Welk formaat muziek rippen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ommeren

Banned
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
2.287
Hoi,

Ik wil mijn muziek vanaf een externe harde schijf op mijn hifi-installatie gaan afspelen. Welk formaat kan ik het best gebruiken voor rippen, zonder kwaliteitsverlies? Ik weet dat WAV een hoge kwaliteit, maar nauwelijks compressie oplevert, maar ook dat mp3 veelal tot vermindering van de kwaliteit leidt.
Wellicht weet iemand ook waar ik hierover meer kan lezen en welk programma ik het best voor deze 'beste kwaliteit / compressie verhouding' kan gaan gebruiken. Ik gebruik(te) tot nu toe al de Windows mediaplayer en Freerip.
 
De beste kwaliteit-compressieverhouding zal een mpeg4 codec zijn (bijv. .aac) of Windows Media 9.
Die comprimeert het meest met nog een acceptabele kwaliteit (nou ja..).

De beste kwaliteit rip maak je met een lossless codec, in plaats van met de lossy mpeg codec.
Lossless formaten zijn bijvoorbeeld .flac & .ape. Dit formaat vraagt ongeveer de helft van de originele .wav, zo'n 500 a 800 Kb/s. Maar je hoort geen verschil met het origineel. Flac en Ape kun je via een plugin afspelen in Winamp en WMP, en zijn direkt te branden.

De beste CD kopie maak je met het programma EAC (Exact Audio Copy). Dit callibreert je CD-rom speler, en kan foutcorrectie uitvoeren. Samen met een lossless codec kun je met EAC CD's op de hoogst mogelijke kwaliteit kopieëren.
Info over hoe je met EAC moet werken vind je op onderstaande site van Scorpio. Als je daar kiest voor de Ypsos EAC Bundle, heb je een goede starters-kit.

http://home.casema.nl/mogro/eac_inhoud.htm
 
Laatst bewerkt:
CDex werkt ook prima. Alleen zonder 'accurate rip' (=calibratie).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan