Delen tussen desktop en laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Berichten
10.887
hallo netwerk experts,

Voor mij staan een desktop met windows XP prof. en een Eee PC (mini laptop, vandaag nieuw) met windows XP home.
De laptop draadloos (ook bekabeld getest) en de desktop bekabeld.

Beide werken feilloos op internet, en krijgen keurig een ip.
Beide een verschillende computernaam en een zelfde werkgroep.

In netwerklocaties zien ze elkaar qua naam.
Klik ik op de laptop op zijn eigen naam, zie ik zijn eigen gedeelde mappen.
Klik ik op de desktop op zijn eigen naam, zie ik zijn eigen gedeelde mappen.

Klik ik op de desktop op naam van de laptop, zie ik na enige tijd (30 sec.) gedeelde mappen.

Maar, klik ik op de laptop op naam van de desktop, krijg ik een melding dat ik geen machtigingen heb. Desktop "blabla" is niet bereikbaar.


Rara ?:confused:

De bedoeling is uiteraard een volledig werkend netwerk, met gedeelde mappen, bestanden en een gedeelde printer op de desktop.
En zolang de desktop niet wordt gevonden door de laptop, gaat dat niet lukken.

Wat gaat er nog fout?


Extra info: in de router is een Mac-adres filter toegepast.
Mac adres van de desktop (lan) en beide mac adressen van de laptop (lan en w-lan) zijn enabled.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard ga ik ervanuit dat je deze opties hebt ingeschakeld in je firewall opties, of helemaal uitgeschakeld. Wat je zou kunnen proberen is op beide pc's een extra gebruiker aanmaken MET wachtwoord.

Die gebruiker moet zoveel mogelijk rechten hebben. Met WinXP pro kun je er een administrator van maken. Met WinXP home helaas niet, maar wel beheerder. Deze gebruikersnaam en wachtwoord gebruik je om in te loggen op die mappen wanneer die daarom vraagt. Dan werkt het zowiezo.

Verder kunnen er nog wat dingen op je modem/router geblokkeerd worden hiervoor. Daar kan ik verder niet op ingaan want ik zie geen merk en type. ;) Succes!
 
Lijkt mij typisch een geval van Eenvoudig delen inschakelen op XP Prof.
Start -> Uitvoeren -> control folders -> ergens in 1 van de tabbladen (ik denk tabblad Weergave) moet iets staan over Eenvoudig delen. Kijk wat daar staat, en zorg ervoor dat Eenvoudig delen uiteindelijk actief is.

Natuurlijk moet je ook wat delen op deze pc om iets te kunnen tonen in het netwerk.

Eventueel moet het Gast account nog ingeschakeld worden als het niet direct werkt na de stap hierboven:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k net user Gast /active:yes

Succes,

Tijs.
 
Hoi,

Als je er voor zorgt dat op beide dezelfde profielnamen bestaan en er ook voor zorgt dat deze alle rechten hebben op de gedeelde mappen dan moet het lukken....(zo heb ik het voor elkaar gekregen bij mijn broer..zelfde situatie)

Succes ,Ed
 
Wat je zou kunnen proberen is op beide pc's een extra gebruiker aanmaken MET wachtwoord.
Dat had ik nog willen toevoegen.
Op beide machines staan beide accounts, ZONDER wachtwwoord; beiden admin rechten.
En in 1 richting werkt dit perfect.

Modem merk / type:
SMC 7908VoWBRA (voip modem van Solcon)


@ dnties: die beide opties ga ik (per telefoon) uitproberen. Kan een paar dagen duren voordat ik hier iets van weet.


@ EdV: zie mijn eerdere opmerking in deze post :)
 
Nog wat achtergrondartikelen m.b.t. Eenvoudig delen (en hoe het in- en uit te schakelen is):

http://support.microsoft.com/kb/304040/nl
http://support.microsoft.com/kb/307874/nl

Werkt misschien makkelijker dan telefonisch gidsen: Eerst bovenstaande 2 links laten doornemen door de andere partij.

EDIT: In link 1 staat in laatste tekstblok:
Als u de gastaccount uitschakelt in het onderdeel Gebruikersaccounts van het Configuratiescherm, heeft dit alleen invloed op de mogelijkheid van een gast om zich lokaal aan te melden. De account is nog steeds geactiveerd.
Hiermee vervalt het verhaal over het activeren van het Gast-account waar ik eerder iets over schreef: Het is niet nodig om het Gast-account te activeren ihkv. delen van mappen en printers, wel als lokaal aanmelden als Gast gewenst zou zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De tegenpartij is mijn pa.
Maar ook deze info ga ik bekijken.

(wel heel vaag, normaal heb ik NOOIT problemen met netwerken. Draait thuis als een zonnetje met 3 pc's.....)
 
Hoi,

Als je er voor zorgt dat op beide dezelfde profielnamen bestaan en er ook voor zorgt dat deze alle rechten hebben op de gedeelde mappen dan moet het lukken....(zo heb ik het voor elkaar gekregen bij mijn broer..zelfde situatie)

Succes ,Ed

Als Eenvoudig delen uitstaat, dan moeten de gebruikersnamen inderdaad een wachtwoord hebben om toegang te verschaffen. Dat staat in de eerste link van mijn vorige posting in het laatste tekstblok, helaas vrij cryptisch (De 2de zin: Deze ... geconfigureerd):
Externe gebruikers kunnen niet worden geverifieerd met een account met een leeg wachtwoord. Deze verificatie wordt afzonderlijk geconfigureerd.

Terechte opmerking van jou dus. Klasse! :thumb:

Tijs.
 
Paul-rt gebruik teamviewer.
pa een mailtje sturen dan wordt er een klein stukje software geïnstalleerd.
Pa geeft jouw een id nummer en een wachtwoord.
dan kun je de pc overnemen doe dit ook op eee dan weet je zelf precies wat je doet.
na afsluiting is op pa zijn computer alles weer verdwenen van teamviewer.
 
Nog nieuws van Paul-RT of het gelukt is??

Tijs.
 
Op de betreffende locatie niet meer geprobeerd.
Wel op een andere locatie, in combinatie met een Fritz-box.
Daar probleemloos op het netwerl.
Settings bij mijn pa zijn dus de bottlenek.

Verder geen nieuws.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan