op afstand afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sando60

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
521
hallo,

Ik heb net de functie shutdown -i ondekt.
Hoe moet dit?
Ik krijg de foutmelding als ik onder het kopje computer op zoeken klik.
---------------------------
Zoeken in de Directory
---------------------------
Active Directory Domain Services is momenteel niet beschikbaar.
---------------------------
OK
---------------------------

Hoe kan ik dit oplossen?

bvd
 
Je pc zit niet in Windows domein (wordt Active Directory bij gebruikt).
In thuissituaties is er, normaal gesproken, geen domein actief, en dus ook geen Active Directory om pc's mee te zoeken.

Je moet dus handmatig pc's Toevoegen (één pc op elke regel) die je zou willen afsluiten.
Dan heb je ook nog eens een gebruikersnaam + wachtwoord op de af te sluiten pc's nodig dat precies overeenkomt met de gebruikersnaam waar je nu mee werkt op je huidige pc. Bovendien moet dat account op die af te sluiten pc's administratorrechten hebben én firewalls moeten het contact tussen jouw pc en de af te sluiten pc's niet verstoren.

Tijs.
 
Even ter aanvulling: Voordat je bij Shutdown -i zelf pc's gaat toevoegen, kun je beter even testen of op een andere manier je die pc's ook op afstand kunt afsluiten (dan kun je dus per pc nakijken of je gebruikersnaam + wachtwoord ook op die andere pc's bestaan en voldoende rechten hebben om die pc's af te sluiten).

Voorbeeld: Je wilt Buurpc1 afsluiten
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
shutdown -s -f -m \\Buurpc1 -t 20


Succes,

Tijs.
 
Dan klopt het dus dat
1. Je op de af te sluiten pc nog geen gebruikersnaam + wachtwoord hebt dat overeenkomt met die je nu gebruikt.
2. en/of die gebruiker + bijbehorend wachtwoord heeft geen administrator-rechten op de af te sluiten pc.
3. Wat ook nog kan is dat op de af te sluiten pc geen Client voor Microsoft Netwerken geïnstalleerd en geactiveerd staat.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
moet ik dan dit intypen:

shutdown -s -f -m \\Buurpc1\gebruikersnaam -t 20 ?
 
wat je moet doen is Buurpc1 vervangen door een computernaam die bij jou op het netwerk bekend is (Buurpc1 was slechts een voorbeeld)
(Dus: Nee, er hoort na de \\computernaam verder niets meer te komen)

Tijs
 
weer toegang geweigerd(5)

ik heb op de pc waar ik shutdown -s -f -m \\Buurpc1 -t 20 intyp vista op de externe pc heb ik xp
 
Als je een andere gebruikersnaam + wachtwoord kent op die andere computer met administratorrechten, dan kun je de zaak afstluiten, maar dat vereist een stap extra, namelijk verbinding maken met die andere computer met die gebruikersnaam + wachtwoord.

Weer terug naar het voorbeeld dat je \\Buurpc1 wilt afsluiten:

Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
net use \\Buurpc1 /user:gebruikersnaam wachtwoord
shutdown -s -f -m \\Buurpc1 -t 10


Tijs.
 
Wat is de naam van de XP computer? Kun je op de XP computer achterhalen met (o.a.):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k hostname
Dat moet je invullen voor Buurpc1, dus Buurpc1 vervangen door de computernaam van de XP machine.

Tijs.
 
Vertel ons wat de laatste commando's waren die je vanaf de Vista pc hebt uitgevoerd.

Tijs.
 
eerst: net use \\Buurpc1 /user:gebruikersnaam wachtwoord
daarna op enter gedrukt
en toen dit ingetypt:
shutdown -s -f -m \\Buurpc1 -t 10
 
Ok, dit is wel de laatste keer dat ik het nu uitleg. Ik zal met [cijfer] aangeven wat je moet invullen.

net use \\[1] /user:[2] [3]
shutdown -s -f -m \\[1] -t 10

[1] = de computernaam van de af te sluiten computer (in jouw geval: de computernaam van de XP machine)
[2] = een gebruikersnaam op diezelfde af te sluiten computer met administratorrechten
[3] = het wachtwoord dat hoort bij [2]

Succes,

Tijs.
 
het lukt nog steeds niet:)

wat doe ik verkeerd?
attachment.php
 

Bijlagen

  • extern afsluiten.jpg
    extern afsluiten.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 620
Zie ik goed dat die XP in VMWare of een andere virtualisatie pakket draait?
Misschien ligt daar de reden, maar ik kan niet alles van hieruit onderzoeken, natuurlijk.

Daarnaast zou firewalls in de weg kunnen zitten. Zet die dus tijdelijk even uit op zowel de XP machine als op de Vista machine, en probeer het dan opnieuw.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan