Netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

whisperTT

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2007
Berichten
894
Hallo

Per 1 nov ga ik tijdelijk over naar alice.
Nu heb ik hun modem al binnen en het viel mij direct op dat hier maar 1 ethernet aansluiting op zit.
Nu heb ik nog een modem ZyXEL Prestige 650H/HW ,
Of de lifebox van orange met draadloos adapter. (die volgens mij door Online niet terug word gevraagd)
Zou ik deze ook kunnen gebruiken of (zoals alice in hun info zet) kan ik allleen die van Alice gebruiken?

Nu wil ik eigenlijk 4 pc's aansluiten en 1 laptop (liefst draadloos) en als het even kan mijn printer (cannon mp750) in het netwerk zetten.

2 van de 4 pc's zijn nu al aangesloten via een router 1 verdieping hoger, maar de kabel van beneden naar boven is op een dusdanige manier weg gewerkt dat het van de 2 computers op de begane grond niet echt een optie is om nog meer kabels naar boven/beneden te trekken.

Ik heb veel gezocht en gezien maar ik ben niet zo thuis in routers/switches en wat dan ook en zie door de boomen het bos niet meer.

Weet iemand hoe ik dit het best kan doen met deze alice modem en met welk apparaat die ik hopenlijk ook kan gebruiken waneer ik overstap naar glasvezel.



.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me nogal eenvoudig.
Je sluit je huidige router aan op hetmodem van Alice.
En hierop je andere apparaten, al of niet bekabeld.
 
Dan heb ik inderdaad op de 2 pc's die boven staan internet.
Blijft er nog de 2 pc's die beneden staan (die zoals ik al zei geen draad naar boven kunnen leggen) en de laptop die ik draadloos wil, en eventueel de printer over.

Mischien was het iets onduidelijk,, die huidige router staat dus boven!
De toekomstige modem (en huidige lifebox) samen met 2 pc's en printer beneden


,
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Router beneden zetten geen optie ?

Moet de printer achter de router als netwerkprinter ?

Greetz,

Harry.
 
Hoi,

Je hebt dus de volgende situatie:

Internetaansluiting en -modem beneden.
1 kabel naar boven
boven een router met daarop 2 pc's

Vraag: wat voor merk en type router heb je, zodat duidelijk is of dit een draadloze is.
En daarnaast uiteraard de vraag van Harry: of hij op het netwerk, en niet aan een pc aangesloten moet worden.
En zo ja (netwerk, dus op de router), de printer beneden of boven.
 
Laatst bewerkt:
De router die ik nu boven heb is geen draadloze, is puur een router om meerdere pc's internet te geven, in dit geval 2.
De printer heb ik inderdaad graag als netwerk printer en niet aangesloten op 1 pc die dan aan moet staan zodat de andere kunnen printen.

wat ik nu heb is

begane grond = internet aansluiting met modem (lifebox met 2 ethernet en draadloos)
2 pc's 1 met kabel aan lifebox en 1 draadloos.
printer aan een pc.

Dan loopt er vanaf de tweede ethernet aansluiting een draad naar boven met daaraan.

1ste verdieping= router met daaraan 2 pc's.
en verder een laptop draadloos door heel het huis :)

Nu komt dus die modem van alice met maar 1 ethernet aansluiting, en 2 telefoon aansluitingen.

Ik denk dus dat ik direct aan die alice modem een draadloze router met meerdere ethernet aansluitingen en eventueel/hopenlijk een netwerk printer aansluiting moet/kan hebben.

Aan deze nieuwe router zal dus de 2 pc's die beneden zijn worden aangesloten met draad, samen met de printer.
Tevens de draad die naar boven gaat waar nog steeds de router met 2 pc's staan.


Of geeft dit problemen Modem>draad<>draadloze router<>draad<>router>2 pc's ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Het kan allemaal.
Je gebruikt de oude router dan als switch, waarbij het belangrijk is dat je DHCP op die router uitschakelt. De kabel van beneden naar boven sluit je dan als volgt aan: op de nieuwe router beneden op een LAN poort en boven op de WAN poort.
Wat betreft de mogelijkheid om 'straks' over te kunnen schakelen op glasvezel, raad ik je aan een snelle router te kopen.
Wat betreft je printer, kán je ervoor kiezen een router aan te schaffen, die ook een ingebouwde printerserver heeft. Het beperkt echter je keuzemogelijkheden w.b. de routers.
Een andere optie is een losse printerserver aan te schaffen. Is dat ook een draadloze dan ben je wat betreft de lokatie van de printer (vrijwel) onafhankelijk van die van de router .... wél zo handig .....

Een aantal sites waar je je licht op kan steken:
Routershop
Kieskeurig
WiFiShop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan