Goede gebruiksaanwijzing WMP 11 en Windows Media Center

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Berichten
2.021
Zoals misschien bekend is Windows Media Center gekoppeld aan WMP 11. Maar helaas pakt hij niet de mapjes op je pc maar allerlei andere bestandsdelen. Gevolg. Albums niet compleet, geen albums of een album dat bij de verkeerde artiest staat.

Kortom hij maakt er een puinhoop van. Wie weet een goede gebruiksaanwijzing zodat de nummers bij de juiste artiesten geplaatst kunnen worden?
 
Zoals misschien bekend is Windows Media Center gekoppeld aan WMP 11. Maar helaas pakt hij niet de mapjes op je pc maar allerlei andere bestandsdelen. Gevolg. Albums niet compleet, geen albums of een album dat bij de verkeerde artiest staat.

Kortom hij maakt er een puinhoop van. Wie weet een goede gebruiksaanwijzing zodat de nummers bij de juiste artiesten geplaatst kunnen worden?

Ik heb op mijn computer 2080 nummers van 509 verschillende artiesten en 94 verschillende
albums. Dit gebruik ik in zowel Media Center als in Media Player, alles gesorteerd als de
bibliotheek van paleis Noordeinde!

En hoe krijg je dat nou voor elkaar? Eigenlijk heel simpel: met behulp van tags. Tags zijn
kleine stukjes informatie waarin informatie over de artiest, de titel van het nummer en
het album, het tracknummer, het jaar, commentaar en dergelijken in worden opgeslagen.
Aan de hand van deze informatie kan Media Center alles netjes sorteren. Althans, als ze
kloppen!

Helaas zijn deze tags standaard een zooitje, als je ze download. In het ene nummer staat
André Hazes, en in het andere nummer weer Andre Hazes. Het gevolg is dat deze
artiest tweemaal wordt weegegeven.

Met het programma Mp3Tag kun je de tags per nummer aanpassen. Je kunt het beste
eerst de tags volledig verwijderen. Vervolgens zul je handmatig van alle nummers de tags
in moeten vullen. Mp3Tag kent daarna extra funties, zoals de tags laten converteren naar
een nette bestandsnaam. Zo kun je alle bestandsnamen in één keer laten converteren
naar [artiest] - [nummer]. Google even op Mp3tag en je hebt het geniale programma binnen
de korste keren gratis op je computer. Ik kan niet meer zonder! Wij genieten elke dag van
ons Media Center.
 
Dat gaat denk ik een zeer grote klus worden. Wat heb je overigens per se nodig om zowel in de wmp en wmc sychroon over te laten gaan? Dus welke tags heeft ie per se nodig? Dan kan ik de rest wissen.

Wel bijzonder jammer dat deze twee programma's niet gewoon de mapjes herkennen.
 
Ik heb deze (Russische Tagscanner) gedowload http://www.xdlab.ru/

Kun jij me misschien nog vertellen wat ik perse nodig heb om alles goed te synchroniseren?

Album naam kan soms ook het nummer bevatten. Bijvoorbeeld het album heet Do it. Het album heeft ook het nummer Do it. Dat kan voor problemen zorgen.

Zoals ook Greatest hits. Tja duizenden artiesten hebben Greatest hits. Daar maakt ie dan ook een zooitje van.
 
Het is niet zo dat je een minimaal aantal tags móet hebben. Als jij het album lekker
leeg laat, noemt'ie het gewoon 'Onbekend album'... Hoeveel nummers heb je als ik
vragen mag?
 
Ik heb zeer veel nummers misschien wel net zoveel als jij.
 
Ik heb zeer veel nummers misschien wel net zoveel als jij.

Ah... Oké... Toch zal het echt op handmatig taggen aan moeten komen.
Maar dit gaat sneller dan je zou denken. Je kan van 20 nummers bijvoorbeeld in één
keer 'Robbie Williams' in de tag zetten... Ben bang dat er geen andere optie is...

Nog een tip: maak je mediabibliotheek schoon door alle bestanden (dus niet de mappen)
uit C:\Users\[jouw gebruikersnaam]\AppData\Local\Microsoft\Media Player. Door Media
Center weer te starten worden alle gegevens weer volgens de tags ingeladen en worden
de bestanden vers aangemaakt.

Gebruik je een Media Center Extender? Check da\n ook ook: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,4767.0.html
 
Zie hier voor de door mij geschreven handleiding.
Stap voor stap breng je alles op orde!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan