[xp]/netwerk pc opeens niet meer toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

_emile_

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 okt 2006
Berichten
1.998
wij hebben met het gezin een netwerk van 2/3 pc's en 2laptops.
we zitten allemaal in een netwerk met bijvoorbeeld de naam pietje
op alle machines is wizard thuisnetwerk gedaan, en via bij systeem netwerknaam opgegeven.

met mijn pc kan ik alle pc's zien. ik kan ook printen naar een andere pc via het netwerk.
laptop oud, kan alles zien, en kan ook in mijn gedeelde map komen.
de jongste computer kan niet in mijn gedeelde map, wel in de gedeelde map van de jongste laptop.
de jongste laptop kan niet in mijn gedeelde map kijken.




ik krijg een error dat ik niet de juiste rechten heb,
wat voor rechten gaat het dan over?

wat kan er aan de hand zijn en hoe repareer ik het ?
 
Laatst bewerkt:
"ik heb zorgvuldig op alle pc's het netwerk 1 naam gegeven."

Bedoel je hiermee de computernaam of de werkgroepnaam? Deze laatste moet op alle PC's gelijk zijn zoals je waarschijnlijk wel weet....

Grtz.
 
werkgroepnaam.

ik heb de vraag even aangepast.
 
Probeer eens op jouw pc:
Zet het delen van je mappen uit (oftewel: Rechtsklik op de mappen die je nu deelt per stuk, en zet het delen uit)
Start -> Uitvoeren -> control folders
Ga naar tabblad Weergave
Vink aan: Eenvoudig delen ... (aanbevolen)

Deel daarna de mappen opnieuw en kijk of de computers die nu problemen hebben met toegang er dan wél bij kunnen

Ik ga ervanuit dat je Windows XP Professional hebt.

Tijs.
 
stond al aan.
en ja is xp pro anderen zjin allen home
heeft helaas niet geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Doe eens een schermafdruk van één van die gedeelde mappen die nu niet bereikbaar zijn. Ik bedoel dan de tabbladen Delen en Beveiliging.

In mijn 'handtekening' kun je zien hoe je een schermafdruk maakt en kunt uploaden bij je volgende posting.

Kijk ook na in Gebruikersbeheer (Start -> Uitvoeren -> lusrmgr.msc) of het account Gast nog wel aanwezig is (mag wel uitgeschakeld staan). Bestaat die gebruiker niet, dan gaat eenvoudig delen in ieder geval niet werken.

Tijs.
 
okee dit is de hele partitie D:

jep bestaat nog.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nog zoiets: Staat op de client-pc's wel de Client voor Microsoft netwerken geïnstalleerd én met een vinkje ervoor? Zonder krijgen zij geen toegang tot gedeelde mappen/printers.
Nu zal dat wel het geval zijn, want blijkbaar komen de gedeelde mappen/printer wel tevoorschijn (maar bij het benaderen ervan komt die melding van geen rechten).

Staat er op die client-pc's nog firewall software geïnstalleerd? (ZoneAlarm, Comodo Firewall, diverse Norton producten hebben (stiekum) ook een firewall erin, Windows Firewall)?

Laat hen alles wat maar ruikt naar een firewall even uitzetten, en dan opnieuw proberen.

Tijs.
 
de nieuwste pc staat mcafee09 en windows firewall

op de nieuwste laptop heb ik windows firewall uitgeschakeld en nog steeds geen mogelijkheid.
op mijn pc is het uitgeschakeld, windows firewall.
 
McAfee zou evt. een bron van 'firewall' achtige activiteiten kunnen zijn.

Van die andere pc zou ik dan nu niet meer weten wat er mogelijk mee aan de hand zou kunnen zijn.

Ik kan je wel even een discussiedraad geven met wat informatie en links erin: link

Succes evengoed, en misschien hebben andere forum-lezers nog suggesties voor je.

Tijs.
 
Toch nog iets gevonden uit een eerdere discussiedraad waar ik gereageerd heb, maar wel een 'shot in the dark':

Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc
Ga naar Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Toewijzing van gebruiksrecht -> [Rechter deelvenster]: dubbelklik op Toegang tot deze computer vanaf het netwerk weigeren -> verwijder gebruiker Gast uit de lijst. [Als het goed is blijft dan alleen een Support_XXXX account staan in de lijst.]

Kijk of het dan wel werkt. Indien (nog) niet, probeer dan ook het volgende:
Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc
Ga naar Computerconfiguratie -> Windows-instellingen -> Beveiligingsinstellingen -> Lokaal beleid -> Beveiligingsopties -> [Rechter deelvenster]: dubbelklik op Netwerktoegang: de permissies voor Iedereen toepassen op anonieme gebruikers -> Kies hier Ingeschakeld, en druk op Ok.

Start de computer opnieuw op.

Succes,

Tijs.
 
je laatste post bevatte twee mogelijke oplossingen

de eerste van de gebruikers aanpassen.

er stond maar 1 support_xxx

de 2e probeer ik nu uit. alleen anonieme id's uit andere netwerken met andere id's kunnen dan toch niet inloggen erop?
 
Het gaat om netwerktoegang, niet om lokaal of via Extern bureaublad inloggen.
Het is dus 'veilig' in de sfeer dat je wel meer gebruikers op het netwerk toegang geeft tot gedeelde mappen etc., maar je geeft ze hiermee niet toegang om in te loggen.

Tijs.
 
Nog even een kleine uitleg: Anonieme gebruikers in die 2de instructie slaat op personen die als Gast zich aanmelden bij je systeem voor toegang tot gedeelde printers, gedeelde mappen etc.

In feite geef je ermee aan dat de rechten die voor (de groep) Iedereen gelden zich ook uitbreiden naar mensen die zich anoniem (dus als Gast) aanmelden op je pc voor toegang tot die gedeelde printers en gedeelde mappen.

Tijs.
 
nee helaas.
dit heeft niet gewerkt.

misschien kan ik een nieuw netwerk aanmaken. en ze allemaal daar onder brengen.
 
Ik denk niet dat dat de oplossing van je probleem is, maar je kunt het natuurlijk proberen.

Kijk ook voor wat extra achtergrondinformatie in die andere discussiedraad waar ik eerder al de link naar gegeven heb.

Tijs.
 
Ik denk niet dat dat de oplossing van je probleem is, maar je kunt het natuurlijk proberen.

Kijk ook voor wat extra achtergrondinformatie in die andere discussiedraad waar ik eerder al de link naar gegeven heb.

Tijs.

heb ik bekeken. stond niets extra tussen.
bij paul rt ook nog niet gelukt zo te zien.
kan ik in de router ook nog bij domain name iets veranderen?
 
Laatst bewerkt:
verder heb ik het default account pas verwijdert en werk op het administrator account.
 
Het veranderen van de domeinnaam in de router heeft geen invloed op de werking waar jij het over hebt.

Bovendien zit (naar ik aanneem) iedereen op het hetzelfde (ip-adres-)netwerk, dus heeft de router voor het gebruik van gedeelde mappen & gedeelde printers geen enkele rol.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan