Selectie van netwerkkaart voor internet bij 2 netwerkkaarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

mijnschoen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
4
Hoi,

Ik zal even proberen kort, maar toch duidelijk, uit te leggen wat de situatie is.

Bij ons in huis (studentencomplex) heeft elke student zijn eigen internet verbinding. Om toch ook een lokaal LAN te hebben (bestands- en printerdeling en ook voor spelletjes) heb ik op mijn kamer een breedband-router staan.

Nu hebben we vanaf die router een kabel getrokken naar o.a. een huisgenoot van mij. Hij heeft daarvoor een tweede netwerkkaart in zijn computer gezet. Om te voorkomen dat hij mijn internetverbinding gaat gebruiken, terwijl hij zijn eigen verbinding heeft, heb ik op mijn router een regeltje ingesteld dat hij niet op internet mag via mijn verbinding. Dit klopt allemaal nog en werkt naar behoren.

Het probleem is echter dat wanneer hij zijn computer opnieuw opstart, beide netwerkkaarten netjes worden geactiveerd, maar als hij dan op internet wil, krijgt hij een melding dat hij geen reactie krijgt. Het lijkt er dus op dat zijn computer gebruik wil maken van de LAN verbinding ipv de netwerkverbinding naar zijn modem om op internet te komen.

Ik heb al wel geprobeerd de Metric handmatig hoog te zetten voor de LAN verbinding en laag voor de internetverbinding, maar na opnieuw opgestart te hebben blijft het probleem gewoon hetzelfde (ondanks dat die metric instellingen er nog gewoon staan).

De ip-instellingen:
  • Internet:
    • DHCP -->
      • IP: Geeft iets uit de 145.120.?.?;
      • Netmask krijgt hij: 255.255.255.128
      • default gateway: 145.120.?.1
      • DNS krijgt hij ook gewoon netjes door
  • LAN:
    • DHCP -->
      • IP: 10.0.0.?
      • Netmask: 255.255.255.0
      • Default gateway: 10.0.0.1
      • DNS: krijgt hij door, dit zijn dus volgens mij wel weer dezelfde als bij de internet verbinding... weet niet 100% zeker (mijn huisgenoot is er nu niet nl, dus kan niet checken)

Weet iemand hoe ik er nu voor kan zorgen dat de computer voortaan uit zichzelf voor internet de internetverbinding gebruikt en voor de lan automatisch de andere verbinding?

Alvast bedankt.

Groeten,
Martijn
 
Laatst bewerkt:
die ip addressen moet je door het modem/router zelf laten toe wijzen, en je moet de Internet verbinding van jezelf op de 'eerste plaats' zetten...

dat doe je als volgt..

Start > Configuratiescherm > Netwerkverbindingen

en dan ga je bovenin (werkbalk) naar
Geavanceerd > Geavanceerde instellingen...

dan staan in het vakje met 'verbindingen:' alle verbindingen met de pc, zo wel LAN als internet.

zet hier in met behulp van de pijltjes rechts, je eigen verbinding bovenaan, en als 2e de LAN verbinding.
 
Bedankt voor je reply.
Inmiddels had ik ook al de oplossing gevonden, precies wat jij ook zegt :thumb:

die ip addressen moet je door het modem/router zelf laten toe wijzen...
Ik zei ook niet voor niets DHCP, dus ja, dat gebeurd door de router en het modem.


en je moet de Internet verbinding van jezelf op de 'eerste plaats' zetten...

dat doe je als volgt..

Start > Configuratiescherm > Netwerkverbindingen

en dan ga je bovenin (werkbalk) naar
Geavanceerd > Geavanceerde instellingen...

dan staan in het vakje met 'verbindingen:' alle verbindingen met de pc, zo wel LAN als internet.

zet hier in met behulp van de pijltjes rechts, je eigen verbinding bovenaan, en als 2e de LAN verbinding.
Naar dat dialoogvenstertje was ik inderdaad op zoek. Jij beschrijft precies waar je het kunt vinden! Dankjewel (ondanks dat ik het natuurlijk al zelf had gevonden ;))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan