Homevideo comprimeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillke88

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
Berichten
1
Hoi,

Ik ben al een eindje bezig met het maken van een reisvideo, maar ik maak me wat zorgen over de grootte ervan. Ik zit nu ietsje over de helft van het videoproject en heb ondertussen al 100 minuten film. Helaas nemen die 100 minuten zo'n 5,60 gb in beslag en maak ik me dus een beetje zorgen over de uitvoering op dvd. Ik gebruik Ulead Videostudio 11, en deze geeft me een aantal brandopties. Onder Change MPEG settings vind ik volgende opties terug:
HQ 4:3 (Waarbij ik me afvraag wat het verschil is tussen 4:3 en een 16:9) (60min/4.7G, 100min/8.5G)
GQ 4:3 (90min/4,7G, 150min/8,5G)
SP 4:3 (120min/4.7G, 200min/8,5G)
LP 4:3 (180min/4,7, 300min/8,5)

HQ16:9 (Dolby Digital)
GQ 16:9(Dolby Digital) (maakt dit echt een groot verschil uit bij gewoon sterio geluid? Alle videos zijn met mijn camera (Sanyo) opgenomen dus zijn ze sowieso in sterio niet?)

HQ 16:9 (60min/4.7G, 100min/8.5G)
GQ 16:9 (90min/4.7, 150min/8.5G)
Dan heb je ook een customize optie waar je allerlei ratios en veranderingen aan de frame kunt toepassen.
Mijn vraag naar jullie is welke optie ik best kies. Uiteraard zou ik liefst de beste kwaliteit hebben voor mijn film... maar dit zou kunnen betekenen dat ik het op 2 dvds zal moeten branden. Ook vraag ik me af of het verschil tussen HQ, GQ, SP,... zo groot is. Aangezien men voor Dvd films ook op 1 enkele dvd passen en schitterende kwaliteit hebben, zou ik het vreemd vinden dat ik met zo'n (amateur lol) cameratje meer plaats zou nodig hebben op een dvd dan een professionele film.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
 
Hoi,

Ik ben al een eindje bezig met het maken van een reisvideo, maar ik maak me wat zorgen over de grootte ervan. Ik zit nu ietsje over de helft van het videoproject en heb ondertussen al 100 minuten film. Helaas nemen die 100 minuten zo'n 5,60 gb in beslag en maak ik me dus een beetje zorgen over de uitvoering op dvd. Ik gebruik Ulead Videostudio 11, en deze geeft me een aantal brandopties. Onder Change MPEG settings vind ik volgende opties terug:
HQ 4:3 (Waarbij ik me afvraag wat het verschil is tussen 4:3 en een 16:9) (60min/4.7G, 100min/8.5G)
GQ 4:3 (90min/4,7G, 150min/8,5G)
SP 4:3 (120min/4.7G, 200min/8,5G)
LP 4:3 (180min/4,7, 300min/8,5)

HQ16:9 (Dolby Digital)
GQ 16:9(Dolby Digital) (maakt dit echt een groot verschil uit bij gewoon sterio geluid? Alle videos zijn met mijn camera (Sanyo) opgenomen dus zijn ze sowieso in sterio niet?)

HQ 16:9 (60min/4.7G, 100min/8.5G)
GQ 16:9 (90min/4.7, 150min/8.5G)
Dan heb je ook een customize optie waar je allerlei ratios en veranderingen aan de frame kunt toepassen.
Mijn vraag naar jullie is welke optie ik best kies. Uiteraard zou ik liefst de beste kwaliteit hebben voor mijn film... maar dit zou kunnen betekenen dat ik het op 2 dvds zal moeten branden. Ook vraag ik me af of het verschil tussen HQ, GQ, SP,... zo groot is. Aangezien men voor Dvd films ook op 1 enkele dvd passen en schitterende kwaliteit hebben, zou ik het vreemd vinden dat ik met zo'n (amateur lol) cameratje meer plaats zou nodig hebben op een dvd dan een professionele film.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Ok, we zullen eens beginnen met het formaat. Een 4:3 formaat is een formaat voor oude (niet breedbeeld) tv's.
Een breedbeeld tv kan een 16:9 formaat aan. Als je nog een niet-breedbeeld tv hebt,
dan krijg je een klein scherm.
Als je wel al een breedbeeld hebt dan kan je je formaat bijstellen aan 16:9

Waarvoor staat die HQ,GQ,...
Aangezien je de beste kwaliteit wil raad ik je HQ of GQ aan!
HQ staat voor High Quality
GQ staat voor Good Quality
SP komt dan en LP, kan je langer opnemen. Maar in slechtere kwaliteit.
Wat is het verschil dan?
Kijk, hoe beter je kwaliteit hoe meer pixels/lijnen!
Een dvd kan maximum 500 lijnen aan.
Maar HD (high difinition) kan er 1000 aan!
Dus hoe beter de kwaliteit, hoe meer geheugen, hoe meer pixels of lijnen en dus ook helderder!

Voor de grote raad ik je aan je film in twee delen te splitsen (kijk maar wat in je progje)
En dus ook op 2 dvd's te zetten! Een dvd kan maar 4,7 gb aan.
Daar zit je dus al over ;)

Verders kan je nog wat rondsnuffelen ;)

Greetz,

PP
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan