intranet studentenhuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

moesje

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2008
Berichten
9
Beste lezer, ik heb een probleem. Ik woon in een studentenhuis en we hebben hier 1 aansluiting voor een aantal personen\computers. Ik heb heel erg slecht internet als enige hier in huis. Ik heb een tijd geleden via start-zoeken maar 1 persoon gevonden die ik zocht op het intranet toen ik wou kijken wie er met mijn comp in verbinding staan. Ik heb erg ruzie met hem en hij laat mij niet met rust (fietsband lek gestoken, dvd speler ingetrapt, kleding weg enz.) . Er zijn van mij al twee computers kapot sinds ik in dit huis woon. Dit is mijn 3e dus en weet niet hoe het kan steeds. Kan het zijn dat hij iets doet via het intranet in huis? Wat kan ik dan het beste doen? Mijn zichtbaarheid uitzetten? Ik kan wel het C-station aanklikken en dan niet delen inschakelen, maar dat moet iedere keer opnieuw. Als ik bij de router de kabels wissel heb ik weer tijdelijk supersnel internet (fijn!!!)
Je leest wel dat ik er niet veel vanaf weet. Hoop dat iemand me kan helpen met wat advies:rolleyes:

Vriendelijke groetjes

PS. Heb een hp 4 computer met windows XP
 
Laatst bewerkt:
Moesje:

1. 2x computer kapot of 2x XP opnieuw moeten installeren? Als die huisgenoot je computer fysiek sloopt dan helpt geen enkel advies, behalve bewijzen verzamelen en aangifte doen... :rolleyes:
De pc kan niet op afstand fysiek gesloopt worden, de software kan wel gesloopt/ontregeld worden als de boosdoener kan inbreken (=hacken) op je computer via het netwerk.
2. Afschermen tegen hack-pogingen van je pc tegen huisgenoten doe je met een firewall programma. Een handig programma (vind ik dan) is ZoneAlarm. Gratis versie ervan (ietwat beperktere versie dan de betaalde): hier, downloadlink: hier

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, in het begin dat ik hier woonde ging ik wel eens met deze jongen om en heeft mijn computer willen opschonen zoals hij dat zelf zei met als gevolg dat er iets wat door gebrand en ik hem weg kon gooien, daarna heb ik geprobeerd het contact te verbreken. Mijn tweede (gekregen) computer werdt steeds trager en trager
en ik kon op het laatst niks meer openen, dus die hield er mee op. Ik
dacht dat het aan de computer lag, maar het zou idd zo kunnen zijn dat hij hem hacked. Deze computer blijft steeds vaker hangen en dan verwissel ik wat kabels in de router van de internet ingangen
en dan is het weer goed. Dit is echt rot en vooral tijdens mijn school periode vorig jaar had ik de computer nodig. Aangifte wordt moeilijk omdat het 1 moeilijk te bewijzen is en 2 tussen allerlei gemolde\verdwenen spullen een wat langere periode zit, waar tussen ik dacht dat het wel ophield stom natuurlijk.
Ik heb wel firewall en de aanbevolen beveiliging zonder uitzonderingen aan geklikt.
Ik ben hard bezig met een andere woonruimte te zoeken ieg.weer een gebroken nachtrust met dank aan gehad. ieg bedankt voor je bericht thijs.
 
Hmm... ik zit even te denken over "kabeltje verwisselen en ik heb weer snel internet".

Probeer eens (dan hoef je hopelijk niet steeds het kabeltje te wisselen) eens het volgende, als Internet weer sloom is:

Start -> Uitvoeren -> cmd /k netsh winsock reset
Start -> Uitvoeren -> cmd /k netsh ip reset resetlog.txt

(Je zult tijdelijk even geen verbinding hebben, maar dat is binnen een seconde of 20 weer opgelost).

Kijk dan of het beter gaat. Is dat niet het geval, probeer dan ook de volgende commando's:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew

Wil je geen venstertje zien die je moet sluiten, vervang dan in alle commando's
cmd /k
door
cmd /c

Succes,

Tijs.
 
Hi, ik heb dat ZonE programma gedownload en geinstaleerd. volgens mij laat ie automatisch weinig popups toe, maar daar kom ik nog wel uit. Het lijkt nu iets beter te gaan, maar heb vooral goed internet na dat kabeltjes gedoe als hij niet thuis is...wordt er bijna achterdochtig van:evil: Loop echt op mijn tenen hier. Binnenkort weer naar school anders zit ik hier de hele dag met die blowende kluizenaar op 1 verdieping, (afgk korps M.:mad: tja..)
Toch zo snel mogelijk weg hier, liefs moesje xx
 
ben eigenlijk wel benieuwd wat hacken is, kun je dan continue ook bij afwezigheid of "'offline"" in iemands of iets zijn computer zitten ? best wel ziek ofzo, behalve als het van de recherse is bv. :thumb: liefs
 
Als je pc uit staat kan niemand verbinding krijgen met je computer. In theorie kan het zo zijn dat je acties die je 'offline' uitvoert ergens worden geregistreerd (zgn. Keylogger tool: Registreer toetsaanslagen en/of schermen die je open hebt) en dan de verzamelde gegevens verzendt op het moment dat je weer 'online' gaat.

De meeste hack-programma's van dat soort werken alleen als je 'online' bent.
Dat geldt ook voor programma's die het mogelijk maken op afstand (zonder jouw toestemming) gegevens uit je computer beschikbaar te stellen of 'mee te kijken' met wat je aan het doen bent, spam te versturen vanaf jouw computer etc..

Goede virusbescherming hieromtrent doet wonderen, net zoals hulpprogramma's zoals:
superantispyware
Malware Bytes' Anti-Malware

Graag verneem ik nog dat als je weer 'traag internet' hebt dat je dan even de gegeven commando's uit mijn vorige posting probeert en terugmeldt of dat wat hielp of niet.

Tijs.
 
Hello, het is me gelukt om de commando s in te voeren en het helpt. Als ik bv muziek aan het luisteren ben (radio online) dan moet ik wel weer even op de playknop drukken en dan doet ie het meteen weer. Ik heb het onderste regeltje commando s gebruikt. Is er nog een verschil in deze twee? Wat bedoel je precies met spam vanaf mijn computer sturen?

Je zei dat dingen die je intoets/aanklikt worden geregistreerd,
Voor zover ik weet gaan banktransacties en google oa naar een database :rolleyes:)
Heb al een antivirus, maar erg bedankt voor je hulp en advies!

Moesje
 
Laatst bewerkt:
[...]Ik heb het onderste regeltje commando s gebruikt. Is er nog een verschil in deze twee?[...]

Ja, de eerste geeft je gekregen ip-adres vrij, waarna je weer een (nieuw) ip-adres aanvraagt met het tweede commando. Je moet ze dus echt allebei gebruiken.

[...]Wat bedoel je precies met spam vanaf mijn computer sturen?

Ik bedoel daarmee dat je pc zodanig wordt gemanipuleerd dat ongewenste (reclame-) e-mail vanaf jouw computer naar het internet wordt verstuurd. Het traceren van degene die die mail-verzending georkestreerd heeft wordt dan heel moeilijk (want de e-mail wordt niet vanaf zijn eigen Internet-verbinding gestuurd maar vanaf de jouwe.)

Je zei dat dingen die je intoets/aanklikt worden geregistreerd,
Voor zover ik weet gaan banktransacties en google oa naar een database :rolleyes:)

Klopt allemaal, maar in sommige gevallen (bijv. bij credit-card gebruik) is het afvangen van kaartnummer, expiratie-datum en evt. bijbehorende pincode genoeg om transacties in jouw naam te doen. O.a. daarom zijn er hackers die je toetsaanslagen willen registreren.

Tijs.
 
Okay, dus op het moment dat ik mijn Ip adres vernieuw (1ste rijtje van 2 commando s) en daarna de andere (2e rijtje van 2 commando s) ben ik dus moeilijk of niet te traceren voor bv een hacker. maar als je een naam op je computer hebt kan je daardoor ook gevonden worden hahah het is allemaal wat.Jij hebt vast een opleiding gedaan tot ICT-er? :] Kom ik aan met mijn Mavo..
Ik heb mezelf ook eens ingelogd bij iemand anders op de computer en heb daarbij toen niet mijn wachtwoord gewist, toen ik inlogde op mijn andere email\msn adres op weer mijn eigen computer, zag ik mijn andere online, ook zoiets. (had mezelf eens toegevoegd??) meteen uitgelogd en op mijn andere weer ingelogd en wachtwoord veranderd.

Met (mega) data base bedoelde ik naar Amerika ergens in een woestijn vanwege de oorlog,
dat heb ik begrepen tenminste.

Moesje.

Over dat spam: als ik maar niet strafbaar ben wanneer ze iets ergs vanaf of via mijn comp. sturen. Zou ik niet blij mee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat ipconfig /release en ipconfig /renew heeft niets met hackers te maken, alleen met je 'kabeltjes verwisselen'-verhaal.

M.b.t. spam: Tsja, echt strafbaar lijk je me niet te zijn, als je kunt aantonen (ondanks virusscanner etc.) toch een infectie te hebben opgelopen.

Tijs.
 
Hoi, okee dan had ik het verkeerd begrepen, maar nu snap ik het helemaal wat betreft de commando s.

De spam: ik denk niet dat ik ooit iets hoef aan te tonen, want zo n vaart zal het wel niet lopen :rolleyes:
Maar ik wist uberhoud niet dat zoiets kan of gebeurt via gewone computers.

Nogmaals bedankt voor je hulp Tijs.

Moesje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan