thuisnetwerkje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dopey455

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2008
Berichten
38
Hey allemaal, misschien weer een domme vraag hoor, maar ga ze toch stellen :D
Heb thuis 2 pc's staan, eentje in de woonkamer, eentje op de kamer van m'n dochtertje. Geen van deze pc's zijn momenteel verbonden met het internet. Nu zou ik graag die 2 computers met elkaar verbinden en zo een mini-netwerkje opzetten, om ze dan in een later stadium met het internet te verbinden. En dan nu het vraagje, welke hardware moet ik me aanschaffen en hoe ga ik tewerk? Het is ook zo dat de ene pc draait op win98 en de andere op xp. Maakt dat wat uit?
 
Laatst bewerkt:
kan je doen met een router, die maakt aan de ene kant verbinding met internet en aan de andere kant beschikbaar met een netwerk
 
2 pc's .... eentje in de woonkamer, eentje op de kamer van m'n dochtertje.
Geen van deze pc's zijn momenteel verbonden met het internet.
Nu zou ik graag die 2 computers met elkaar verbinden en zo een mini-netwerkje opzetten, om ze dan in een later stadium met het internet te verbinden.

En dan nu het vraagje, welke hardware moet ik me aanschaffen en hoe ga ik tewerk?

Het is ook zo dat de ene pc draait op win98 en de andere op xp. Maakt dat wat uit?

Omdat je nu geen internet hebt, is het ook niet helemaal duidelijk wat je aan zou moeten schaffen:
- Via de telefoonlijn (ADSL) wordt ditwijls een modem/router (draadloos) bijgeleverd, zodat aanschaffen van een router overbodig is.
- Via de tv-kabel wordt meestal standaard alleen een kabelmodem meegeleverd. Je moet de router dan zelf nog aanschaffen.

Het is dus handiger om met het installeren van een netwerk ook al duidelijk te hebben welk internetabonnement je gaat nemen.

Windows 98 en XP is geen probleem. Wel is de beveiliging van '98 een probleem omdat Microsoft geen veiligheidsupdates meer uitgeeft voor deze versie.

Of je bekabeld of draadloos zou moeten werken is afhankelijk van de plaats waar de pc's staan. Wordt het aanleggen van kabels - wil je dat netjes doen - vanwege vloeren en muren moeilijk, dan kan je beter kiezen voor draadloos.
Afhankelijk van wat je kiest heb je - al of niet draadloze - netwerkkaarten nodig. Die voor bekabelde verbindingen zitten dikwijls al 'ingebakken' in de pc. Draadloos niet, dus die moet je dan apart aanschaffen.

Overigens is er nog een andere optie zolang je geen internet hebt: een crosslink kabel tussen de netwerkkaart van jou pc en die van je dochter. Je hebt dan verder niets nodig.
Wil je later op internet, dan kan je volstaan met een tweede netwerkkaart in jou pc, die direct met het modem van je internetprovider is verbonden.
 
Laatst bewerkt:
en de router heb je in 2 versies, draadloos en niet draadloos
Heb je een modem die draadloos is ???(type??)
Ik heb een netwerkje waarbij de computer van de kinderen draadloos zijn en ik hang aan de router dmv een draadje....
Je hebt dus verschillende mogelijkheden..


hoor het wel wat je wilt

Rob
 
Als ik de opties hier zo bekijk, zal het met die crossover kabel gebeuren. Als ik later op internet wil, wordt de router meegeleverd (althans heb toch zoiets gelezen in de brochure van de provider).
Wil je later op internet, dan kan je volstaan met een tweede netwerkkaart in jou pc, die direct met het modem van je internetprovider is verbonden.
Ik kan dus niet een tweede verbinding aansluiten op mijn netwerkkaart?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan