Printen vanaf laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimbre

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2001
Berichten
588
Hallo,

Ik heb thuis een XP machine waaraan een printer is gekoppeld.

Daarnaast heb ik een router (linksys) waardoor ik met mijn laptop (van mijn werk die ik normaal op kantoor gebruik) het internet op kan.

Nu wil ik vanaf die laptop ook die printer gebruiken.

Moet ik dan eerst een netwerk op gaan zetten?

Kan iemand mij de stappen aangeven om dit te realiseren?

bvd

Wim
 
Ja... even de wizard "klein thuisnetwerk" gebruiken op beide computers .... en daar na in de PC de printer op "delen" zetten en vervolgens op de laptop bij printers "zoeken naar printers" gebruiken.....
 
Even iets uitgebreider: Wim, je kunt inderdaad het best gebruik maken van een thuisnetwerk. Hiermee is het wel nodig, dat de computer waaraan de printer aangesloten is, ingeschakeld is. In Windows XP is een thuisnetwerk maken een eitje, via Configuratiescherm --> Netwerkverbindingen. Klik vervolgens op ''Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk installeren'' en volg de wizard die verschijnt. Als je een thuisnetwerk opgezet hebt, moet je de printer delen. Dit gaat via Configuratiescherm --> Printers en faxapparaten. Klik daar met rechts op de betreffende printer, en kies voor de optie Delen. Daarna kun je op de laptop de printer toevoegen, ook via Configuratiescherm --> Printers en faxapparaten. Klik daar op ''Een printer toevoegen'' en volg de verschenen wizard. Succes. :)
 
Ik heb:
- op de pc de wizard gedraaid (pc heet "woonkamer", werkgroep "mshome", printer "woon") en setup op memorystick gezet;

- netsetup gedraaid op laptop vanaf memorystick;

- printer gedeeld als 'woon";

Maar als ik nu zoe op laptop zie ik de gedeelde printer niet.

Heeft het iets met de router te maken?

Bij desetup vraagt men ook welke situate van yoepassing is en wellicht heb ik de verkeerde keuze gemaakt.

Let op!! De laptop is niet met een kaabel verbonden maar maakt alleeen draadloos gebruk van internet.
 
Laatst bewerkt:
Bedraad of draadloos aangesloten maakt niet uit, als er maar succesvol een thuisnetwerk gemaakt is. Om dit te controleren, kun je met behulp van de Verkenner proberen om een bestandje naar de laptop over te hevelen en omgekeerd. Als dit niet lukt, en de systemen ''zien'' elkaar niet, dan is er een fout gemaakt bij het creëren van het thuisnetwerk. Als dit wel lukt, dan zit de fout bij het delen van de printer. Ga dit eerst na, dan weten we waar we ongeveer moeten zoeken.
 
Via verkenner lukt niet.

Bij alle 2 zie ik bij "mijn netwerklocaties/volledig netwerk/ms windows netwerk "mshome" staan.

Klik ik op de laptop op mshome dan geeftt hij de melding dat mshome niet toegankelijk is.
 
Ik heb zonealarm pro als firewall.

Uitgeschakeld en..... nu kan ik wel die printer toevoegen en hij werkt!

Maar ik wil natuurlijk wel mijn firewall aan dus nu is de vraag waar ik die zo kan instellen dat ik kan printen en veilig internet op kan.
 
Ik heb zonealarm pro als firewall.

Uitgeschakeld en..... nu kan ik wel die printer toevoegen en hij werkt!

Maar ik wil natuurlijk wel mijn firewall aan dus nu is de vraag waar ik die zo kan instellen dat ik kan printen en veilig internet op kan.

Mooi, de boosdoener is bekend. Is een bekend probleem, de firewall die het delen van bestanden en mappen in een netwerk tegenwerkt. Maar nu de oplossing: ik heb geen ZoneAlarm, dus welke opties je precies moet aanklikken weet ik niet, maar je moet ergens zien in te stellen dat het delen van bestanden en printers toegestaan is.
 
OK

Ik ga eens op zoek.

Alvast bedankt voor jullie ondersteuning!!

Gr.

Wim
 
Ik heb via zonealarm in de trusted zone mijn ipadres ingegeven van de laptop en nu kan de firewall aanblijven.

Nogmaals bedankt!!

Wim
 
Gelieve deze vraag op 'opgelost' te zetten.:thumb:
 
Gelieve deze vraag op 'opgelost' te zetten.:thumb:

Dat hoef je niet hier in het topic te zetten.
daar hebben wij een systeem voor als je het vergeet.
en anders gebruik je de meld misbruik knop maar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan