Lijnen op foto aanbrengen in photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

luciene

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2006
Berichten
18
Goede morgen,

Kan iemand mij vertellen hoe ik het de lijnen rondom de vlakken die over deze foto zijn gephotoshopt kan realiseren???

De transparante vlakken zijn me al wel gelukt maar nu die lijnen nog... Iemand??? :rolleyes:

http://www.lennardvanhetnederend.nl
Op de website van bovenstaand bouwbedrijf is de foto te zien zoals ik die zou willen hebben.

Alvast wezenloos bedankt voor diegene met het juiste antwoord. Wel graag in Jip en Janneke taal.:eek:
 
Laatst bewerkt:
Kopieer je transparante vlak (dupliceer de laag). Zet de opacity op 100% (zodat het niet meer doorschijnend is). Selecteer het vlak, en kies Select - Modify - Contract. Geef een width op van 1px. Okay. Kies Edit - Cut om het vlak uit te knippen. Als het goed is heb je nu alleen de lijntjes over. Koppel deze laag aan de laag met het transparante vlak, dan kun je ze samen verslepen over de achtergrondfoto. Succes!
 
Hé jij bent snel en vroeg!! :love: Ik ga het uitproberen en laat het hier weten of het me gelukt is!!
 
Ik heb je aanwijzingen gevolgd maar krijg het niet voor elkaar. Zou je misschien het nog meer voor me willen verduidelijken. Ligt vast niet aan jou maar aan mijn onhandigheid. Het liefst als een tut beschrijven en dan stap voor stap. Of vraag ik nu iets teveel :eek:. Doe maar of je het aan een kleuter uitlegt....;D
 
kun je aangeven waar je vastloopt? heb je die transparante vlakken in aparte lagen zitten, bovenop de achtergrondfoto?
 
De transparante vlakken zijn het probleem niet. Die doe ik als volgt:

Ik open een nieuw bestand van bvb 100x100px die vul ik met een kleur en zet de opacity op ongeveer 50%. Dan is het een transparant vlakje geworden en die copy ik naar de achtergrond foto. Maar wat ik ook zo mooi vind op die site van lennard vh nederend is dat die vlakjes gescheiden worden door een dun lijntje.

Dus daar loop ik tegen aan: de lijntjes.
 
Okay, dus de transparante vlakken zitten nu in aparte lagen.
1. ga naar het layers venster en klik op zo'n laag.
2. klik op het kleine pijltje rechtsboven in het layers venster, en kies Duplicate layer.
3. zet de opacity op 100.
4. neem het toverstafje en klik op het vlak om het te selecteren.
5. ga naar Select - Modify - Contract. Geef een width op van 1px. Okay.
6. Kies Edit - Cut. Als het goed heb je nu alleen een lijntje over.
7. ga naar het layers venster en klik op in deze laag, houd Shift van en klik op de laag met het transparante vlak.
8. Klik op de geselecteerde lagen met de rechtermuisknop en kies Link Layers.
hehe, als het goed is heb je nu een vlak met een lijntje erom.
 
Okay, dus de transparante vlakken zitten nu in aparte lagen.
1. ga naar het layers venster en klik op zo'n laag.
2. klik op het kleine pijltje rechtsboven in het layers venster, en kies Duplicate layer.
3. zet de opacity op 100.
4. neem het toverstafje en klik op het vlak om het te selecteren.
Tot zover goed. Lijntje staat te knipperen
5. ga naar Select - Modify - Contract. Geef een width op van 1px. Okay.
maar als ik dan naar Select - Modify ga kan ik Contract niet aanklikken want die is dan grijs en kan alleen maar Border aanklikken.Als ik dat doe dan en daar Edit Cut zie ik een heel klein transparant streepje om het vlakje Punt 7+8 snap ik dus nu niet meer. (Wordt je al gek van me? Ik voel me een beetje dom :cool:)
6. Kies Edit - Cut. Als het goed heb je nu alleen een lijntje over.
7. ga naar het layers venster en klik op in deze laag, houd Shift van en klik op de laag met het transparante vlak.
8. Klik op de geselecteerde lagen met de rechtermuisknop en kies Link Layers.
hehe, als het goed is heb je nu een vlak met een lijntje erom.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je een andere versie van Photoshop, bij mij is die optie niet grijs :confused:

Probeer het eens zo (er leiden meer wegen naar Rome...):
1. ga naar het layers venster en klik op een laag met transparant vlak.
2. neem het toverstafje en klik naast het vlak.
3. klik op Select - Inverse.
4. klik op het kleine pijltje rechtsboven in het layers venster, en kies New layer.
5. klik op Edit - Stroke.
6. Geef eenn width van 1px, en de juiste kleur. Okay.
7. ga naar het layers venster en klik op deze laag, houd Shift ingedrukt en klik op de laag met het transparante vlak.
8. Klik op de geselecteerde lagen met de rechtermuisknop en kies Link Layers.
Ik ben benieuwd of het zo lukt!
 
hai,

Sorry was ff heel druk. Bij één vlakje komt nu wel een randje omheen maar dan zit ik nog met de randjes waar geen transparant blokje zit (zoals op die foto). Heb jij opzich dit uitgeprobeerd? Ik heb overigens photoshop CS2. 'k hoor je wel weer :thumb:
 
Meer lijnen kun je maken met de line-tool (zit in de toolbar). Houdt Shift ingedrukt om rechte lijnen te tekenen, en kies een width van 1 px.
Het is handig om elke lijn in een nieuwe layer te tekenen, dan kun je hem gemakkelijk verplaatsen over de achtergrondfoto.
 
Nou het is gelukt hoor!!! Eigenlijk door je laatste opmerking ging het helemaal goed. Ik heb op een andere achtergrondfoto ook een vlakje met tekst gemaakt en vandaaruit vlakken gemaakt met de linetool. Daar de transparante vlakje ingeplaats (die ik qua maat aangepast heb). Ik heb er een kader omheen geplaatst Zal het resultaat even meesturen.

In ieder geval hartstikke bedankt voor je moeite!!!:d

Groetjes en misschien tot een volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
als het goed is, is het bestand nu toegevoegd.
 

Bijlagen

  • voorkant_huis1.jpg
    voorkant_huis1.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan