Printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bierboum

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2008
Berichten
13
Ik heb een desktop (XP) waar de printer inmiddels is op aangesloten en deze heb ik meteen op delen gezet, omdat ik vanaf mijn laptop (Vista) ook wil printen ook deze op delen gezet.
Desktop is via internet kabel aangesloten en met rooter (Konig) draadloos op laptop aangesloten. Internet werkt wel.
Nou ben ik al 2 dagen bezig in dit forum, omdat ik denk dat ik de enige niet ben, om al de bestaande vragen en antwoorden op te zoeken en misschien dat de oplossing hier al is omschreven, maar nee tot op heden lukt het me nog steeds niet om te printen vanaf mijn laptop. Zal even zeggen wat ik al heb geprobeerd:
- Beiden computers zijn gedeeld.
- Printer toevoegen met \\server\printer
Server is de naam van de desktop en printer is de naam van de printer (geef je op als je deze gaat delen), maar moet ik bij delen van de desktop de zelfde printer naam gebruiken?
Ik las ook dat xp wel met vista zou moeten kunnen delen, dus nu weet ik het echt niet meer. Zou het met een IP adres te maken kunnen hebben?
Please help me.
Groet,
Bierboum
 
Laatst bewerkt:
Hier een soortgelijke setup alleen nog geen Vista.

Op de vaste pc (met de printer er aan) heb ik de printer gedeeld. En daarna op de laptop de printer geïnstalleerd via "Instellingen->printers en faxapparaten-> een printer toevoegen".
Bij het installeren kies je voor netwerkprinter, en dan laat je hem zoeken of je geeft de naam op. Zelf moest ik nog wel de drivers van de printer ook op mijn laptop installeren, maar dat verschilt per printer.
Oh. en als je een firewall hebt, zet die dan eens uit en kijk of het dan wel lukt.
 
Normaal deel je de printer op de pc waar de printer is aangesloten.
Op de 2e pc (laptop) installeer je een nieuwe printer, en laat je de pc zelf zoeken, dus geen naam opgeven.
Normaal gaat dat goed.
 
hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ik heb firewall uitgezet op mijn laptop en toen ging het nog steeds niet, maar moet ik firewall dan ook uitzetten op mijn desktop?
 
Ja want daar wordt het printcommando naar toegestuurd. Als je firewall het verkeer blokkeert, dan wordt het printcommando gestopt.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu verschillende dingen geprobeerd:
-Firewall staat uit- Printer toevoegen - Netwerkprinter- vonde geen beschikbare printers.
- printer zoeken- vond niets- daarna printer naam \\xxxxxx\yyyyy ingevoerd en kreeg de mededeling krijg geen toegang tot netwerk \\xxxxxx- tevens alle stappen hetzelfde gedaan maar dan zonder naam - vond ook niets.
Zelfs via windows microsft gezocht en werkte ook niet.
pppfff ben al bijna 3 dagen hiermee bezig wordt er niet goed van....
En ik kan ook niet zien in de laptop dat we enigszins gedeeld zijn. Misschien doe ik daar (Desktop)iets fout.
Printer staat wel gedeeld maar moet ik misschien nog iets meer doen?
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme opmerking, maar de pc en printer staan toch wel aan ? ;)
Het kan inderdaad zijn dat de wizard de printer niet meteen pakt, gewoon de wizard afsluiten en nog eens proberen. Ik geef toe het werkt niet super, die ervaring heb ik zelf ook. Maar als het eenmaal loopt geen problemen meer.
 
Misschien een domme opmerking, maar de pc en printer staan toch wel aan ? ;)
Het kan inderdaad zijn dat de wizard de printer niet meteen pakt, gewoon de wizard afsluiten en nog eens proberen. Ik geef toe het werkt niet super, die ervaring heb ik zelf ook. Maar als het eenmaal loopt geen problemen meer.

Nou het is geen domme opmerking hoor maar alle pc's en printer staan aan, maar misschien stel ik wel een domme vraag. Waar kan ik wizard vinden en hoe zet ik deze uit?
 
De firewall settings hebben niets te maken met een printer delen.
Firewall is voor externe verbindingen (internet).

Hoe ziet je netwerk eruuit?
Beide machines dezelfde werkgroep, en een verschillende computernaam?
Zie de bijlage.

Als dat op orde is, kun je pas een printer delen.
 
De firewall settings hebben niets te maken met een printer delen.
Firewall is voor externe verbindingen (internet).
Waarom kan ik bij iemand anders dan niet printen terwijl de firewall aanstaat, maar wel wanneer de firewall uit staat ? Juist omdat een een printaanvraag via het draadloze netwerk verstuurt wordt. En dus voor de pc komt de aanvraag van buiten, wanneer de firewall dit blokkeert zal de pc de aanvraag niet doorzenden aan de printer.
Als de printer op de router zit is dit uiteraard anders.

Nou het is geen domme opmerking hoor maar alle pc's en printer staan aan, maar misschien stel ik wel een domme vraag. Waar kan ik wizard vinden en hoe zet ik deze uit?

De wizard is te vinden via (start menu klassieke stijl): "Instellingen->printers en faxapparaten-> een printer toevoegen".
Zover ik weet kun je hem niet uitzetten
 
Laatst bewerkt:
De firewall settings hebben niets te maken met een printer delen.
Firewall is voor externe verbindingen (internet).

Hoe ziet je netwerk eruuit?
Beide machines dezelfde werkgroep, en een verschillende computernaam?
Zie de bijlage.

Als dat op orde is, kun je pas een printer delen.

Ik denk dat ik hier veel aan heb, want ik denk dat ze dezelfde computer naam hebben. Weet het nog niet zeker, want ik heb nog niet op de desktop gekeken en ik kom er nu ook niet aan toe, maar misschien hebben we het probleem. Je gaat van me horen.
 
Laatst bewerkt:
@ maniac2003:
Waarom kan ik met alle pc's op mijn netwerk aangesloten wel printen?
Firewall aan?
Soms installeer ik een pc van een klant, zet die tijdelijk op mijn werkgroep, en kan dan de printer moeiteloos gebruiken.

waarom dat mij wel lukt, en jou niet?! ;)

@ Bierboum:
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Hier thuis werkt het ook prima met Comodo V3, maar bij mijn tante die gebruikt maakt van PCVeilig (F-secure in een ander jasje) wordt het geblokkeerd. Heeft dus ergens met het blokkeren van bepaald verkeer te maken. Want zodra we de firewall uitzetten werkte het wel. Irritante is ook nog eens dat je de standaard regels niet kan wijzigen of verwijderen.
 
Ik weet alleen dat Norton antivirus / firewall problemen maakt met netwerken.
@ Bierboum: Die toevallig geinstalleerd op 1 of beide machines?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan