Van Linux terug naar XP pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Berichten
312
Hallo,
Ik heb mij harde schijf in 2 stukken verdeeld. Op beide had ik XP geïnstalleerd. Ideaal: als ik een probleem had met de ene versie kon ik toch altijd nog bij de 2e versie. Na goede berichten over Linux heb ik op een deel Linux geïnstalleerd, maar ik vin het helemaal niks. Nu wil ik weer graag XP installeren. Ik ben echter bang dat ik het per ongeluk over de goede versie heen zet.
Bij computerbeheer kan ik zien dat c bestandssysteemtype standaard NTFS is en daar staat de goede XP (systeem) op.
Op de partitie van Linux staat: type : standaard en in orde onbekende partitie.
Als ik de p.c. opstart kan ik kiezen naar welk systeem ik wil. Als ik niet voor XP kies start hij automatisch Linux op.
Kan iemand mij vertellen hoe ik veilig XP "over " Linux heen kan zetten?
Ik heb de originele CD van XP media center.
Alvast bedankt: John.

PS. Graag een beetje in eenvoudige taal.
 
Noteer voor dat je gaat beginnen hoeveel schijfruimte de XP installatie thans in gebruik heeft. Ik ga er tevens gemakshalve even vanuit dat XP op C staat?

Als je nu boot met de Windows CD dan zal je een menu krijgen waarin je kunt bepalen op welke schijf (partitie) Windows moet komen. Je kunt aan de letter al zien welke je niet moet hebben (C dus). Ter controle kun je zien of die schijf idd, net zoveel MB's bevat als je vooraf had genoteerd. (Windows wil soms goochelen met schijfletters, dus enige voorzichtigheid kan geen kwaad) Die schijf (partitie) moet je dus sowieso niet selecteren voor de Windows installatie.

Je zal zien dat er nog een andere partitie is (de Linux) als je die selecteert en kiest voor installatie van Windows, dan zal Windows (neem ik aan) voorstellen om eerst die schijf partitie NTFS te formatteren (ik heb namelijk geen tierelier verstand van Linux). Als die partitie is gefomatteerd, zal de installatie beginnen. Die Linuxpartitie zal naar ik aanneem als onbekende partitie "gezien" worden.

Een andere optie is, om in je huidige Windows éérst de Linuxschijf(partitie) te formatteren vanuit Windows vóórdat je dus de nieuwe gaat installeren.

Uiteindelijk krijg je een keurig dual boot systeem.
 
Laatst bewerkt:
Noteer voor dat je gaat beginnen hoeveel schijfruimte de XP installatie thans in gebruik heeft. Ik ga er tevens gemakshalve even vanuit dat XP op C staat?

Als je nu boot met de Windows CD dan zal je een menu krijgen waarin je kunt bepalen op welke schijf (partitie) Windows moet komen. Je kunt aan de letter al zien welke je niet moet hebben (C dus). Ter controle kun je zien of die schijf idd, net zoveel MB's bevat als je vooraf had genoteerd. (Windows wil soms goochelen met schijfletters, dus enige voorzichtigheid kan geen kwaad) Die schijf (partitie) moet je dus sowieso niet selecteren voor de Windows installatie.

Je zal zien dat er nog een andere partitie is (de Linux) als je die selecteert en kiest voor installatie van Windows, dan zal Windows (neem ik aan) voorstellen om eerst die schijf partitie NTFS te formatteren (ik heb namelijk geen tierelier verstand van Linux). Als die partitie is gefomatteerd, zal de installatie beginnen. Die Linuxpartitie zal naar ik aanneem als onbekende partitie "gezien" worden.

Een andere optie is, om in je huidige Windows éérst de Linuxschijf(partitie) te formatteren vanuit Windows vóórdat je dus de nieuwe gaat installeren.

Uiteindelijk krijg je een keurig dual boot systeem.

Dat is duidelijk.
Formatteren vanuit XP lijkt me dan het beste. Kan dat in systeembeheer?
De Linuxpartitie wordt inderdaad als onbekende partitie gezien.
 
Ik ken helaas Linux niet. Probeer het eens in schijfbeheer. Als het namelijk lukt om die partitie te formatteren, weet je zeker dat je bij de Windows setup geen foute keuze kunt maken. Je hoeft dan alleen maar de lege partitie te selecteren en niet de partitie waarvan reeds een X-aantal MB's in gebruik is, want dát is dan logischerwijs je huidige XP partitie.
 
Is dat hetzelfde als: logisch station verwijderen.

Doe svp even een srceendumpje als bijlage. Ik vergeef het mijzelf nooit (en jij mij ook niet) als ik nu ja zeg, terwijl ik door mijn onbekendheid met Linux dingen beweer die niet blijken te kloppen.
 
Ik ken helaas Linux niet. Probeer het eens in schijfbeheer. Als het namelijk lukt om die partitie te formatteren, weet je zeker dat je bij de Windows setup geen foute keuze kunt maken. Je hoeft dan alleen maar de lege partitie te selecteren en niet de partitie waarvan reeds een X-aantal MB's in gebruik is, want dát is dan logischerwijs je huidige XP partitie.

Okay.

In schijfbeheer kan ik naar die partitie als ik dan op de rechtemuisknop klik, kan ik het logisch station verwijderen. Is dat dan hetzelfde als formatteren? Ik doe het vanuit Windows.
 
Nee, het station verwijderen is wat anders dan formatteren. Na het verwijderen ontstaat de situatie dat er schijfruimte is, die nog niet is toegewezen. Die moet vervolgens worden toegewezen (door het opnieuw aanmaken van een station) en kan daarna worden geformatteerd.

Maar, plaats svp een screendumpje als bijlage.
 
Als je naar het buroblad van Windows gaat en dan naar "Deze computer", kun je dan die Linux partitie zien? Zo ja, wat gebeurt er als je daar dan een rechtse muisklik op geeft? Krijg je dan een menu waarin o.a. de formatteeroptie vermeld staat?
Als dit allemaal klopt is het zonder meer de meest veilige methode zonder dat ik een screendumpje heb gezien.
 
Als je naar het buroblad van Windows gaat en dan naar "Deze computer", kun je dan die Linux partitie zien? Zo ja, wat gebeurt er als je daar dan een rechtse muisklik op geeft? Krijg je dan een menu waarin o.a. de formatteeroptie vermeld staat?
Als dit allemaal klopt is het zonder meer de meest veilige methode zonder dat ik een screendumpje heb gezien.

Nee dan zie je niet de linux partitie
 
Druk op de prt-screen toets van je toetsenbord.
Plak de afdruk in bijvoorbeeld paint.
Post 'm middels de paperclip als bijlage.
Als je niet weet hoe dat moet, kijk dan even naar dit topic.
 
Ik hoop dat het gelukt is.
Ik heb net gedaan wat u in 1e instantie adviseerde: opstarten met de cd / Na verschillende schermen kom ik dan in het scherm met de keuzes:
F8 ...Ik ga akkord.
dan wordt er gezocht naar vorige versies van Windows.
dan het scherm: druk op R als je wilt herstellen of op esc als je wilt installeren zonder herstellen.
In het scherm daaronder zou je dan kunnen kiezen welke versie je opnieuw wilt installeren, maar in dat scherm staat alleen : C: Windows XP media center. Als ik nu door zou gaan, vrees ik dat die versie verdwijnt. Linux of een andere partitie staat er niet bij.
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_03 Nov. 15 11.41.bmp
    58 bytes · Weergaven: 41
We moeten het anders gaan doen als de screendump niet lukt. Heb je een diskette station in de machine zitten?

Ik ben vanaf 12.30 uur tot 13.45 uur offline, dus ik zal even niet kunnen reageren.
 
We moeten het anders gaan doen als de screendump niet lukt. Heb je een diskette station in de machine zitten?

Ik ben vanaf 12.30 uur tot 13.45 uur offline, dus ik zal even niet kunnen reageren.

Ik moet tot ongeveer 4 uur gaan werken dus ik ben ook voorlopig offline.
Ik heb geen diskette station. Ik heb wel een sreendump meegestuurd. Is dat dan niet gelukit?
 
Nee, da's het probleem, ik krijg een blank scherm.
Ik kom er straks op terug, dan plaats ik wel een schijfbeheer screendumpje van mijzelf en mogelijk kun jij dan zien wat veilig is om bij jou te verwijderen.
 
Ok, ik was wat eerder terug dan verwacht, daar gaat íe dan.
Je ziet in de bijlage dat ik 3 harddisks in mijn systeem heb zitten. (Eigenlijk 4, maar de C-schijf is een Raid-0 configuratie daarom denkt Windows dat het maar 1 schijf is. Da's verder voor jouw probleem niet interessant)

Je ziet dus bij mij een schijf-0, 1 en 2.

Je kunt ook zien dat alle drie de schijven uit 2 partities bestaan.
Zo bevat schijf 0 een (verborgen) partitie van 10 giga waar een reserve kopie van mijn systeem op staat en de C schijf, waarop mijn Windows staat.

Schijf 1 bevat de D partitie en de H partitie
Schijf 2 bevat de E en I partitie.

Daarnaast zit er in mijn systeem een blue tooth dongeltje (J) en
een DVD brander, schijf F

Waar het voor jouw probleem nu om draait is dat je duidelijk moet kunnen zien dat die Linux partitie los staat van de Windows partitie. Kijk naar schijf 0, 1 en 2 bij mij. Je ziet letterlijk en figuurlijk in schijfbeheer een fysiek verticaal lijntje tussen de partities op één en dezelfde schijf.
Dat betekent dus dat ik zonder gevaar, staande op bijvoorbeeld de H partitie, ervoor kan kiezen deze te verwijderen. Daarna maak ik 'm opnieuw aan. (Laat ik de vrije ruimte weer toewijzen).

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Succes!
 

Bijlagen

  • Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Ok, ik was wat eerder terug dan verwacht, daar gaat íe dan.
Je ziet in de bijlage dat ik 3 harddisks in mijn systeem heb zitten. (Eigenlijk 4, maar de C-schijf is een Raid-0 configuratie daarom denkt Windows dat het maar 1 schijf is. Da's verder voor jouw probleem niet interessant)

Je ziet dus bij mij een schijf-0, 1 en 2.

Je kunt ook zien dat alle drie de schijven uit 2 partities bestaan.
Zo bevat schijf 0 een (verborgen) partitie van 10 giga waar een reserve kopie van mijn systeem op staat en de C schijf, waarop mijn Windows staat.

Schijf 1 bevat de D partitie en de H partitie
Schijf 2 bevat de E en I partitie.

Daarnaast zit er in mijn systeem een blue tooth dongeltje (J) en
een DVD brander, schijf F

Waar het voor jouw probleem nu om draait is dat je duidelijk moet kunnen zien dat die Linux partitie los staat van de Windows partitie. Kijk naar schijf 0, 1 en 2 bij mij. Je ziet letterlijk en figuurlijk in schijfbeheer een fysiek verticaal lijntje tussen de partities op één en dezelfde schijf.
Dat betekent dus dat ik zonder gevaar, staande op bijvoorbeeld de H partitie, ervoor kan kiezen deze te verwijderen. Daarna maak ik 'm opnieuw aan. (Laat ik de vrije ruimte weer toewijzen).

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Succes!

Bedankt!!
Helemaal duidelijk. De te verwijderen partitie weet ik. Ik verwijder hem en daarna opnieuw aanmaken.
Hoe doe ik dat aanmaken zodat ze geschikt is voor Windows? Ziet de Setup van Windows die partitie dan, zodat je daar voor kunt kiezen?
Ik zal de partitie eerst even verwijderen.
 
Bedankt!!
Helemaal duidelijk. De te verwijderen partitie weet ik. Ik verwijder hem en daarna opnieuw aanmaken.
Hoe doe ik dat aanmaken zodat ze geschikt is voor Windows? Ziet de Setup van Windows die partitie dan, zodat je daar voor kunt kiezen?
Ik zal de partitie eerst even verwijderen.

Gebeurd ik heb nu weer een beschikbare ruimte van 130 GB.
Moet ik daar een nieuw logisch station van maken? in NTFS?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan