Uitdaging in bedraad netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

superzonica

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2008
Berichten
2
Hoi, ik ben nieuw hier en kan met de zoekfunctie niet direct een antwoord vinden op mijn vrij specifieke vraag.

Ik beschik over een prima werkend draadloos netwerk met enkele kabels vanuit de router voor meer snelheid en stabiliteit. Ik probeer nu op eenvoudige wijze ook een kabel naar boven te krijgen maar loop tegen wat problemen aan. Dit is mijn opstelling:

- direct vanuit het ISRA punt gaat de lijn de adsl splitter in
- vanuit hier gaat 1 kabel naar de modem waarachter de (draadloze) router hangt
- de andere kabel gaat naar een gesloten telefoonsplitter vanwaaruit er 1 kabeltje naar de telefoon beneden gaat en 1 kabeltje naar boven.

De opstelling werkt prima en daar wil ik ook niets aan veranderen.

Eerder overwoog ik om de telefoonkabel die naar boven gaat te 'vervangen' door een UTP kabel om zo gemakkelijk boven op een vaste verbinding te kunnen werken. Van de week werd ik gewezen op een iets minder arbeids- en rotzooi-intensieve manier: via de telefoonlijn. Het idee is dat je de aansluiting van de lijn naar boven aan beide kanten vervangt door utp/isdn boxjes die je identiek aansluit. Een utp gebruikt maar 4 aders en die zijn voorhanden. Ik heb het werkend gezien en vond het wel een mooie oplossing.

Het punt is dat ik zo'n kastje niet zomaar aangesloten krijg beneden, vanwege deze gesloten splitter. Ik ben op zich handig genoeg om de gesloten splitter te vervangen door een wat meer praktische 2 wegverdeler met RJ11 aansluitingen maar dat werkt alleen met platte kabels en de lijnen na de huidige splitter zijn rond en dus niet zomaar te vervangen.

Wie o wie heeft er een briljante oplossing voor deze uitdaging?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Hoi,

Ik neem aan dat je boven een bekabelde netwerkverbinding voor een pc wilt ?
Dan sluit je die niet aan met een RJ11, maar met een RJ45 aansluiting op je router!
Voor de gebruikte aansluitingen hierop, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • scrndump.jpg
    scrndump.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik neem aan dat je boven een bekabelde netwerkverbinding voor een pc wilt ?
Dan sluit je die niet aan met een RJ11, maar met een RJ45 aansluiting op je router!
Voor de gebruikte aansluitingen hierop, zie bijlage.

ja, dat klopt, ik wil boven bekabelde netwerkverbinding voor een pc.

En ja, normaal zou je dat keurig met een RJ45 en een utp kabel naar boven aansluiten maar zoals ik in de vraag beschrijf is dat niet precies wat ik bedoel.

Ik weet dat het moet kunnen om via de genoemde weg (utp/isdn kastje) de verbinding via een bestaande telefoonlijn te laten verlopen en dat wil ik dus graag uitproberen, dit om mezelf het trekken van een utp kabel te besparen.

Het idee is dus dat je een utp kastje met 2 utp aansluitingen op de lijn monteert, 4 aderige telefoonkabel erin, 4 aderige telefoonkabel eruit. Die telefoonkabel komt boven uit waar je hetzelfde trucje herhaalt. Vervolgens steek je beneden een utp kabel in de router en het andere eind van die utp in de eerste poort van het kastje. Boven steek je ook een utp kabel in de eerste poort van het kastje en het andere eind van die kabel in de pc.

Inmiddels ben ik een stapje verder, het kastje is beneden ertussen gemonteerd en de telefoonlijn is getest, aansluiting is dus in principe ok. Tot mijn verbazing echter wordt de gehele lijn bezet zodra ik een utp kabel in de poort beneden steek :confused:

Dat is raar, ik steek hem immers pas na de verdeler erin, de telefoonlijn beneden zou beschikbaar moeten blijven.... Het eerste probleem is dus opgelost maar daarmee heb ik kennelijk een ander probleem gecreeerd... :evil:
 
Hoi,

Ja dat heb je zéker, 'een probleem gecreëerd' .... :p
Want je doet of je het beter weet, maar het aansluiten van een kabel op iets anders dan de router, zéker direct na de splitter, heeft een blokkade van de externe verbinding tot gevolg.

De uitdaging waar jij het zo enthousiast over hebt om daarmee anderen te 'prikkelen' zal niet werken, zolang jij niks wilt leren.
Maar veel succes verder; ik meld me af voor jou topic.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan