thuisnetwerk xp - vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

loc_dog

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2004
Berichten
169
Ik heb 1 printer die ik als standaard printer wil gebruiken voor 3 pc's.
Dit is mijn situatie:
1 pc XP waar de printer aan vast is; Met draad verbonden aan router/modem
1 pc Vista; Draadloos verbonden met router/modem
1 laptop Vista; Draadloos verbonden met router/modem

Ik wil die printer dus voor alle pc's gebruiken. Ik heb de workgroup naam veranderd in: MSHOME.
De laptop en pc zien elkaar maar daar wordt om een wachtwoord en gebruikersnaam gevraagd(ik zou niet weten wat dat is)
Maar de pc met XP en waar de printer aan vast zit, kan ik nergens terug vinden.
Ik heb overal de firewall van uitgeschakeld.
En als ik op de xp computer naar ''mijn netwerklocaties'' ga, en dan op '' zoeken naar computers in netwerkgroepen'' klik, dan zoekt hij de hele tijd met als resultaat: MSHOME is niet toegankelijk u hebt mogelijk niet de juiste machtigingen....

???
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat je XP Professional hebt, niet XP Home:
Start -> Uitvoeren -> control folders -> tabblad Weergave -> Vink aan: Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)

Onderstaande geldt voor zowel XP Home als XP Professional:
Vergeet ook niet om de printer te delen: Start -> Uitvoeren -> control printers -> rechtsklik op de printer die je delen wilt, en kies Eigenschappen -> tabblad Delen -> Kies Deze printer delen, en vul een duidelijke naam in voor de gedeelde printer.

Mocht het dan nog niet lukken, dan zijn er nog andere dingen die evt. aangepast moeten worden, maar dat horen we dan wel.

Succes,

Tijs.
 
Ik heb gedaan wat je zei, alleen was alles al zo ingesteld.
Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen) was al aangevinkt en printers was al gedeeld..
 
Ok, dan enkele andere stappen (ik ga er nog steeds vanuit dat je XP Professional hebt):

Start -> Uitvoeren -> Lusrmgr.msc
Ga naar Gebruikers
Rechter deelvenster: De gebruiker Gast zal uitgeschakeld staan (rood kruis erdoor).
Rechtsklik op de gebruiker Gast, en kies Eigenschappen
Vink uit: Account is uitgeschakeld en druk op Ok.

Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc
Ga naar Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Toewijzing van gebruiksrecht -> [Rechter deelvenster]: dubbelklik op Toegang tot deze computer vanaf het netwerk weigeren -> verwijder gebruiker Gast uit de lijst. Als het goed is blijft dan alleen een Support_XXXX account staan in de lijst.

Kijk of de gedeelde printer dan wel te zien is vanaf de andere computers. Indien (nog) niet, probeer dan ook het volgende:
Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc
Ga naar Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Beveiligingsopties -> [Rechter deelvenster]: dubbelklik op Netwerktoegang: de permissies voor Iedereen toepassen op anonieme gebruikers -> Kies hier Ingeschakeld, en druk op Ok.

Succes,

Tijs.
 
Ik heb gedaan wat je zei.. ik heb trouwens xp professional..
Alles was al zo hoe jij het zei, behalve deze:

Kijk of de gedeelde printer dan wel te zien is vanaf de andere computers. Indien (nog) niet, probeer dan ook het volgende:
Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc
Ga naar Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Beveiligingsopties -> [Rechter deelvenster]: dubbelklik op Netwerktoegang: de permissies voor Iedereen toepassen op anonieme gebruikers -> Kies hier Ingeschakeld, en druk op Ok.


Maar ik kan nog steeds niks printen.. Ik heb een printscreen gemaakt, van of de printer wel goed geinstalleerd is. Hij is op dit moment aangesloten op de computer waar XP op is geinstalleerd en ik wil via mijn laptop waar ik nu op zit gaan printer..

 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vorige reactie verwijderd, omdat je een schermafdruk van de Vista machine hebt laten zien, en niet van de XP machine.

Ok, m.b.t. je vraag: Nee, er is geen USB poort beschikbaar om naar te printen vanuit de laptop, want je print over het netwerk! Je zult naar de XP machine moeten bladeren, en daar een verbinding met de printer moeten maken:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> \\pcnaam_van_XP

Dus (voorbeeld) als je pc TIJSPC heet:
[Windows-toets]R toetscombinatie -> \\TIJSPC

Hier moet dan getoond worden welke mappen en printers er bereikbaar zijn. Wordt de printer gezien, rechtsklik er dan op, en kies Verbinden (of zoiets). Je hebt dan een netwerkverbinding gemaakt met de printer.

Tijs.
 
oke.. om het even duidelijk te maken..
Op de pc heb ik windows XP staan en daar is die printer ook aangesloten..
Ik wil van mijn laptop met vista dus printen..

Alleen mijn Vista herkent de XP niet (denk ik), dus als ik [Windows-toets] R doe, en dan bladeren - netwerk.. Zie ik alleen maar de naam van mijn laptop staan.

Edit: het is mij gelukt om de pc's met elkaar te verbinden. Bij netwerk zie ik mijn laptop en de andere 2 pc's staan. En de printer heb ik ook kunnen toevoegen, en ook al iets uitgeprint. Dus bedankt voor je hulp dnties..

Nog één klein vraagje, om in te loggen op mijn router/modem heb je een wachtwoord nodig, en zonder die wachtwoord kan niemand van buiten in ons netwerk (gedeelde mappen enz) komen toch? Op vista heb ik bij netwerkcentrum 'met wachtwoord beveiligd delen' ingeschakeld, alleen kan ik die bij XP nergens terug vinden.
 
Laatst bewerkt:
Graag eerst alle hints en tips uitproberen vóórdat je weer opnieuw post, zodat er gereageerd kan worden op een verzameling van uitgeprobeerde zaken. Op jouw manier gaan er (te) veel postings overheen voordat we ergens komen met je probleem.

Probeer dus éérst rechtstreeks bij de pc-naam van de XP machine te achterhalen of er gedeelde mappen/printers zichtbaar zijn. (Zie mijn vorige posting: \\XPcomputernaam).

Werkt dat wel, dan kan het bijv. zijn dat de werkgroepnamen van de Vista en XP computer(s) niet overeenkomen of dat er andere (blader-gerelateerde) problemen zijn tussen Vista en XP etc.

Werkt dat niet, dan installeer eerst (op de XP machine) de update die genoemd wordt op deze webpagina en kijk dan opnieuw vanaf de Vista machines.

Werkt het datn nog niet, dan zijn er nog zo enkele tips die van nut kunnen zijn, zoals deze van Microsoft (voor de Vista machines):
[Oorzaak van de bladerproblemen:] Netwerkdetectie op de computer is uitgeschakeld, waardoor u deze niet ziet. [...]Klikt u op Start, klikt u op Configuratiescherm, klikt u op Netwerk en internet en klikt u vervolgens op Netwerkcentrum. Klik op de pijltoets om de sectie Netwerkdetectie uit te vouwen, klik op Netwerkdetectie inschakelen (aanbevolen) en klik vervolgens op Toepassen.
Ook onderstaande suggestie (in het Engels) kan nuttig zijn:
Setting the Network Location Type
The network location type in Windows Vista is a setting that allows Windows Vista to automatically configure security and other settings based on the type of network to which the computer is connected. The Windows Vista network location types are the following:

Domain The computer is connected to a network that contains an Active Directory domain controller for the domain to which the computer is joined. An example a domain network type is an organization intranet.

Public The computer is connected to a network that has a direct connection to the Internet. Examples of public network types are public Internet access networks such as those found in airports, libraries, and coffee shops.

Private The computer is connected to a network that has some level of protection from the Internet and contains known or trusted computers. Examples of private network types are home networks or small office networks that are located behind an Internet gateway device that provides firewalling against incoming traffic from the Internet.

For small office or home office networks, you want to make sure that the network location type is set to private.

Werkt het dan nog niet, voer ook mijn andere suggesties m.b.t. gpedit.msc uit, die je gemakshalve overgeslagen hebt (zie een vorige posting van jouw hand). Kijk in dat geval ook direct even na of meerdere computers dezelfde computer-naam hebben in je netwerk en of alle computers in dezelfde werkgroep zitten.


Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Graag nog eens mijn vorige posting van 1:39 uur opnieuw lezen, omdat ik daarin enkele zaken heb toegevoegd.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan