major league netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

VDralph

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 okt 2008
Berichten
3
hallo,

voor mijn werk wil ik een netwerk-schijf (la cie) installeren waar klanten via een ftp-verbinding materiaal moeten kunnen downloaden.

ik vroeg mij af of de netwerk-schijf in de volgende configuratie werkt:

internet > adsl fritz-modem van xs4all (router+modem) > linksys router > netwerk-schijf


toelichting:
>op dit moment gaan er van de adsl fritz-modem drie lijnen naar drie switches die het signaal verder vertakken naar de verschillende patch-punten.

>ik kies ervoor om een switch te vervangen voor een linksys router omdat ik een extra beveiliging wil inbouwen (firewall) en omdat de linksys ook een wireless-signaal kan uitzenden (de fritz-modem staat te ver weg om daar gebruik van te maken).

>behalve de netwerk-schijf wil ik twee andere (apple) computers aan de linksys-router hangen.



kan iemand mij uitleggen of de netwerkschijf veilig te benaderen is voor mij klanten.
ik vraag mij dit af omdat de netwerkschijf zo ver weggestopt is vanaf de dsl-modem.

grtn ralph
 
Klinkt mij als vrij veilig in de oren.

Als de LaCie beschikt over beproefde (ftp-server)software danwel zo 'dom' is dat er geen trucjes mee mogelijk zijn is je constructie veilig in mijn ogen (gegeven firewall + 2x NAT (vanwege 2x routers in het traject naar de LaCie)).

Let wel op dat je, om het werkend te krijgen, 2x FTP-portforwarding moet gaan doen: Namelijk vanuit de Fritzbox naar (het WAN ip-adres van) de Linksys en vanuit de Linksys naar het ip-adres van de LaCie.

De Apple computers zullen ook veilig zijn, omdat (vanwege firewall + portforwarding) vanuit Internet alleen de LaCie rechtstreeks bereikbaar zal zijn.

Succes,

Tijs.
 
uniek ip-nummer

Let wel op dat je, om het werkend te krijgen, 2x FTP-portforwarding moet gaan doen: Namelijk vanuit de Fritzbox naar (het WAN ip-adres van) de Linksys en vanuit de Linksys naar het ip-adres van de LaCie.

tijs bedankt voor je reactie!

ben zelf nog niet thuis in ftp-portforwarding, maar krijg de indruk dat ik:

>de netwerkschijf en de linksys-router een 'vast ip-adres' moet toekennen
>dit ip-nummer (van de linksys) doorgeef aan de fritz en het ip-nummer (van de netwerkschijf) doorgeef linksys, zodat zij weten dat ze verkeer voor de netwerkschijf door kunnen laten.
>de ftp-software van LaCie zorgt er vervolgens voor dat bezoekers vor de netwerk-schijf alleen toegang krijgen op de ingestelde secties.

wat ik alleen nog niet zo goed snap (ik ben me er gisteren pas in gaan verdiepen via wikipedia) is hoe de verkeersregelaars van het internet snappen waar ze moeten zijn.

ik verkeer namelijk in de veronderstelling dat alleen het ip-nummer van de fritz-modem uniek is. alles wat er achter deze modem hangt, wordt beschouwd als een private network waar de ip-nummers niet uniek hoeven te zijn. de kans dat de netwerkschijf een ip-nummer krijgt wat al bestaat is dus groot.

groeten ralph
 
Let op welke ip-ranges worden gebruikt door de Fritz en de Linksys. De Linksys gebruikt standaard aan de LAN-kant 192.168.1.x
Als de Fritz hetzelfde netwerk aan de LAN-kant gebruikt, dan gaat het niet werken, want dan is de WAN-kant van de Linksys gelijk aan de LAN-kant van de Linksys (De WAN-kant van de Linksys is de LAN-kant van de Fritz).

Kijk in de handleidingen na hoe het zit.

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan