scannen: 300 dpi of hoger?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wm075

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Berichten
8
Het schijnt dat scannen boven de 300 dpi voor foto's eigenlijk overbodig is. Het blote oog ziet het verschil toch niet. Klopt dit nu wel? Bij sommige foto's zie ik toch meer detail gescanned op 400 dpi dan bv. 300. Is dit gezichtsbedrog of heeft scannen op bv. 400 dpi weldegelijk zin? (of kan het slechter zijn voor het uiteindelijke resultaat?)

WM
 
Laatst bewerkt:
Nou noem je ook een verschil van niets vm075. Het is juist dat hoe hoger de resolutie, des te minder verschil is er te zien. Dan heb je uiteindelijk alleen hele lange wachttijden. Dat geldt voor veel scanners. 300 en 400 dpi zijn beide nog lage resoluties. Een beetje scanner scant 4800 x 9600 dpi. Daarom kan je best verschil zien tussen 300 en 400. ik verwacht dat je minder verschil ziet bij 600 dpi en hoger.
 
[EDIT] Ik heb het licht gezien
Wia hieronder heeft heel bescheiden melding gemaakt van een site waarin het hele Pixels/dpi/ppi uit de doeken gedaan word maar ik denk dat dit niet zo bescheiden hoeft.....

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

[/EDIT]
Mijn stel regel is altijd, op een zo hoog mogelijke optische resolutie inscannen/fotograferen

resolutie verlagen gaat achteraf altijd makkelijker dan resolutie verhogen
 
Laatst bewerkt:
Precies, die laatste zin klopt wel. Maar daarom moet je niet altijd met zo hoog mogelijke dpi scannen.

Lees op mijn site maar wat dpi eigenlijk is.
Ik heb daarover een artikel geschreven nadat ik zelf tegen deze vragen was aangelopen.
Als service voor anderen die hier tegen aanlopen.

De titel van het artikel is Misverstanden over Dpi.
Je kunt mijn website vinden bij mijn profiel.
(Of als je googelt met 300 dpi, dan is het meestal de eerste site die je ziet staan.)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Ook bedankt voor de link: het gaat dus om Pixels, niet om DPI. Beetje stomme vraag, maar een drukker zal niet zeggen dat foto's gescanned op bv. 400 dpi the hoog is?

Verder is het allemaal duidelijk alhoewel het een ingewikkelde materie blijft...
 
DPI maakt niet uit zodra het om een digitale versie gaat.
Zet resampling uit en zet hem naar 300 DPI en het maakt geen verschil en je drukker heeft niets te zeuren, gewoon omdat het aantal pixels niet zal wijzigen. Als jij er maar voor zorgt dat als je het orgineel inscanned je voldoende pixels genereerd om een afdruk op 300 dpi te krijgen

dus om een orgineel wat 10x10 inch is opblazen naar 30x30 inch zul je moeten scannen met een dpi instelling van 900 zodat je een digitale afbeelding krijgt van 9000x9000 pixels die bij afdrukken (dus 30X30inch) een dpi van 300 overhoud.
 
DPI maakt niet uit zodra het om een digitale versie gaat.
Zet resampling uit en zet hem naar 300 DPI en het maakt geen verschil en je drukker heeft niets te zeuren, gewoon omdat het aantal pixels niet zal wijzigen. Als jij er maar voor zorgt dat als je het orgineel inscanned je voldoende pixels genereerd om een afdruk op 300 dpi te krijgen

dus om een orgineel wat 10x10 inch is opblazen naar 30x30 inch zul je moeten scannen met een dpi instelling van 900 zodat je een digitale afbeelding krijgt van 9000x9000 pixels die bij afdrukken (dus 30X30inch) een dpi van 300 overhoud.

Okee, het is nu duidelijk - bedankt ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan