Mini-DV naar pc (NTSC)

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
145
Ik heb in Amerika een digitale cam Mini-DV gekocht (Panasonic GS320). Terug in NL probeer ik de films over te brengen naar m'n pc, maar dat lukt niet.

Het programma wat op de CD bij de cam zit (Motion DV Studio), geeft de melding 'A non-PAL device is connected. Please turn the non-PAL device off and reboot.' Maar de camera is non-PAL, namelijk NTSC.

Met Windows Movie Maker kom ik een stap verder maar kan het niet afronden; ik kan de cam aansturen vanaf de pc, krijg de optie 'Vastleggen starten', en dan gaat de tape lopen. Maar als ik het vastleggen wil beindigen, en dan op Voltooien klikt, krijg ik de melding 'De video is niet correct vastgelegd. Controleer of de videocamera en het vastlegapparaat correct zijn geconfigureerd'. En dan kan ik het bestand wat is aangemaakt ook niet openen.
Ik heb in de opties al 'NTSC' aangevinkt.

Ook met Nero Vision lukt het niet.

In Amerika hebben ze NTSC, maar als ik de cam op onze TV aansluit, speelt de film gewoon af.

Het lijkt mij toch gewoon digitaal naar digitaal? Als de hele wereld filmpjes op Youtube kan zetten, waarom kan ik dan niet eens stap 1 realiseren...?

Ik heb hiervoor een nieuwe Firewire kaart gekocht, dus ik neem aan dat deze wel goed is, het is een ICIDU PCI Combo Card 2x Firewire 4x USB. Plus een firewire kabel 6-4 cable IEEEE1394 V27. Ik heb de cam aangesloten op de firewire in de pc. Ik heb overigens nog wat verder gegoogled en kwam dit tegen:

Playback on Computer - Computers don't know about NTSC or PAL and your computer software is not tied to any video standard. All you need is a Firewire or USB port to connect the camcorder to the computer. The video can either be imported for editing in Windows Movie Maker or played directly using Windows Media Player or Real Player.

MiniDV Tapes - Just like most hard disk are compatible with either FAT32 or NTFS file systems, MiniDV tapes can be used with either PAL or NTSC cameras. They are independent of the video standard in your country. You can even use the same MiniDV tape inside two cameras with different modes.
Zie http://labnol.blogspot.com/2006/10/camcorder-buying-guide-decide-between.html


Zoals ik al dacht: pc's hebben niets te maken met NTSC/PAL.

Ik heb inmiddels de Panasonic USB driver van m'n pc verwijderd, en ga helemaal overnieuw beginnen. Als dit niet lukt, heb ik nog de volgende ideeen:

1 - Een andere videocam gebruiken (misschien van een buur?)
2 - Andere software (alhoewel ik er al 3 heb geprobeerd)
3 - De tapes via de TV afspelen en opnemen via een DVD recorder? (die daarvoor speciaal moet kopen)

Al deze opties - behalve 2 - zijn niet zo makkelijk uit te voeren.....

Als iemand nog een idee of tip heeft?

Groetjes, Yolanda
 
Opgelost

Ik heb goed nieuws; het is me gelukt!
De cloe was gewoon de software en hardware. Ik heb een set van Pinnacle Studio 11 gekocht inclusief kaart en kabel, en dat gaat als een tierelier.
Op advies van Mycom Hoofddorp, dus mijn lof voor de bedrijfsleider.

Ik heb in Pinnacle gewoon PAL aangegeven en de filmpjes worden perfect op m'n pc gezet als avi bestand. Dus ik ben geen problemen tegengekomen met NTSC. Het heeft er gewoon niets mee te maken, want het is allemaal digitaal.

De volgende stap is de filmpjes editen en branden op DVD, maar ik neem aan dat dat met Pinnacle a piece of cake is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan