wax van debugmode .com

Status
Niet open voor verdere reacties.

lautje145

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
110
hallo,

Ik was bezig om mijn vakantie video's over te zetten op mijn pc, toen bleek dat het bestand een 'dv type-1 avi' bestand was. en dat type werkt in vele video studios(software zoals windows movie maker) niet, dus ik moest het overgaan zetten naar een dv type-2 avi bestand. en toen werkte het wel :thumb: . alleen wat het probleem dus is is dat als ik in wax (een video studio van debugmode(.com)) dat video bestand nu open is dat ik twee bestanden krijg(in de media pool) een video en een geluids bestand, ik dacht ff knippen en plakken, en dan renderen. Ik dacht ik krijg een leuke en mooie vakantie video, en wat krijg ik goede video en ALLEEN ruis en kleine hoge piepjes in m'n geluid. maar ik heb wel uitgetest dat een normaal .wav bestand ,en je renderd dan het wax project, dan hoor je wel 'gewoon' geluid(met gewoon bedoel ik dat hij het hoort doen zoals het moet doen). en de vraag is hoe ik die ruis en die kleine hoge piepjes in m'n geluid weg kan krijgen.
 
Het omzetten van dv type 1 naar type 2 heeft de piepjes waarschijnlijk veroorzaakt...je kunt ook je DV tape direct als type 2 capturen met WinDV123 heel handig als het gaat om kwalitatief goede captures..kan natuurlijk ook direct met moviemaker, maar dan heb je één .avi-bestand. WinDV kan er direct clips van maken. Da's handig omdat dan de gebruikte bestanden in je video editor niet zo vreselijk groot zijn.

Wax is niet een video studio waarmee je "effe" een videootje maakt...het is eerder een uitgebreidde special effects tool.

Wax van debugmode is een mooie tool maar heeft wel een beperking het laat de originele pixel aspect ratio niet in tact.

een pixel aspect ratio bij PAL 4:3 beeld is 1.064:1
een pixel aspect ratio bij PAL 16:8 is 1.4587:1
Wax maakt er een pixel aspectratio van 1:1 van

Pixels zijn dus níet vierkant bij videobeeld. Wax daarentegen maakt de pixels wel vierkant. Je beeld wordt dus wat smaller...en bij breedbeeld geschoten video's véél smaller. Nu zijn er best wel weer programma's die dit kunnen corrigeren, maar die kosten in tegenstelling tot Wax en Moviemaker weer (veel) geld.

Wax is een prima tool voor presentaties op computerschermen...maar helaas voor DVD video schiet het hierdoor te kort. Ik heb hier naar de maker al eens een mailtje aan gewaagd, maar nooit een reactie op gehad....je kunt het zelf ook eens proberen misschien krijg jij wel een reactie.
 
hey, bedankt cookz voor je reactie maar die type2 bestand kan ik gewoon in alle media players afspelen. maar ik ga die winDV123 zeker uitproberen. kijken of het dan opgelost is. Ik plaats dan wel een edit. maar hoe zit het eigenlijk met dit:
"een pixel aspect ratio bij PAL 4:3 beeld is 1.064:1
een pixel aspect ratio bij PAL 16:8 is 1.4587:1
Wax maakt er een pixel aspectratio van 1:1 van"
want daar snap ik bijna niets. ik snap wel dat die aspect ratio een vierkant of een rechthoek achtig iets is(ik weet niet of dit goed is:( ). Nogmaals bedankt voor je antwoord cooks.
Maar even over die Dvd video, ik kan eigenlijk niet zo goed Engels:(.

Groet lautje145

edit:
Heel erg bedankt voor het programmaatje, hij doet het erg goed! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dat van die pixel aspect ratio legt zich een beetje zo uit.
als je de resolutie neemt van PAL DV dan heb je 720 bij 576 pixels.
Stel we maken die 720 pixels gelijk aan 20cm. dan is het 16 cm hoog. We hebben een beeld ratio van 5:4

Maar ouderwetse tv is 4:3? Nou in de breedte klopt-ie niet helemaal dus we delen die 16 cm door 3 en vermenigvuldigen dat eens met 4...het beeld wordt ineens 21,33 cm

delen we die laatste nu eens door 20 dan krijgen we ?? 1,066...niet helemaal de 1.64 maar het zijn u eenmaal afgesproken eenheden...kun je nagaan hoe breedbeeld zou zijn...

Door een pixel aspect ratio toe te passen wordt een en ander dus gewijzigd..of eigenlijk..tijdens het opnemen wordt deze aspectratio al toegepast...opnemen met 4:3 heeft al gelijk de juiste pixel aspect ratio. Kun je ook breedbeeld opnemen? dan corrigeert de camera dit over het algemeen ook naar de juiste pixel aspect ratio. De avi wordt ook gecaptured met de pixel aspect ratio zoals opgenomen.

Wax kan alleen niet overweg met deze pixel aspect ratio en zet hem dus standaard op 1:1het bewaart ook de avi's niet met een meegegeven pixel aspect ratio. Je verhouding is dus weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan