Van mini DV naar DVD. Doe ik het zo goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Berichten
460
Hoi allen.
Nu de eerste gemaakte filmpjes met mijn camcorder gemaakt zijn loop je tegen de muur van "hoe nu verder". Na wat zoeken en snuffelen op het internet dacht ik het zo te doen.

A) Met Windows Movie Maker zet ik de 3 filmpjes over naar de comp als 3 dv avi bestanden.

B) dv avi bestanden omdat je zo de kwaliteit behoud tijdens het bewerken.

C1) Ik bewerk eerst ieder filmpje afzonderlijk in WMM.
De bewerkte en dus wat kleiner geworden bestanden, doordat je toch het een en ander wegggooid, zet ik ieder afzonderlijk om met TMPGEnc in mpeg2 files.
Daarna zet ik de 3 afzonderlijke mpeg2 files aan elkaar (kan dat?) en brand ze naar een dvd.

C2) Ik bewerk eerst ieder filmpje afzonderlijk in WMM.
En zet daarna de bewerkte dv avi bestanden aan elkaar (als dat kan) en zet dan pas het gehele bestand om naar één groot mpeg2 file. Waarna gebrand kan gaan worden naar een dvd

Ik heb begrepen dat TMPGEnc het mpeg2 file zo groot gemaakt kan worden dat het precies op een dvd past waardoor je weer de grootst mogelijjke kwaliteit behoud. Dan zou optie C2) het beste zijn omdat je dan pas op het allerlaatste moment het dv avi bestand gaat verkleinen naar een grootte die precies op een dvd past.

Dit zijn zo de bevindingen die ik heb opgemaakt uit datgene dat ik heb gegoogeld. Wie durft mij te vertellen of en op welke wijze ik op het juiste spoor zit.
Doei, Dump.
 
Als je met 3 mpeg filmpjes gaat authoren, kun je daar makkelijk 3 DVD-menu -titels van maken. Verschil in kwaliteit is er niet echt bij de 2 door jou voorgestelde ideeën. Een goede MPEG omzetting is belangrijker. Dus met een hoge bitrate (min. 6000 Kb/seconde) en multi-pass, (minimaal 2x). Dat vindt je in TMGenc onder 'Other settings'.
 
Hoi vandahl.
Bedankt voor je reaktie.
Ik begrijp uit je woorden dat ik op het goede spoor zit voor de werkwijze die ik wil gaan volgen.
Een beetje simpel van mij maar wat bedoel je met --- 3 DVD-menu -titels maken ---
Dat ik ieder filmpje op 1 dvd zet?
Doei, Dump.
 
Hoi vandahl.
Door een verplichte nieuwe installatie van de computer ben ik er een tijdje uit geweest en daardoor kon ik niet snel(ler) reageren. Ik ga er mee aan de gang zoals je het voorstelt. Hartelijk dank.
Doei, Dump.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan