Laptop ziet pc niet en andersom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gum2

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2007
Berichten
80
Ik heb het volgende netwerk probleem op mijn pc(XP) en laptop(Vista).
In 1e instantie kon ik op mijn pc niet eens toegang krijgen tot mijn netwerkomgeving omdat ik geen rechten had.
Ik heb dit opgelost door :
-Onder TCP/IP settings onder tab Wins de 'netbios via TCP/IP' in te schakelen.
-Het NWLink IPX/SPX/Netbios-compatibel transport protocol te installeren (eigenschappen LAN- tab Algemeen)

Ik kan nu wel toegang krijgen tot mijn laptop en gedeelde mappen via een snelkoppeling '\\Laptop' en vanaf de laptop krijg ik ook toegang tot de pc en gedeelde mappen via een snelkoppeling '\\Desktop'.
Indien ik nu op mijn pc onder netwerktaken ga zoeken naar computers in werkgroepen krijg ik zowel mijn desktop als mijn laptop niet te zien.In de adresbalk krijg ik alleen de naam van mijn werkgroep ('Werkgroep1') te zien.
Als ik op mijn laptop onder netwerkcentrum kijk krijg ik alleen mijn laptop te zien en niet mijn desktop.
Op beide systemen ben ik nu niet in staat om een netwerkverbinding te maken en zodoende een stationsletter toe te wijzen in windowsverkenner.
De laptop en desktop zijn door een draytek vigor 2300 met elkaar verbonden.
Windows firewall heb ik op beide systemen uitgeschakeld echter zonder resultaat.
Wie weet er raad om dit probleem op te lossen?
 
Hoi

De installatie van de clients/protocollen 'Netbios' en 'IPX/SPX' kunnen voor een hoop verwarring zorgen. Zijn ook niet nodig omdat je met een windows netwerkomgeving werkt.

Alleen die voor Windows netwerken moet zijn geïnstalleerd zowel onder XP als Vista en daarmee moeten ze elkaar kunnen 'zien'.
 
Het probleem tussen xp en vista is dat je in xp een naam voor je netwerk zelf instelt en vista die zelf kiest (meestal van de router), stel je netwerk in xp dus opnieuw in met de naam van de router. Dan zouden ze wel in staat moeten zijn elkaar te zien.

Kijk ook eens in de instellingen van je router of het wordt ondersteund dat apparaten elkaar kunnen zien.
 
Hoi

De installatie van de clients/protocollen 'Netbios' en 'IPX/SPX' kunnen voor een hoop verwarring zorgen. Zijn ook niet nodig omdat je met een windows netwerkomgeving werkt.

Alleen die voor Windows netwerken moet zijn geïnstalleerd zowel onder XP als Vista en daarmee moeten ze elkaar kunnen 'zien'.

Als ik deze client/protocol uitzet krijg ik juist helemaal geen verbinding meer en krijg ik in XP de melding 'u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron'
De oplossing om NetBIOS over TCP/IP in te schakelen heb ik van microsoft zelf (zie http://support.microsoft.com/kb/318030/nl)
 
Het probleem tussen xp en vista is dat je in xp een naam voor je netwerk zelf instelt en vista die zelf kiest (meestal van de router), stel je netwerk in xp dus opnieuw in met de naam van de router. Dan zouden ze wel in staat moeten zijn elkaar te zien.

Kijk ook eens in de instellingen van je router of het wordt ondersteund dat apparaten elkaar kunnen zien.

Ik heb handmatig in vista de naam 'Werkgroep1' toegevoegd.
Default was niet de naam van de router vermeld.
 
Op je XP moet je bij de netwerkadapter bestands en printerdeling protocol activeren...
Dan zien ze elkaar wel ... in Vista staat het standaard aan.
 
Op je XP moet je bij de netwerkadapter bestands en printerdeling protocol activeren...
Dan zien ze elkaar wel ... in Vista staat het standaard aan.

Hoe doe ik dat?
Ik heb onder apparaatbeheer bij m'n netwerkkaart gekeken maar kan daar niets vinden.
Indien je bestands en printerdeling bedoeld onder eigenschappen van LAN dan staat deze reeds aan.

Inmiddels heb ik NWLink IPX/SPX/Netbios-compatibel transport protocol gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd en nu zien zowel de laptop als de desktop elkaar weer.
Ik heb dit al een keer eerder voor elkaar gehad maar zodra beide systemen een keer uit zijn geweest willen ze elkaar niet meer zien.
Om nu iedere keer dit protocol opnieuw te moeten installeren is ook niet echt handig !
 
Laatst bewerkt:
bij de netwerkadapter staat toch je TCP/IP protocol? Juist.
Protocol bijvoegen... Microsoft printer en bestand delen (of zoiets)
 
bij de netwerkadapter staat toch je TCP/IP protocol? Juist.
Protocol bijvoegen... Microsoft printer en bestand delen (of zoiets)


Je bedoelt bestands- en printerdeling voor microsoftnetwerken onder eigenschappen voor LAN verbinding en deze staat bij mij al aangevinkt.
 
kan niet meer volgen, sorry
eerst zeg je dat je het niet kan vinden en nu opeens staat het al aangevinkt

dit is te verwarrend voor dan zo opstand hulp te bieden.
ik pas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan