Conflict win XP / Vista in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olav300145

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Berichten
28
De pentium 4 computer met win. XP van mijn echtgenote deelt geen bestanden en printers met mijn nieuwe computer met Win. Vista. Met de andere win 98 computers in het netwerk is er wel verbinding. Er is volledige bestand en printerdeling over en weer tussen de oude win 98 computers en de XP computer mogelijk. Kan iemand mij helpen met dit probleem? Internet werkt op ale computers!
 
Laatst bewerkt:
Firewall ??

Misschien nog geen uitzonderingen in de windows firewall gezet.

Let op dat je ook eenvoudig delen uit zet. Want anders kan hij alleen "shared" mappen zien.

Eric :thumb:
 
Ik zie de xp computer wel op het netwerk, maar als ik hem probeer te benaderen krijg ik foutmelding 0x80070035 en 'PC-VAN-LIEKE' is geen geldige hostnaam. Ik gebruik op bijde computers Norton internet security.
 
Laatst bewerkt:
Eenvoudig delen

En je weet zeker dat eenvoudig delen op die XP uit staat? want die melding krijg je ook als je van 2000 naar XP wilt. Pas als eenvoudig delen uit staat krijg je in 2000 de optie om in te loggen met het account dat je wilt,

Hij zegt dus niet ik kan niet inloggen (dat is het probleem in wezen), maar zegt dat het geen geldige naam is. waarom Bill zijn meldingen niet wat vriendelijker maakt. Ach zo is hij al jaren.
 
Beste Eric
Ben nu al, dagen bezig om de :evil:netwerkprinter aande gang te krijgen:evil::evil::evil:
Het leek op een veiligheidsprobleem tussen de vista en de xp computer. Intussen weet ik zowat alles van norton internet securety en windows fierwal. Op een gegeven moment alle, maar dan ook alles wat maar naar beveiliging rook uitgezet. Helaas geen resultaat:evil: Nu de virtuele netwerkprinter zelf maar eens op de operatitafel gelegdt (zonder verdoving:D) en voor de zoveelste maal op eigenschappen geklikt. Er vallen een paar dingen op:
Alle normaal instelbare vakken en vinken zijn grijs of functioneren niet.
In het tabbad poorten staat aangevinkt "Virtual printerport for USB" met daarachter de printernaam. Volgens mij moet de poortnaam zijn \\PC-VAN-LIEKE\hpdeskje.
Naar dit netwerkadres verwijzen de poortinstellingen op al mijn andere computers op het netwerk die wel werken. De netwerkprinter met de problemen wordt door vista zonder enig probleem herkent en geinstaleerdt. Ook verwijdern en opnieuw instaleren met printer toevoegen geeft steeds het zelfde resultaat. bijvoorbaat dank voor iedere zinvolle hint
 
Hallo Olav

Je komt nu ineens met een heel ander probleem.

Heb je een netwerk printer of een usb printer met netwerk kastje er tussen.

Als ik de exacte hardware niet weet kan ik je niet helpen. Moet dus ook weten of de printer aan een PC hangt opdat hij los staat.

Bij XP kun je een netwerk printer toevoegen. Hij gaat dan zoeken of jij moet de naam opgeven. Als de naam klopt dan doet hij het ook. Anders zal hij hem niet installeren.

De naam is \\naamPC\NaamPrinter.

En vergeet niet in XP hem te delen. En Naam is dus de naam die jij aan de share geeft.
 
Beste Eric

Je hebt helemaal gelijk, het blijkt een heel ander probleem te zijn, maar daar kom je dan ook pas na veel zoeken en proberen achter. Dit temeer omdat bij de aanmelding van de vraag ook een aantal andere zaken tussen de XP en de Vista computer ook niet soepel liepen. Maar nu die problemen zijn opgelost blijkt de netwerkprinter nog steeds niet te werken. Ik stond dus achteraf gezien op het verkeerde been. Hier dan de configuratie van het netwerk; Allereerst de router voor de internet verbinding, en een switch, werkt voortreffelijk naar alle computers. Verder een bedraad netwerk met 4 computers en een netwerkdrive van 500 gig. de 2 oude computers draaien nog met Win 98 en werken perfekt op het netwerk. Computer 3 is een wat modernere pentium 4 computer met hieraan via USB een fysieke HPdeskjet 990cxi printer. Computer 4 is een gloednieuwe Quad core Q6600 computer met Vista home premium. Vanuit alle andere computers kan ik moeiteloos afdruken naar HP printer. Het poortadres is hier steeds "\\PC-VAN-LIEKE\hpdeskje" behalve uiteraard op de XP computer waar geprint word naar de fysieke USB poort voor de printer. Delen van bestanden en mappen verloopt nu op het hele netwerk en naar de netwerkrive corect. Ook is het delen van de printer uiteraard corect ingesteld, wand anders zouden de andere computers geen toegang hebben tot de printer. Je hebt gelijk! In XP is het instaleren van een netwerkprinter een fluitje va een cent met in het tabblad printers, printer toevoegen, netwerkprinter, evt met zoeken de juiste printer aangeven en hup de printer print. Er zijn op het netwerk nog andere printers beschikbaar die vanaf alle oudere computers bruikbaar zijn, maar omdat die fysiek aan de Win 98 computers hangen heb ik nog maar niet geprobeerd ook deze aan de Vista computer te koppelen. Het vervelende is dan ook dat het instaleren onder Vista net zo makkelijk gaat als onder XP, alleen werkt hij dan niet:evil: de problemen met de netwerkprinter heb ik in het vorige bericht omschreven.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie,
Bij vorbaat dank

Olav
 
Gaan we verder

Ok je hebt dus geen netwerkprinter sec (dat is een printer met een UTP aansluiting) maar een printer die aan een PC hangt.

Hierbij is het belangrijk dat je dus eerst de printer deelt,
Geef hem een handige naam b.v. "HP aan XP boven"

dan de uitzondering opgeeft in Windows firewall (uitzetten mag ook)

En dat de drivers voor de printer geInstalleerd zijn.

Xp vraagt daar zelf om. Hoe dat bij Vista werkt weet ik niet precies,
maar onze vista laptop print simpel op mijn Canon510 die aan XP hangt.
Hoefde geen drivers te installeren. Dat kan toeval zijn.

Zo kun je dus ook printers aan de 98 machine aan de praat krijgen,

Groet,

Eric.
 
Probleem gevonden, alleen nu de oplossing nog!

Beste Eric,
Voor zover ik nu kan nagaan licht het probleem tog in de beveiliging. Op het tabblad beveiliging, in eigenschappen voor de printers in Vista, worden rechten toegekent voor het gebruik van de printer voor en door de diverse gebruikers van het netwerk. De drivers voor de HP Deskjet 990c bevinden zich in Vista en worden voor zover ik het kan controleren corect geinstaleerd. Ook de verdere instellingen lijken corect, uitgezondert de poort instellingen.
Maar deze poortinstellingen zijn normaal gewoon te wijzigen. Bij een kennis die 2 dezelfde printers op zijn netwerk heeft kan ik door de vinkjes bij de poortinstellingen te wijzigen moeiteloos van de ene naar de andere printer printen. Ook een nieuwe printpoort aanmaken gaat moeiteloos, maar dan moet je wel rechten hebben voor die printer, en dat is nu juist bij mij het probleem. Kennelijk krijg ik van Vista geen enkel recht om de instelingen voor de netwerkprinter te wijzigen, zodat ook de noodzakelijkke wijzigingen niet kunnen worden uitgevoerd. Ik kan letterlijk geen enkel item in de eigenschappen van deze printer wijzigen. Ook de eigenaar van de printer:
"Administrators (PC-VAN-LIEKE\Administrators)" is niet op mijn Vista of op de XP computer waaraan de printer fysiek hangt te vinden. :confused: Het fijtelijke probleem lijkt dus te zijn; hoe krijg ik rechten om deze printer te wijzigen!!!:confused:

Dit probleem lijkt ook sterk op problemen zoals die omschreven worden op het item Netwerkveiligheid van dit forum, Ik ga dus ook daar maar eens vragen of ze iets begrijpen van dit probleem, Het gemis van printer faceliteiten op mijn nieuwe computer wordt nijpend, omdat ik ook dringende zaken moet gaan afwerken (belasting en zo).

Groetjes Olav.
 
In het netwerk moeten alle pc's ook de dezelfde werkgroep naam hebben
Bij xp is dat standaard MSHOME, bij Vista WORKGROUP
bij configuratiescherm > systeem > instellingen voor externe verbindingen > computernaam kun je dat instellen.

verder heeft vista soms wel een ander driver nodig
Dat zie je zo op de site van HP.


Ook kun je proberen om UAC tijdelijk uit schakelen
dat doe je zo

een screenshot van het netwerkcentrum zou helpen (alles aan, behalve wachtwoord beveiliging)
Gebruik je op één van de pc's wachtwoord beveilligde accounts?

mvg leo
 
Laatst bewerkt:
Vista is vaker lastig

Helaas weet ik niet welke vista jij hebt. Wij hebben Ultimate.

Waarom ik dat zeg is dat ik weet dat je dingen in XP home op een moeilijke manier moet doen, terwijl dat in XP Pro moeiteloos kan. Dus mogelijk is dat bij Vista ook zo.

Any Way:
Rechten toekennen doe je door rechts te klikken en dan naar eigenschappen te gaan.
Als je dan een tabje beveiliging krijgt kun je daar via geavanceerd en dan klikken op zoeken er een bij zetten.

Als noodsprong kies ik wel eens "iedereen" en dan kijk ik later wel hoe het zou moeten.

Succes.

P.S. Vergeet niet dat je het wachtwoord moet hebben bewaard.
Maak desnoods even een netwerkmap aan en klik op wachtwoord onthouden.
Het is mij ook overkomen dat hij niet wilde printen en dat bleek het inlog wachtwoord te zijn.
Helaas meldt hij niets, maar dat verbaast me bij Bill allang niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Vista getemt

Beste Eric
Eindelijk is het mij gelukt de printer die fysiek aan de XP computer hangt via het netwerk op de vista computer te instaleren. Ik ben er eergisteren in geslaagd de boel aan de praat te krijgen. Het bleek achteraf nog veel ingewikelder dan we dachten. Ik denk dat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Daarom sluit ik deze vraag nog niet af! Als ik de komende dagen wat meer tijd heb zal ik proberen een verslagje van mijn vista avonturen te schrijven, zodat iedereen zijn voordeel er mee kan doen.

Olav
 
Allereerst het probleem!

Situatie voor de nieuwe computer
Op een bestaand thuisnetwerk draaien een aantal computers met verschillende sytemen ( win 98, win 2000 en win XP)
Bestand en Printerdeling is tussen alle computers mogelijk, en ook internet is via de router beschikbaar.
Alle netwerkinstellingen zijn dus corect, en ook de werkgroep is overal het zelfde.
De gezamelijke printer (in mijn geval een HP deskjet 990cxi) hangt fysiek aan de win XP computer en er kan vanaf alle in de werkgroep aanwezige computers gebruikt worden.

De nieuwe situatie

Aan het hievoor genoemde netwerk wordt een nieuwe computer met VISTA als besturingssysteem toegevoegd.
Na instalatie is internet en bestand en printerdeling beschikbaar, dus de netwerkinstellingen zijn corect.

Dus nu snel even de verbinding met de printer op de xp computer instaleren!
Start > Printers > Printer toevoegen > Netwerkprinter > Juiste printer uit de lijst selecteren > volgende > Kontroleren en volgende > Testpagina afdrukken > Voltooien. Dit alles verloopt als een speer, alleen waar blijft die testpagina nu!!!! :evil:De goede printer staat toch in de lijst met beschikbare printers!!!:evil:

Goede raad van deze en gene opgevolgd,
alles nagekeken, nagekeken, en nog eens nagekeken, maar geen resultaat. Dus ten einde raad nog maar eens de eigenschappen van de printer bekeken.

Er vielen een paar dingen op:
Alle normaal instelbare vakken en vinken zijn grijs of functioneren niet.
In het tabbad poorten staat aangevinkt "Virtual printerport for USB" met daarachter de printernaam. Volgens mij moet de poortnaam zijn
\\PC-NAAM\printernaam.
Naar dit netwerkadres verwijzen de poortinstellingen op al mijn andere computers op het netwerk die wel werken. De netwerkprinter met de problemen wordt door VISTA zonder enig probleem herkent en geinstaleerdt. Ook verwijdern en opnieuw instaleren met printer toevoegen geeft steeds het zelfde resultaat. Wat ik verder ook heb gedaan met deze printer , niets hielp, en na een flink aantal weken absoluut nuteloze maar wel zeer goed gemeende adviezen van zowat iedereen die in mijn omgeving en op internet iets dacht te weten over netwerk printers, waaronder netwerk en ICT beheerders van grote en zeer grote instellingen zakte mij de moed behoorlijk in de schoenen. Maar eigenwijs als ik ben, ik bleef vele uren zoeken.

Na vele uren puzelen heb ik het alsnog voor elkaar gekregen.

Hier dus de oplossing van dit probleem.

Stap 1
Zorg er voor dat je als administrator en als gebruiker bent aangemeld in VISTA. START > persoonsikoon rechts boven in het startscherm > Een ander account beheren. Normaal maakt VISTA bij het aanmaken van administratoraccount automatisch een gebruikersacount aan met de zelfde naam en pasword.

Stap 2
Verwijder in het printerscherm alle mislukte netwerkprinters.

Stap 3
Zoek uit of de printer waar het om gaat door VISTA ondersteund wordt.
Start > Printers > Printer toevoegen > Lokale printer toevoegen > Volgende > Keuze printerpoort negeren > volgende > De betreffende printer in de merken- en modellen-lijst opzoeken. Vind je je printer niet terug in deze lijsten dan is het waarschijnlijk over en uit voor wat VISTA betreft.

Stap 4
Ga naar de computer waar de printer fysiek aanhangt.
Dubbelklik op de betreffende printer in het printerscherm (afhankelijk van het systeem dat op deze computer draait) en klik op printer in de linker bovenhoek van het schermpje. Klik dan op eigenschappen en op de tab delen. Noteer naukeurig!! de naam van de printer op het netwerk (is meestal niet de volledige merknaam of typenaam van de printer).

Stap 5
Terug naar de VISTA computer.
Start > Printers > Printer toevoegen > Lokale printer toevoegen > Volgende >
Keuze printerpoort > Kiezen voor nieuwe poort maken > lokale printerpoort en als poort invullen \\computernaam\printernaam
Computernaam = de naam die je op het netwerk ziet letterlijk!
Printernaam heb je zojuist overgenomen uit delen op de andere computer met hieraan fysiek de printer.
Daarna > volgende > De betreffende printer in de merken- en modellen-lijst opzoeken en selecteren > volgende > testpagina afdrukken, en ziedaar!!!
Als alles goed is gegaan de testpagina wordt afgedrukt.

Zonodig Stap 6
Als alles nu nog niet werkt!
Ga naar de betreffende printer in het Printerscherm van Vista.
Klik met de rechter muistoets op de printer > Als administrator uitvoeren > tab beveiliging > eigenaar worden.

Daarna >tab poorten. controleer of de poort juist is ingesteld (Lokale poort \\computernaam\printernaam)

De foutieve poort verwijderen en een nieuwe corecte lokale poort aanmaken!

Succes

Olav
 
Bedankt

Olav bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb hem bewaard hoor.

Ga als ik in Leeuwarden ben eens kijken hoe mijn Vista het gedaan heeft, m.b.t. poort.
Hier thuis vind ik bij eigenschappen als poort LPT1. De poort dus die gebruikt wordt op de host PC.
En op de host PC heeft hij een printer poort TS001 etc. aangemaakt. Elke PC krijgt een eigen TS en is de PC er niet dan heet hij inactief.
Daar hangt de printer aan met als naam "Laserjet 3150 van Space-Walker" (share-naam van PC-naam).
Zoals ik al zei, het is makkelijker zelf een share naam te bedenken.

Het lijkt er op dat dit toch met de, door Bill geprezen, verbeterde beveiliging te maken heeft.
Of is het de eigen beveiliging van jou netwerk.

Groet,

Eric.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt ik had hetzelfde probleem als jou maar met jou tips heb ik het opgelost

Groeten,

Patrick
 
voor Patrick en alle andere lezers.

Hoi patrick en andere lezers,

Fijn dat je mijn verhaal hebt kunnen gebruiken.

Hier nog een opmerking!

Als er op de netwerkcomputer met een ander systeem een tweede printer is aangesloten en ook die wil je delen met de Vista computer dan doen er zich nog meer problemen voor.

Bij mij hangt er een HP printer en een Dymo etikettenprinter aan een XP computer in het netwerk. Zelfs nadat ik de HP printer vanuit Vista aan de gang had, bleef de Dymoprinter hardvochtig weigeren. Ook dit probleem heb ik intussen opgelost. Mocht iemand dit zelfde probleem hebben laat het dan maar weten. Met wat geluk help ik je uit de brand.

Nog een opmerking, in mijn verhaal stel ik dat als de printer niet in de lijst met ondersteunde printers van Vista voorkomt het over en uit is. Dit blijkt achteraf niet helemaal waar. Het blijkt dat als je voor je printer die niet in de Vista lijst voorkomt op internet een geschikte Vista driver kunt vinden deze ook bruikbaar is. Ook hier, laat de problemen maar weten ik probeer je te helpen.
 
geweldig

na twee dagen zelf bezig te zijn geweest (zo moeilijk moet een netwerkprinter toevoegen toch niet zijn in vista??) eindelijk via jouw stappenplan mijn netwerkprinter kunnen toevoegen op mijn laptop
geweldig bedankt Olav:thumb::thumb::thumb:

oja ik draai xp prof op mijn hoofdcomputer en andere netwerkcomputers en nu vista op mijn laptop...

grts
frieke
 
Reactie op Frieke

Blij dat het je gelukt is Frieke :)

Het is mij pas na ongeveer 8 weken gelukt, en de tweede Dymo etikettenprinter heeft me ook nog eens 2 weken gekost. De aanhouder wint zulen we maar zeggen.
De voorgaande tips werken trouwens ook naar printers die onder nog oudere systemen werken, b.v. win 2000 of win 98.
Groetjes en veel plezier er mee,

Olav
 
Heel Hartelijk bedankt voor de goede raad. Was al weken bezig om de printer op de computer met Vista aan de praat te krijgen. Had hetzelfde probleem. Maar na de stappen van U te hebben doorlopen werkt de printer perfect. Groetjes Chrissie:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan