Bestanden delen gaat niet helemaal goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janklep

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Berichten
300
Hallo,

We hebben 2 pc's. Eentje (pc1) zit via een kabel aan de Livebox, de ander (pc2) via een wifi netwerk. Beiden draaien XP-Home en zijn beveiligd met ZoneAlarm. De IP-range in ZoneAlarm staat open.
Vroeger werkte het delen van bestanden altijd vlekkeloos. Er stond een gedeelde map op pc2 en daar kon pc1 dan bij. Sinds een tijdje (Misschien sinds dat gedoe met Azureus) werkt het delen niet meer goed. Dwz, ik kan niet meer vanaf pc1 bij de bestanden in de gedeelde map op pc2 komen. Als ik bij netwerklocaties -> windowsnetwerk -> mshome kijk, dan staat pc2 er wel tussen. Als ik er dan echter op klik krijg ik de melding: 'Pc2 is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.'Als ik pc2 ping, lukt dat ook niet.
Als ik echter vanaf Pc2 bij de gedeelde map op Pc1 wil komen, lukt dat wel. Ik kan ook gewoon goed pingen.

Dan zouden jullie zeggen: Draai het dan om! Deel de bestanden op Pc1 en ga daar bij komen met Pc2. Dat kan wel, maar ik zou graag willen weten waarom het andersom niet werkt.

Ik heb al aardig wat suggesties op internet geprobeerd, maar misschien hebben jullie de gouden tip?

Alvast bedankt, Nico

/E Nu kan ik opeens ook niet meer bij de bestanden van pc1. De ping is nog wel goed. Pc2 ziet Pc1 echter niet meer in MShome staan.

Het is dus nu allebei half:

PC1 ziet PC2 wel bij Mshome maar pingt niet.
PC2 ziet PC1 niet bij Mshome maar pingt wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel...

Ik heb zonealarm afgesloten. Eigenlijk gezegd dat hij niet mee mag opstarten en herstart, maar bij het windows beveiligingcentrum staat nog steeds: ZoneAlarm beveiligt Uw pc...

De situatie is ook nog steeds het zelfde. PC1 ziet PC2, maar komt er niet op en pingt ook niet. PC2 ziet PC1 niet, maar pingt wel...
 
Na een reset van de livebox (dus niet herstart, echt fabrieksinstellingen terug) werkt het weer:)

Opgelost...
 
Toch niet. Na een herstart van een van de pc's werkt het al niet meer. Livebox gereset en het werkte weer. Tot een herstart van een van de pc's. Wat is hier aan de hand?
 
Opgelost. In het logboek van PC1 stond de fout 'De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer NICO06 die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{-Getal-. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.' Toen ben ik gaan googlen en het bleek dat ik even sfc /scannow moest doen. Dat werkte.

Groeten, Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan