Bestanden/ printer delen werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrnrdsJng

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
301
Twee Pc's hangen aan een router en daarmee ieder aan het internet.
De bedoeling is ze ook met elkaar te koppelen, dat heeft ook gewerkt.
Over het algemeen gebruik ik die optie om de printers te delen die aan een PC hangen.

Eenvoudig delen staat aan met beiden in de MSHOME inclusief de router.
In A word de tweede zichtbaar (ook niet altijd) en in de B kan ik niet eens de HOME groep openen. Dus ziet hij ook zichzelf niet.
Pingen gaat wel goed onderling.
De Firewall is het blijkbaar niet, want uitzetten helpt niet.
IP staat op automatisch. Scannen op de Netwerken "netsh.exe diag gui" levert op dat de router goed pingt, maar B is niet te vinden.
Als het eens gebeurt dat A zichtbaar is op B kan ik die niet openen U heeft geen machtiging of dat soort Gel.....l Beetje een universele kreet die meest nergens op slaat.
De detectie van netwerk en groep of PC duurt eeuwen en ik denk dat hij er gewoon uitvliegt als het te lang duurt.
Machtigingen heb ik nooit ingesteld dus waarom nu?
Feitelijk had ik niets gewijzigd alleen even een andere Pc eraan gehangen en het netwerk ligt weer eens dwars.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik zie wel dat het een archetypisch brok ellende is met gammele netwerkjes.:confused:
 
Begin eens van voren of aan.

  • wat voor besturings systemen draaien op de pc, ja windows maar welke versie's
  • heb je update's gekregen van bv je firewall of andere bewakings software
  • heb onlangs iets nieuws geinstalleerd, omdat je vermeld dat het "vroeger" niet zo was
  • heb je toevallig een wachtwoord ingesteld bij een account op een van de pc's
  • toevallig een service pack geinstalleerd

OF misschien iets om mee te starten herstart je router eens, sommige zijn zo gammel dat ze de weg helemaal kwijt raken als er een andere pc op dezelfde router poort komt.
 
Hoi Animal
Ja sorry, ik heb op beide XP Pro met SP2 draaien en ja, iedere keer worden updates geïnstalleerd. Een derde Pc is pas nieuw opgezet en probeerde ik even om een voorganger te vervangen helaas. Ik heb nooit een wachtwoord ingesteld op mijn account, er staat wel een tweede gebruiker op een ervan en daarop staat wel een wachtwoord.
Ik heb wel eens gehad dat hij om een wachtwoord vroeg in het netwerk, maar zelfs dat komt niet meer voor.

Het is gewoon niet per se nodig om ingewikkeld te doen met een individueel Ip adres of uitgebreide machtigingen. En als je eraan begint vind ik dat toch een zeer lastig geheel. Je hebt naast de troubles met XP twee verschillende Firewalls, Norton en PCTools, dan nog de router een Experiabox, die ook zijn nukken heeft. (weinig doorzichtig)
Maar het ergste is Xp, meesttijds opent hij niet eens zijn netwerk en zie je dus de groep niet. Of hij kan de groep niet openen omdat de pc die eraan hangt niet toegankelijk is.

Nu heb ik in het verleden een koppeling in Favorieten gezet en dat werkt veel sneller want dan komt de pc ineens wel tevoorschijn. Nu beweert hij dat hij het pad niet vinden kan???

Doe je een scan op het netwerk dan zie je dus de andere pc niet staan, terwijl ik die zelf wel kan pingen. Alleen al het soort netwerk is een crime. Ik zet ze altijd op Nodetype Hybride met een registerverandering, dat heeft vaak een oplossing betekent.

Ik heb op de twee werkende Pc's niets veranderd dan een derde systeem uitgetest met geheel nieuw opgezette software. Terug gezet werkten de eerste niet meer samen.
Mogelijk speelt mee dat ik eenzelfde naam probeerde op de derde Pc om eenzelfde situatie op te roepen, de kopie was natuurlijk losgekoppeld. Het IP adres was wel veranderd. Het is verder ook van belang welke eerst start lijkt het.
Dus ja, soms zie je een groep of pc en andere keren, vergeet het.

Groetjes
 
Toch maar even voor aan beginnen

Stap 1
heb je de router al herstart...?
als je dat gedaan hebt en het beestje is weer up en running je netwerk testen of het resultaat heeft gegeven.

Zo niet stap 2
draai op alle pc's de wizard "thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk instellen" zit in configuratie scherm > "Netwerkverbindingen" en dan ook bestanden en printerdeling op aan zetten.
en weer kijken of dit resultaat boekt.

Als dit niet lukt gaan we verder.
 
Hoi Animal

Nou leuk hoor.
Gister had ik de boel eindelijk even draaiende.
Een identiek gastaccount ingesteld op beiden met zelfde WW.
Eenvoudig delen uitgezet en machtiging toegewezen.
Bij pingen bleek dat de naam van de nieuwe PC die dezelfde is als zijn voorganger het oude IP adres gebruikte. Dat wordt mogelijk uitgedeeld door de router? Goed, gewijzigd.
En jawel, eindelijk marcheerde de boel. Printer delen ok.

Precies en exact op dat moment valt de KPN eruit.:evil:
Nu bleek er een server plat te liggen en moest ik een andere DNS server invoeren.
Geen probleem denk je, nou vergeet het, het werkt dus niet meer.

Modem gereset, denk maar niet dat het opslaan van de instellingen op de experiabox werkt. Bij terugzetten staat alles weer op fabrieksinstelling.
Maar goed, er is nu internet en ik ben terug bij nul.

Oh ja en die wizard heb ik gister al enkele keren gedraaid.

Ik kan pingen en ook op naam, dat is in elk geval beter.
De groep MSHome opent meest niet en de tweede PC is niet te vinden.
Klik ik op de gister nog prima werkende favorieten link, dan vind hij het pad niet, of komt weer af met machtigingen. Hemel wat een gedoe.

Hoop dat je mij weer wat verder loodst:rolleyes:
Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Hoi Animal

Nou schiet mij maar lek, hij doet het opeens weer.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat je MSHOME niet kunt openen.
Of een zoekactie op naam ook niets oplevert.
Terwijl een favorieten link direkt de gekoppelde PC laat zien.
Is daar een oplossing voor?

Hoop dat het iets langer duurt:love:

Groetjes:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling nog dit
Na alweer problemen heb ik de wizard nogmaals doorgevoerd.
Nu zagen ze elkaar maar nog steeds geen delen. De printer deed het nu wel.
Wat deed ik, ik verwijderde de map gedeelde documenten en vernieuwde die.
Nu kreeg ik de melding dat meer dan 12 karakters niet past in DOS of oudere windows versies. Mij een worst, ik werk met XP dacht ik.

Maar na ingevoerd als alleen: "Documenten" werkte het ineens vlekkeloos.

Dus mogelijk stoort een langere naam toch bij het zoeken of machtigen?
In elk geval werkt de zaak nu naar behoren.:love:

Ieder bedankt voor de reakties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan