Netwerk vraagt wachtwoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Goedemoren. Ik heb hier een netwerk met daarin een router, een switch, vier computers en
een Media Center Extender.

ROUTER, de router met storage
PC-MELVIN, mijn desktop, Windows Vista Home Premium
PC-MARCEL, de desktop van mijn vader, Windows XP Professional
PC-EILEEN, de desktop van mijn zus, Windows XP Home Edition
LT-MELVIN, mijn laptop, Windows XP Professional
EX-MELVIN, mijn Media Center Extender

We zijn hier in huis geliefd gebruiker van netwerkdeling: elkaars printers en bestanden gerbuiken.
Zo staat bijvoorbeeld vrijwel alle muziek op mijn PC, en spelen we het vanaf de andere PC's vanuit
mijn computer af.

Echter snap ik iets niet. Geen van de gedeelde mappen is beveiligd. Wanneer ik vanaf
een willekeurige PC bijvoorbeeld 'Data' op PC-MELVIN probeer te openen, wordt er geen
wachtwoord gevraagd. Behalve als ik het via LT-MELVIN doe: dan moet ik de gebruikersnaam
en het wachtwoord van die computer opgeven.

Dus alleen als ik vanuit LT-MELVIN PC-MELVIN probeer uit te lezen wordt dit vereist.
Hoe kan ik dit terugkeren?
 
Laatst bewerkt:
Dit kan 2 oorzaken hebben:
Op LT-MELVIN ontbreekt het account van PC-MELVIN.
Op PC-MELVIN ontbreekt het account van LT-MELVIN.

Een netwerk werkt erg soepel als alle gebruikers een verschillende computernaam hebben, allen dezelfde netwerknaam, en op alle machines elkaars account (incl password) zijn geinstalleerd.
Echter, laat elke machine met zijn eigen account opstarten, met of zonder automatisch ingevuld password.
 
OK, en hoe installeer ik dan die accounts op beide machines? Of zou het probleem
opgelost zijn als ik de LT-MELVIN 'LAPTOP' noem? Is eigenlijk nog makkelijker ook,
want ik gebruik die laptop zelf nog het minst: sinds ik mijn desktop heb hebben mijn
moeder en zus er beslag op gelegd.

Maar dan botsen gebruiker Melvin op LAPTOP en gebruiker Melvin op PC-MELVIN
weer met elkaar. Kortom, even een schone installatie erop gooien en de gebruikersnaam
Gebruiker noemen bijvoorbeeld? Herinstallatie is zo gedaan... Er staat geen data op
die laptop, beetje software die er zo weer opstaat...
 
Start> uitvoeren> control userpasswords2
Dan kun je gebruiekrsnamen toevoegen incl hun eigen password.
Let op wat je met het vinkje doet.
Na verwijderen vinkje wordt gevraagd met welk account DIE machine voortaan moet starten.
Laat je password nu leeg, dan wordt bij elke start je password gevraagd.

Zie ook de bijlagen.
 
LT-MELVIN heb ik LAPTOP genoemd en de gebruiker Peeters.
Werkt goed zo. Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan