Vraag over digitale foto's op pc. Te donker??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miranda00

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
Berichten
30
Beste mensen, Ik heb een aantal foto's op de pc gezet die vrij donker zijn. Ik ben ze met Photoshop aan het bewerken. Als ik de originele foto en het bewerkte exemplaar op een andere pc bekijk lijken de bewerkte foto's overbelicht te zijn zijn en de originele, onbewerkte foto's zijn dan wel goed belicht. Kan iemand mij zeggen wat hier aan de hand is? en wat ik zou moeten doen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Waarschijnlijk is het voor de fotobewerking beter je scherminstellingen (contrast en licht en donker aan te passen.
 
Hi,
Het lijkt mij dat je van het ene beelscherm de helderheid hoger moet zetten of van de andere PC lager.
Bij elke beeldbewerkings cursus wordt er op gewezen dat één van de eerste dingen die je
moet doen het afregelen van het beeldscherm is. Bij professionele foto bewerkers wordt
gebruik gemaakt van monitoren met een veel betere resolutie (grotere portemonnee) en
een sensor die, tijdens het afregelen, op het beeldscherm aangebracht wordt om de kleuren
die door de PC zichtbaar gemaakt worden exact die kleuren te laten zijn die de sensor ziet!

Wij moeten dat echter met het blote oog doen.

Wat je in Photoshop wel kunt zien is of de foto over- of onder-belicht is.

Hiervoor laat Photoshop in de rechter bovenhoek een histogram zien.
Bij slechte belichting zie je hier geen nette grafiek.

Bij adjustments krijg je zoon zelfde grafiek te zien (alleen een zwarte)
met de foto in beeld druk de alt toets en druk de muis in op het rechter driehoekje (wit)
is het hele beeld zwart dan is er geen overbelichting (clipping)
Dat zelfde kun je doen bij het linker driehoekje (zwart)
Blijft het hele beeld wit dan is er geen onderbelichting.

grtz gerrit
 
Altijd eerst je monitor calibreren voordat je foto's gaat corrigeren.
Hier vind je een pagina die je alvast een stukje op weg helpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan