Video overlapping

Status
Niet open voor verdere reacties.

insiderrr

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
6
Hallo allemaal,

Ik had een vraag over mijn beveiligingscamera's, misschien dat iemand mij daarbij kan helpen.
Ik heb twee camera's die voor beveiliging dienen. Bijde camera's hebebn een hoek van 60 graden, ik wil een hoek van 110 graden dekken, en dit wilde ik graag doen om daar twee camera's op te richten.

Nu zit ik met het probleem dat de camera's zich overlappen, dus er is een dode hoek in het begin, dan kruisen ze elkaar en dan gaan ze door elkaar heen.

Klinkt misschien wat moeilijk, maar het gaat er eigenlijk om dat ik de beelden wil samenvoegen, dat op het moment dat ze elkaar kruisen, ze zeg maar worden samengevoegd. het liefst ook in 1 scherm.

Hieronder mijn probleem in een schets:



Als iemand mij hiermee verder kan helpen, dan hoor ik dit graag. Is dit uberhoubt mogelijk, of moet ik het op een andere manier doen.

Alvast bedankt.

Gr,

Rob
 
Dit met live beeld doen is mogelijk, maar dan heb je een videomixer nodig die op 2 ingangen een 'wipe' kan maken, en die 2 kan 'crossen'. Dat zijn niet de goedkoopsten..
Een simpeler mogelijkheid is om 1 camera te gebruiken, en daar een groothoek voorzet-lens op te zetten. Als je de diameter van de lens meet, kun je bij een foto/videozaak een passende groothoek voorzetlens vinden. Daarmee kun je de beeldhoek tot ongeveer 90 vergroten.
 
Ik wilde even een aanvulling geven dat het niet om live beeld gaat, ik ben aan het experimenteren met een camerahoek van 360 graden ( 9 camera's) en wil eerst met drie camera's een hoek van 120 graden maken. Nu zit daar dus een overlapping tussen, en die wil ik wegpoetsen, geen idee hoe dit moet, had ook al nagedacht over kleine groothoeklenzen, maar had het idee dat deze behoorlijk prijzig waren, en bijkomend probleem dat je ene overlapping blijft behouden.

In ieder geval bedankt voor je reactie, als je meer tips hebt, die zijn meer dan welkom
 
Als het niet om live-video gaat kun je dit bereiken met een videomontage-programma. (Maar dan maak je dus een film, en werkt het niet als beveiliging..) Wat je met die software kunt doen is een film maken met een hogere resolutie dan het camera-beeld. Hierin zet je meerdere beelden naast elkaar, die je (links en rechts) verticaal afsnijdt. Dat kan met programma's als Adobe Premiere, Sony Vegas en Avid Express.

Maar je hebt wel het 'probleem' van de maximale video-resolutie. Op een gewone TV is die 720x576 pixels. Ook de beste beelddrager voor een TV, een DVD, kan zoveel weergeven. Een LCD/Plasma/PC-monitor heeft een grotere resolutie. Om hierop af te spelen zul je een mpeg4 codec moeten gebruiken, en een zware PC of Blu-ray.

Dit verhaal is belangrijk omdat bij wat jij wil de horizontale resolutie vd camera's wordt 'opgeteld'. Tenzij je de beelden van de camera's gaat verkleinen, maar dan gaat de kwaliteit omlaag. De resolutie van beveiligings camera's is vaak 640x480. Als je daar 2 beelden van naast elkaar zet, kun je het resultaat al niet meer op een gewone TV vertonen, zonder te 'croppen' (ofwel verkleinen).

http://www.cnet.com.au/story_media/339281149/hd_resolutions.gif
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan