dia scannen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hylked

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
1
Hallo
Ik ben aan het dia scannen met een unovia dia scanner.
Drie dia in een houder. De scanner steld de dia zelf scherp. Daarna om de beurt scannen door op een knop te drukken.
Bepaalde dia's worden soms over belicht. Omdat dit automatisch gaat kun je het niet bijstellen.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is.
beeldsensor 1/1/8 ";5 mega comos sensor(5.174.000 pixels)
3600dpi
groeten hylke
 
Worden de overbelichte dia's ook op/door een projector te licht geprojecteerd?
Zo ja, dan de dia's naderhand corrigeren met een voor jou geschikte tool/programma
 
probleem overbelichte dia's met Mettle scanner omzeild

Met mijn Mettle scanner (specificaties duiden op een kloon van de ION scanner) is het gelukt dia's zonder overbelichting en zonder gebruikmaking van filters te scannen (fotograferen).
1. Via Picasa of Photoshop Elements verschijnt onder 'importeren' het scan programma (OVT). Je ziet dan dat de scanner de juiste belichting afzoekt wat enkele seconden duurt. Daarna snapshot, etc.
2. De OVT scanner is ook te openen door in DEZE COMPUTER dubbel te klikken op het icoon van de OVT scanner. Dan: een nieuwe foto nemen (even wachten op de goede instelling) en vervolgens opslaan in mijn albums.
Beide opties geven hetzelfde resultaat.
 
scanner geeft niet de volledige dia weer

Met mijn Mettle scanner (specificaties duiden op een kloon van de ION scanner) is het gelukt dia's zonder overbelichting en zonder gebruikmaking van filters te scannen (fotograferen).
1. Via Picasa of Photoshop Elements verschijnt onder 'importeren' het scan programma (OVT). Je ziet dan dat de scanner de juiste belichting afzoekt wat enkele seconden duurt. Daarna snapshot, etc.
2. De OVT scanner is ook te openen door in DEZE COMPUTER dubbel te klikken op het icoon van de OVT scanner. Dan: een nieuwe foto nemen (even wachten op de goede instelling) en vervolgens opslaan in mijn albums.
Beide opties geven hetzelfde resultaat.

Is er ook een oplossing als de scanner de dia niet volledig weergeeft? Zwarte rand onderaan de dia en boven aan valt er een stuk weg.
 
Als je de dia nu in een ander deel van het frame steekt, word ie dan wél goed ingescand?
En gebeurd het steeds bij een dia die bijvoorbeeld in hetzelfde frame zit?
 
dia's scannen

Ik doe de dia's in raampjes in de slee voor 3 dia's, zoals op de beschrijving staat
en ik doe steeds verschillende dia's erin, maar steeds hetzelfde resultaat. De bovenkant valt een stuk af en de onderrand geeft een zwarte balk.

De andere slee is voor negatieven, daar kunnen 6 dia's in en geen dia's in raampjes.

Ik doe 2 bijlagen erbij, hoop dat ik het goed hebt gedaan.
 

Bijlagen

  • 4-29-2009_003.jpg
    4-29-2009_003.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 131
  • 4-30-2009_001.jpg
    4-30-2009_001.jpg
    99 KB · Weergaven: 133
Begrijp me niet verkeerd, maar als ik je vraag " heb je de scanner toevallig niet op de scangrootte van een negatief ingesteld staan", gaat er dan een lichtje op of is dit simpelweg niet mogelijk ....

EDIT: niet goed gelezen, sorry, gaan 3 dia's en 6 negatieven in slede ....

@ Hylked: http://www.unovia.nl/download.htm Daar staat een oplossing voor je overbelichtingsprobleem!!
 
Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd, maar als ik je vraag " heb je de scanner toevallig niet op de scangrootte van een negatief ingesteld staan", gaat er dan een lichtje op of is dit simpelweg niet mogelijk ....

EDIT: niet goed gelezen, sorry, gaan 3 dia's en 6 negatieven in slede ....

@ Hylked: http://www.unovia.nl/download.htm Daar staat een oplossing voor je overbelichtingsprobleem!!


De dia's zijn niet overbelicht, maar de dia wordt niet ingescand zoals hij is, een zwarte rand onderaan en bovenaan haalt hij er een stuk van af.
Kan er niets over in de beschrijving vinden. Je hebt gewoon 2 sleden, 1 voor diaraampjes en 1 voor negatieven.
 
@flowersnicky: ik heb er totaal overheen gelezen, volgens mij had de TopicStarter het over overbelichting, je hebt eigenlijk ingebroken op een topic ....
Een apart topic over jouw probleem was eigenlijk netter geweest ...
Jij (flowersnicky) zult toch (denk ik) op de site van de fabrikant moeten wezen voor deze ondersteuning, wellicht staat daar de juiste oplossing!!

Maar om je op weg te helpen, welk merk en type scanner heb je, en onder welk OS werk je?
 
Ion slides 2pc

@flowersnicky: ik heb er totaal overheen gelezen, volgens mij had de TopicStarter het over overbelichting, je hebt eigenlijk ingebroken op een topic ....
Een apart topic over jouw probleem was eigenlijk netter geweest ...
Jij (flowersnicky) zult toch (denk ik) op de site van de fabrikant moeten wezen voor deze ondersteuning, wellicht staat daar de juiste oplossing!!

Maar om je op weg te helpen, welk merk en type scanner heb je, en onder welk OS werk je?

Sorry, heb dat verkeerd begrepen. Ik heb een ION Slides 2 PC en werk onder XP
 
@ flowersnicky: Heb gekeken op de site van Ion ... uiteraard geen FAQ's beschikbaar ...
Geeft toch te denken ..
Ik zou es contact opnemen of een email naar hen toe sturen met jouw probleem!
Zie hiervoor de support - ask a question ..

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
@ Hylked: dit staat op de site van Unovia:

Indien Overbelicht:
[Oplossing 1] Zorg bij het inscannen dat u bij het oplopen van het contrast op het juiste moment
de scan knop indrukt en laat niet de automatische belichting zover oplopen dat de foto
overbelicht raakt.
[Oplossing 2] Lost bovenstaande het probleem niet op bel: 071-8200998 in het keuze menu kiest u
voor optie 1, hier word uitgelegd hoe u uw dia's naar de juiste kleur en belichting kunt zetten.
 
@ Hylked: dit staat op de site van Unovia:

Indien Overbelicht:
[Oplossing 1] Zorg bij het inscannen dat u bij het oplopen van het contrast op het juiste moment
de scan knop indrukt en laat niet de automatische belichting zover oplopen dat de foto
overbelicht raakt.
[Oplossing 2] Lost bovenstaande het probleem niet op bel: 071-8200998 in het keuze menu kiest u
voor optie 1, hier word uitgelegd hoe u uw dia's naar de juiste kleur en belichting kunt zetten.


Ik heb een mail gestuurd via de homepage van ION en hoop hierop bericht te krijgen.
Het ging niet om overbelichting, maar om geen juist scanweergave en in de beschrijving is hierover niets te vinden.
Hoop op een antwoord via de ION-site.
Bedankt voor jullie hulp!
vriendelijke groet,
Nicky
 
@HYLKED betekent zoiets alsdat je het tegen hylked spreekt;) (en volgens mij staat dat boven aan datgeen wat je gequote hebt ..)

Succes in ieder geval!
 
Zwarte rand met ION ( OVT ) scanner

Ik doe de dia's in raampjes in de slee voor 3 dia's, zoals op de beschrijving staat
en ik doe steeds verschillende dia's erin, maar steeds hetzelfde resultaat. De bovenkant valt een stuk af en de onderrand geeft een zwarte balk.

De andere slee is voor negatieven, daar kunnen 6 dia's in en geen dia's in raampjes.

Ik doe 2 bijlagen erbij, hoop dat ik het goed hebt gedaan.


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met de OVT Scanner, er valt inderdaad een stuk weg en onderaan een zwarte rand

Kan je mij al vertellen hoe je dit op kan lossen ?

Laat mij even weten a.u.b.

Nu moet ik van elke gescande foto de zwarte rand weghalen.
Dat is heel veel extra werk en het inscannen van veel dia's is toch al behoorlijk arbeidsintensief.

alvast bedankt,

m.v.g.

Henk Sintnicolaas

Oud-Beijerland

Telefoon : 0186-617411

E-mail : sintnicolaas@hetnet.nl
 
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met de OVT Scanner, er valt inderdaad een stuk weg en onderaan een zwarte rand

Kan je mij al vertellen hoe je dit op kan lossen ?

Laat mij even weten a.u.b.

Nu moet ik van elke gescande foto de zwarte rand weghalen.
Dat is heel veel extra werk en het inscannen van veel dia's is toch al behoorlijk arbeidsintensief.

alvast bedankt,

m.v.g.

Henk Sintnicolaas

Oud-Beijerland

Telefoon : 0186-617411

E-mail : sintnicolaas@hetnet.nl
 
Dia's scannen vreet tijd

Mijn vader en moeder hebben duizenden dia's uit mijn jeugd. Ik had een Epson 4490 photo scanner gekocht; prima resultaat maar zoooo tijdvretend. Dagen bezig voor een paar dozen.
Toen gezocht en deze dienst gevonden voor maar 0,20 per stuk, de goedkoopste volgens mij en ziet er goed uit:
http://www.dia-digitaliseren.nl

Ik ga 2 gratis test-dia's laten doen.
 
Mijn vader en moeder hebben duizenden dia's uit mijn jeugd. Ik had een Epson 4490 photo scanner gekocht; prima resultaat maar zoooo tijdvretend. Dagen bezig voor een paar dozen.
Toen gezocht en deze dienst gevonden voor maar 0,20 per stuk, de goedkoopste volgens mij en ziet er goed uit:


Ingrid, hoe lang duurt het scannen van 1 dia?
Wil je deze scanner soms verkopen?
 
@novente

Welkom op helpmij:thumb:

Deze vraag stamt uit 2008 en is niet relevant meer om op te reageren.
Vraag gaat daarom op slot.


Jackall
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan