Verkleinen of vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

joopduke

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2007
Berichten
87
Ik heb van iemand foto's gekregen in (denk ik) A4 formaat. Die zou ik willen verkleinen naar 13X18 cm. Hoe doe ik dat? En stel ik zou een pasfoto naar de zelfde maat willen vergroten kan dat ook? Afgezien van de kwaliteit dan.
Ik ben een absolute leek in fotobewerking. Dus ook graag de naam van de te gebruiken software.

Alvast bedankt voor de hulp
 
Ik wil ook nog graag Image Analizer noemen. Het groter maken van afbeeldingen kan door middel van interpolatie, dat is het berekenen van tussenliggende nieuwe pixels (beeldpunten). Image Analizer biedt daarvoor verschillende methodes. Irfan View is natuurlijk prima. Een geavanceerd maar betaald programma voor interpolatie is Photozoom, deze heeft alleen een gratis demo.

Bij een afdruk gaat het om het aantal pixels (dpi of Dots Per Inch om precies te zijn) en niet om de afmeting zoals je het hier zegt. Als je een digitale pasfoto hebt dan kan die meer pixels hebben dan een foto van een landschap. Wanneer je wilt weten hoe groot je deze foto's af zou kunnen drukken moet je weten dat een hele goede afdruk ongeveer 300 dpi, dus pixels per inch moet zijn. Ga in Windows met de muisaanwijzer op een afbeeldingsbestand staan en je ziet het aantal pixels, bijvoorbeeld 3264X2448. Je kunt het dan zelf uitrekenen. Deze foto wordt in drukwerk maximaal 3264 : 300 = 10.88 inch x 2,54 = 27,64 centimeter breed. Wil je foto's laten afdrukken door een digitale fotoservice bij een drogisterij of supermarktketen, dan geeft het programma dat je daarvoor moet gebruiken vaak aan wat je nog van de kwaliteit te verwachten hebt als je groter afdrukt. De ene methode is de andere ook niet. Als je te groot afdrukt dan zie je dunne lijnen of scherpe overgangen wat brokkelig worden. Het uiteindelijke resultaat moet je zelf beoordelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan