Wat is wat met die verschillende bestanden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daisydees

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
24
Hallo allemaal,

Ik ben hardstikke nieuw op hert forum maar ik heb al uitgevonden dat jullie heel veel weten.:thumb:

Nu wil ik beginnen met het downloaden van films en het branden van dvd's.
Nu zie ik een heleboel dingen staan mpeg mp4 avi mp3 exe zip rar divx xvid enz.
Wat speel je nu op wat?
Ik bedoel als ik een dvd wil branden en afspelen op mijn home cinema center, wat heb ik nodig?
En op mijn creative zen of mp3 speler?
Kan iemand mij het verschil uitleggen, natuurlijk simpel.
Straks als ik het snap dan gaan we vanzelf moeilijker toch?:D
 
Hoi! Welkom op 't forum.
:)

Je eerste vraag: films downloaden en DVD's branden.
http://www.xs4all.nl/~ronh/dv/dl.htm

De heleboel dingen die je ziet staan zijn extentie's.
mp3 zijn mod bestanden die muziek gecomprimeerd weergeeft, waardoor de muziek a.h.w. minder groot aan kBytes informatie is, maar vrijwel dezelfde geluidskwaliteit behouden blijft.

mpeg bestanden zijn vaak geluid en beeld, waardoor niet alleen de muziek maar ook 't beeld is gecompresseerd.

mp4 is een betere versie vam mpg, beter geluid, dvd kwaliteit en meestal met een hogere bestands grootte.

avi is een windows standaard voor filmformaten en betekent Audio Video Informatie.
Deze bestandsextentie is vaak heel groot, omdat alle info ongecompreseerd wordt weerggeven.
Ook is deze extentie vaak 't uitgangspunt om zelf films te maken, met Movie maker. andere bestanden worden dan "geconverteerd"naar avi om ze te bewerken.

exe is een toepassings instruktie, wat een heel andere orde is dan de vorige bestanden. Even uitkijken, dubbelklikken leidt vaak ertoe dat de computer iets gaat doen.

zip is evenals rar een extentie om bestanden "ïn te pakken". Dit is de mogelijkheid om bv een heleboel andere bestandjes bij elkaar te slepen die samen bv. 1Megabyte groot zijn, met winzip of winrar om te zetten naar een veel kleiner bestand. Dit kan dan sneller over internet gestuurd worden, of zijn handiger om te bewaren. Na inpakken is dit grote bestand nog 100kilobyte bv. Een forse besparing op schijf ruimte.
Later kun je dit bestand weer uitpakken, is 't weer 1Mb en staat alles er weer voordat je 't in heb gepakt.

Echt ingewikkelder wordt 't met divx of xvid. Kijk maar naar de site met Winfilmtips.

Extentie's zijn er in alle soorten en maten. Simpel gezegd, 't zijn de schakel bestanden die een computer gebruikt om te weten met wat voor bestand ie te maken heeft.

:cool:
 
Beste Gimli,

Dit is al een stuk duidelijker. Het viel me op dat ik sommige bestanden niet kan afspelen op mijn pc.
Als ik een dvd wil branden. Naar wat voor een iets moet ik dat dan omzetten?
Ik begrijp hieruit niet naar een mp4 of een mpeg. Hoe heet het dan?
 
Goed zo!

Je wilt DVD's gaan branden.

Met welk programma ga je dat doen?
Wat voor soort programma's wil je gaan branden?

Je hebt 't over muziek, maar dan ben je niet ver uit de buurt van 't bos met
mod-files Ipot-tunes mpg-players camera-filmpjes computer-bestanden foto's.

Dat kan allemaal wel, maaar dan ben je eerder geholpen met de handleiding van de dvd-brander zoals in de volgende pagina:
http://www.xs4all.nl/~ronh/dv/naar-dvd.htm
En zolang ik dat niet weet kan ik moeilijk uitleggen hoe je wat (dat) gaat branden.

:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan