met xp). De bestanden die moeilijk doen bevinden zich op de tweede partitie van een externe harde schijf (usb). Zijn aangemaakt door mij binnen dezelfde vista, maar sommige kan ik dus niet verwijderen... Dan beweert vista dat ik niet voldoende machtigingen heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan