ruimte D schijf verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

djenet

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2004
Berichten
112
Ik heb twee harde schijven, en krijg de melding dat de D bijna vol is.
Heb gezocht naar verborgen bestanden en niet gevonden.

Zag bij een andere vraag dat het shadowfiles kunnen zijn.
Dat klinkt aannemelijk omdat ik bij een scan bepaalde bestanden voorbij zag komen (foto en video = veel GB!!!) die ik eens verplaatst had naar de C schijf.

Door via de opdrachtprompt wat te veranderen kan de max. ruimte die hiervoor gebruikt wordt verkleind worden.
vssadmin resize shadowstorage /For=D: /On=D: /MaxSize=1GB

Mijn computer zegt helaas dat ik niet gemachtigd ben!
't Is míjn computer en ik ben als mezelf ingelogd.

Hoe kan ik dit als bijv. "administrator" uitvoeren?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Maak een snelkoppeling naar CMD.EXE op het Bureaublad.
Rechtsklik op die snelkoppeling, en kies: Als Administrator uitvoeren.
Verschijnt dat niet, hou dan de Shift-knop erbij vast.
Probeer je genoemde commando daarna opnieuw in het geopende CMD-venster.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt!
Simpel; ik had het bijna zelf kunnen bedenken...:D
Ben nu de bestanden aan het opruimen, en verwacht dat ik heel wat GB terug krijg.
Nogmaals dank!
 
Waar je ook ruimte mee zou kunnen besparen is het uitzetten van Herstelpunten op D: (en alle andere partities waar niet je Windows-software op staat; de enige schijf waar zinvol Herstelpunten gemaakt moeten worden is namelijk op je Windows-partitie).

Morgen heb ik weer een Vista machine beschikbaar, en zal ik kijken of ik je gidsen kan als je er zelf niet uitkomt om die Herstelpunten uit te schakelen op die andere partities dan C:.

Tijs.
 
Herstelpunten-beleid aanpassen in Vista:
1. Rechtsklik op Deze computer en kiezen voor Eigenschappen
2. Klik op Geavanceerde systeeminstellingen aan de linkerkant
3. Klik tabblad Systeembeveiliging
4. Vink op alle schijfletters herstelpunten uit, behalve op de schijfletter waar Windows op staat, en druk op Toepassen.

Succes,

Tijs.
 
Wederom bedankt.
Ik heb dit ook gedaan. Eigenlijk meer omdat ik nog steeds geen ruimte terug win op de D....
150 gb en ik heb maar 800mb over.
De bestanden die ik zie nemen maar een paar gig in beslag.
Ik weet niet wat ik moet doen.
 
Download de free versie van TreeSize, en kijk eens daarmee waar je ruimte gebleven is.

Overigens is Windows vrij 'kwistig' als je heel veel kleine bestanden zou hebben, dus stel dat je bestanden hebt van 1 kb / stuk, dan kosten ze evengoed 16 kb / stuk.

Succes,

Tijs.
 
Ik heb de D bekeken met TreeSize en zie geen bijzonderheden.
Behalve dat bij "System Volume Information" de toegang is geweigerd.
Error code 5.
Ik wilde een print screen invoegen maar weet ff niet meer hoe...:confused:

Het is geen ramp dat Windows "kwistig" is, maar dat ik bijna al mijn GB kwijt ben?! :shocked:

Misschien moet ik de speurtocht van voor af aan beginnen? (nieuw draadje of kunnen we gewoon hierin verder gaan?)
 
Tsja, als de enige mogelijke houder van de verdwenen GB's de System Volume Informations is, dan zou ik de eigendomsrechten nemen van die map, zodat je er ook in kijken kunt.
Hieronder staat hoe je dat kunt doen, geciteerd uit deze link

En als u ook op bestandsniveau zonder problemen wilt kunnen werken, dan moet u er voor zorgen dat u - letterlijk! - de eigenaar van het bestandssysteem wordt. Windows Vista kent naast de gangbare toegangsrechten voor gebruikersaccounts en gebruikersgroepen ook nog zoiets als de 'eigenaar' van de mappen en de bestanden. En nu komt het: "Alleen de rechtmatige eigenaar mag de mappen en de bestanden manipuleren!" U moet weten dat het speciale systeemaccount TrustedInstaller de eigenaar is van zeer veel 'tweak technish' interessante bestanden (= onder andere die in de map C:\windows), wat zoveel betekent als dat het fine-tunen van Windows Vista er niet makkelijker op wordt. Maar gelukkig is het wel op te lossen en wel zo. U opent het Verkenner-venster Computer en u klikt de C-schijf aan met de rechtermuisknop. Kies de optie Eigenschappen. Klik nu het tabblad Beveiliging aan en vervolgens op de knop Geavanceerd drukt. Er springt een venster open met geavanceerde beveiligingsinstellingen. U ziet dat TrustedInstaller de eigenaar is van de C-schijf. Verder ziet u de sectie Eigenaar wijzigen in, alwaar de andere gebruikeraccounts van deze Vista-pc worden getoond. Klik op de knop Bewerken om aan te geven dat C: een nieuwe eigenaar gaat krijgen, te weten de groep Administrators.

Stap 5
Om er voor te zorgen dat de groep Administrators niet alleen de eigenaar wordt van de wortelmap van C:, plaatst u een vinkje voor het veld Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen. Daarna op OK klikken en de hele C-schijf krijgt een andere eigenaar. Met overigens een kleine uitzondering voor circa tien�� vijftien bestanden die zich - op dit moment - niet laten manipuleren, omdat ze zijn geopend. Geen probleem, de getoonde boodschappen kunt u gewoon wegklikken! Waarmee u de rechtmatige eigenaar bent geworden van Windows Vista. Fabrikant Microsoft is uiteraard niet blij met de hier omschreven handelingen, maar intussen hebt u een systeem gekregen dat een stuk spontaner reageert en dat in de toekomst veel eenvoudiger kan worden aangepast. En dat is ook wat waard!

Succes,

Tijs.
 
De groep administrators was al eigenaar van dit/deze bestanden.
Ik heb desondanks de stappen gevolgd. En het het mapje aangevinkt (onderliggende containers/mappen).

Via TreeSize wordt nog steeds de toegang geweigerd.
Is er een andere manier om de map te openen? Via Start d:\ en aanklikken van de map lukt het ook niet (kan bestand niet vinden...?!)
 
Voeg ook nog even expliciet rechten toe voor de Administrators-groep op die map.

Tijs.
 
Bij D verkennen zie ik die map niet (verborgen map)
Via TreeSize zie zie ik die map wel.
Bij eigenschappen / beveiliging zie namen van groepen of gebruikers : pc\administrators,
bij machtigingen zijn alle opties aangevinkt behalve speciale machtigingen.

Ik zag trouwens wel dat als ik nog een keer D schijf eigenschappen bekijk, dat het vinkje voor onderliggende containers/objecten weer weg is.
Vink het weer aan ; heb toepassen gedaan, dan OK.
Kijk ik weer; vinkje weer weg...
Omgekeerd geprobeerd: eerst OK en dan toepassen.
Zelfde resultaat.
Na OK of toepassen worden wel alle bestanden op D aangepast (komen in een schermpje voorbij tijdens het verwerken).

Sorry, ik heb er echt geen verstand van...
Bedankt voor je opties/snelle reacties!
 
Even kort door de bocht;
Kan ik de paar bestanden die op D staan niet even naar C verplaatsen en dan bij D kiezen voor formatteren?
 
Klinkt als een slim plan, en dan met Treesize blijven bewaken waar alle ruimte op D: naar toe gaat.

Tijs.
 
Zo gezegd zo gedaan;
ik heb er nu maar 6 gb op staan. Het mysterie van de zo'n 140 GB is opgelost.
Ik blijf e.e.a. in de gaten houden met TreeSize. Op dit moment worden "alle" 6 GB gezien/geteld.

PS. Hoe kan ik dit draadje als opgelost/afgehandeld markeren?
 
Je klikt op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onderaan deze webpagina.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan