Computers in netwerk kunnen geen bestanden delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beer93

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2008
Berichten
22
Hallo allemaal,

We hebben hier een thuisnetwerk van 3 computers (2 laptops (die noem ik even laptop 1 en laptop 2) en 1 desktop). Op de twee laptops staat Windows Vista Home Premium en op de desktop Windows XP Home Edition. Er zijn 2 problemen met de bestandsdeling:

1. De desktop kan laptop 1 zien, maar als hij probeert te verbinden krijg je een melding dat je niet de goede machtigingen hebt. Het pingen vanaf de desktop naar laptop 1 gaat wel goed.

2. Laptop 1 en laptop 2 kunnen soms wel en soms niet met elkaar verbinden en kunnen elkaar altijd zien. Als ik probeer te pingen krijg ik de melding dat de doelhost niet bereikbaar is.

Ik heb alle firewalls uitgeschakeld, bestands en printerdeling ingeschakeld, en netwerkdetectie ingechakeld. Alle computers zitten in dezelfde werkgroep en in hetzelfde subnet. Ik werk met statische ip-adressen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Het is natuurlijk een kwestie van de juiste instellingen.

Alles staat hier beschreven.
Lees het eens rustig, als er daarna nog vragen zijn dan.......vragen!

Grtz.
 
Bedankt voor de reactie.

Die site was ik bij het googlen al tegengekomen en ik heb het ook doorgelezen. Ik heb alle machtigingen voor de mappen die ik wil delen zo ingesteld dat iedereen volledig beheer heeft. Toch wil het nog niet werken.

Oplossingen zijn welkom:),

Beer93
 
Bedankt voor de reactie.

Die site was ik bij het googlen al tegengekomen en ik heb het ook doorgelezen. Ik heb alle machtigingen voor de mappen die ik wil delen zo ingesteld dat iedereen volledig beheer heeft. Toch wil het nog niet werken.

Oplossingen zijn welkom:),

Beer93

Staat op alle comp. het verkrijgen van IPadressen op automatisch?
Maken alle comp. deel uit van de zelfde werkgroep?

Grtz.
 
Alle computers zitten in dezelfde werkgroep.

En over die ip-adressen: op een andere site heb ik gelezen dat die juist statisch moesten zijn. Hiervoor stonden ze wel op automatisch verkrijgen, maar toen werkte het netwerk helemaal niet, omdat de computers niet in hetzelfde subnet zaten.

Beer93
 
Heb iets meer info nodig.

Provider?
Modem?
Router? (werkt bedraad of draadloos?)

Grtz.
 
Provider: KPN (het was Planet, maar Planet is KPN geworden)
Modem/Router: Speedtouch 780 (desktop bedraad, laptops draadloos)

Beer93
 
Hmm,.....kijk nog eens in de instellingen (nerwerkdetectie;bestanden delen;openbare mappen delen; met wachtwoord beveiligd delen) van je netwerkcentrum op de laptops.
Kunnen de drie PC's probleemloos op internet?

Grtz.
 
Laatst bewerkt:
Het staat echt allemaal aan.:)

Ja je hebt aan alle voorwaarden voor het delen van bestanden voldaan en toch.....er staat iets niet goed.

Nog even een korte checklist om eventuele problemen met bestanden delen te lijf te gaan:

Kan je de andere computer pingen?. Als het niet kan, dan is er iets mis met de verbinding. Check netwerkhardware en zet eventuele firewalls even uit.
Staan de computers wel in dezelfde werkgroep?
Staat op de host computer "bestanden en printers delen voor microsoft netwerken" aan?
Staat op de client computer "client for microsoft networks" aan?

Dit lijkt allemaal oke.....
Anders met een goeie handleiding (googelen) alles van a tot z nog eens doorlopen.

Suc6.
 
Laatst bewerkt:
Van de desktop naar de laptops pingen en andersom gaat goed, maar tussen de laptops pingen mislukt, zelfs met alle firewalls uitgeschakeld. Toch kan het denk ik niet aan de netwerkhardware liggen, want waarom zou het dan wel werken van desktop naar laptops en andersom en niet tussen de laptops.
Ook staan de computers in dezelfde werkgroep.
'Bestanden en printers delen voor microsoft-netwerken' en 'Client voor microsoft-netwerken' aan.

Ik zal nog wel wat proberen te googelen, maar ik weet niet of ik nog wat nuttigs vind, want dat heb ik al zoveel gedaan.

Beer93
 
Ik heb nog iets gevonden dat misschien nuttig is, dus dat ga ik even lezen.
 
Nog steeds geen oplossing gevonden.

Heeft iemand nog een idee?

Beer93

PS: FunZip, bedankt voor je hulp.
 
Laatst bewerkt:
Het is nu gelukt!!!:D
De computers konden elkaar namelijk wel herkennen aan hun ip-adres. Ik probeerde steeds te verbinden door in het venster uitvoeren "\\COMPUTERNAAM" in te tikken. Dat werkte niet. Het werkt dus wel door "\\IP-ADRES" in te tikken.
Wat ik nog wel raar vind is dat ik zonder dat ik instellingen heb aangepast opeens kan pingen.

Beer93
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan