Netwerk kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoRcO

Verenigingslid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
4.683
ik wil bedraad internet aanleggen, nu heb ik beneden een moden/ruiter (in1) staan.
en nu wil ik een kabel naar de zolder trekken, ong. 30 meter.

boven wil ik een switch plaatsen, en daar met cat.5 2 pc's op aansluiten..

nu is mijn vraag, kan die kabel van 30 meter (van DSL-modem NAAR de switch) ook een gewone telefoon kabel zijn? of moet dit cat.5 zijn? aangezien vanaf de switch ook weer 2× cat.5 kabels naar de ps's gaan...

Mvg, Remco
 
Het beste is cat 5 tussen je Modem / Router en de switch.
Je hebt maar 4 draadjes nodig voor de verbinding, maar 8 draadjes (utp) is beter afgeschermd tegen invloeden van buitenaf.

Zie ook mijn document in de bijlage.
 
dus een cat.5 kan,
en een gewone telefoon kabel kan ook,
is cat.5 nog sneller? of heeft het andere voordelen??
 
Cat5 is sneller en beter beschermd.
Wellicht gaan ze nog eens over op 6 draadjes.... Dan ben je (wwer) de pineut.
 
Cat5 is NIET sneller dan telefoonkabel, alleen beter beschermd.!!!

Overigens is deze bescherming vanwege meerdere oorzaken twijdelachtig.

Je kunt het dus prima proberen met een vieraderige telefoonkabel, als die er al ligt.

Belangrijk is op beide stekers exact dezelfde kleuren te gebruiken.

Hoewel daar een 'standaard' voor is, maakt dat feitelijk niet zoveel uit.
 
Cat5 is NIET sneller dan telefoonkabel, alleen beter beschermd.!!!
Tegen.... overspraak en andere electrische velden
en deze zijn weldegelijk een vertragende factor in je snelheid.
en aangezien het hier over een "afstandje" van 30 meter is heeft denk ik wel degelijk dat je dat zal merken in je snelheid.
 
Tegen.... overspraak en andere electrische velden
en deze zijn weldegelijk een vertragende factor in je snelheid.
en aangezien het hier over een "afstandje" van 30 meter is heeft denk ik wel degelijk dat je dat zal merken in je snelheid.

Tsja, ik werk er ook niet meer mee ..... en zou de voorkeur aan draadloos geven.
Maar onmogelijk is het niet !
Heb in een vergelijkbare situatie een utp-kabel gebruikt voor én netwerk, én telefonie ...... het werkt sinds twee jaar perfect.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik werk er ook niet meer mee ..... en zou de voorkeur aan draadloos geven.
Maar onmogelijk is het niet !
Heb in een vergelijkbare situatie een utp-kabel gebruikt voor én netwerk, én telefonie ...... het werkt sinds twee jaar perfect.

haha, ik heb nu draadloos, gewoon een 'uitstekende - goede' verbinding, maar het is mij niet snel genoeg, ik wil graag 'lag loos' kunnen gamen, en dat is BIJNA onmogelijk op een een draadloos netwerk vandaar dus een bedrading, maar jullie zeggen nu dus dat het beter is een Cat.5 te nemen, vanwege de snelheid (in vergelijking met de 30 meter afstand) ????


Mvg, Remco
 
haha, ik heb nu draadloos, gewoon een 'uitstekende - goede' verbinding, maar het is mij niet snel genoeg, ik wil graag 'lag loos' kunnen gamen, en dat is BIJNA onmogelijk op een een draadloos netwerk vandaar dus een bedrading, maar jullie zeggen nu dus dat het beter is een Cat.5 te nemen, vanwege de snelheid (in vergelijking met de 30 meter afstand) ????


Mvg, Remco
Natuurlijk als je de 4 aderige lijn al hebt liggen kun je het voor jezelf testen of dat voldoende is, heb je het gevoel dat dat niet voldoende is kun je altijd nog cat5 trekken
 
Natuurlijk als je de 4 aderige lijn al hebt liggen kun je het voor jezelf testen of dat voldoende is, heb je het gevoel dat dat niet voldoende is kun je altijd nog cat5 trekken

heb ik nog niet liggen :p
dat word dus cat5 leggen

ik download ook veel met utorrent, moet ik dan voor de duure €29,- 50 meter cat .5e 10/100/1000 mbps gaan
of de
€15,- 30 meter cat .5 10/100 mbps ???
 
Ik ben het ook niet eens met Teun.
Overigens is deze bescherming vanwege meerdere oorzaken twijdelachtig.
Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn werk wel kan vergeten.
Soms laten we (als de klant dat wil) een cat5e netwerk certificeren.
Zonde als dat met ptt kabel kan.....

Thuis gebruik ik nog wel ptt-kabel hoor: voor de kamer thermostaat en voor de deurbel.
Verder nergens :p
 
Dat is een antwoord wat afhankelijk is van jou netwerk wens:)
gebruik je alleen 100mbit is de CAT5 voldoende
Wil je 1000mbit gaan gebruiken maar dat duurt nog even/heb je een kleine beurs CAT5
Wil je 1000mbit gebruiken en wil je 100% zekerheid dat de kabel optimaal is CAT5E jou keuze (hoewel over CAT5 ook prima 1000mbit kan)
 
Vandaag nog een paar aders cat 6 moeten aansluiten, met een sftp kabel, en metalen connectors.
Zelfs cat 6 patch klabels.

Maar, een netwerk verbinding met een ptt kabel?
Dat stamt uit cat 4 of zelfs token-ring tijdperk.
Was net zo beroerd.
 
Och als je de kabels al door je huis hebt liggen en niet van plan bent je netwerk sneller te maken dan 10mbit...... :)
 
Mee eens.
Maar blijf dan bij een 14k4 modem. Is net zo snel (in de praktijk) :p:p
 
heb ik nog niet liggen :p
dat word dus cat5 leggen

ik download ook veel met utorrent, moet ik dan voor de duure €29,- 50 meter cat .5e 10/100/1000 mbps gaan
of de
€15,- 30 meter cat .5 10/100 mbps ???

Zou voor die 14 euri meer gaan. Heb je zeker een 'op de toekomst gerichte' stabiele bekabeling liggen.
 
Grinnik.

Tis mij nog nooit gelukt om een RJ45 stekker in een 14k4 modem te proppen....
 
Vijl em af, tot er een RJ11 4 of 6 pins ontstaat :D Wedden dat het past?
Wel grappig dat je het weleens geprobeerd hebt (lol)
 
dus voor lag loos gamen kan ik gewoon de 15 euro kabel, Cat.5 van 30 meter nemen?
btw ik heb een experia KPN box, deze zal ook wel geen 1000 mbps versturen of wel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan