printen via netwerk lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Ik heb een netwerk gemaakt tussen mijn laptop (met Windows Vista) en mijn PC (met Windows XP). Ik kan nu via mijn laptop bij de bestanden (D en E schijf) op mijn computer en kan ze met behulp van SyncBack gemakkelijk synchroniseren. Dat werkt dus als een trein. Ik zou echter ook graag willen kunnen printen via de laptop op mijn Canon (Pixma) iP 4200 printer, die aangesloten is op de PC met Windows XP. Ik kan de printer wel zien op de laptop, maar als ik probeer verbinding te maken krijg ik de melding 'toegang geweigerd'. Als ik probeer de printer op de laptop toe te voegen als netwerkprinter, idem dito. Ik heb geprobeerd de printer als lokale printer toe te voegen op een nieuwe poort: \\computernaam\printernaam. Maar bij het aanmaken van de poort krijg ik de melding 'kan netwerknaam niet vinden'. Hoe los ik dit op?
 
Heb je op de xp pc de printer op "deze printer delen" gezet?
 
Wellicht gooit de lokale firewall roet in het eten?
Probeer het eens terwijl alle firewalls uitgeschakeld zijn? (incl. eventuele software van derden).
 
ja klopt ik denk dat het aan de firwell zit ik onderhoud systeems en ik had het ook bij iemand en toen heb ik de firwell op windiws xp uitgezet en er gw een andere geinstallerd en wla klaar ( als het niet lukt moet je ook de firwell van vista ff uitzetten)
 
Bedankt allebei! Ik ga het zeker proberen; ben er nog niet aan toe gekomen. Ik laat het nog weten. Maar als dit het zou zijn......Ik kan toch niet elke keer de firewall uit zetten als ik iets moet printen? Dan kan ik bovendien net zo goed gewoon op mijn PC printen, want daar moet ik dan tóch naartoe lopen ;). Of is er een andere oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld een bepaalde instelling in de Firewall veranderen waardoor het wel kan? Ik gebruik de PC Tools Firewall Plus op beide systemen.
 
Printer installeren

Ben je administrator ? De printer staat geïnstalleerd op XP, toch? Als hij geïnstalleerd is en je selecteert delen, moet je voor vista een extra stuurprogramma installeren.
 
Ja, ik ben administrator, de printer zit op XP en hij is gedeeld. Ik heb ook al een stuurprogramma voor VISTA gevonden op de website van Canon. Maar dat is niet geschikt voor XP. Moet ik dit nu op VISTA installeren? En moet ik daarvoor dan eerst de printer rechtstreeks aansluiten en de volledige installatieprocedure volgens het boekje volgen? Of kan ik het op één of andere manier als extra in XP installeren, zodat VISTA hem oppakt, maar in XP gewoon het huidige stuurprogramma blijft draaien?
 
Laatst bewerkt:
Printer installeren

Wanneer je in xp de eigenschappen van de printer neemt en tabblad delen, kan je een stuurprogramma installeren voor een andere versie van windows. Volgens mij moet je zeker je PC niet aansluiten op je laptop.
 
Nu ik de tekst teruglees, zie ik dat je de printer wilt mounten als \\server\printer
Wellicht kan het makkelijker. Zorg in ieder geval dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten (hoofdletter gevoeling).
Hierna (wellicht even rebooten) kun je via de windowsverkenner de "serverpc" opzoeken door in het adres in te typen: \\<server>
Nu zie je alle gedeelde bronnen op deze machine. Ga naar de map "printers" en klik met de rechtermuisknop op de bewuste printer. Klik nu voor "verbinding maken".

Wellicht werkt deze methode wel.
 
Super dat je zo mee denkt! Ontzettend bedankt! De werkgroep is hetzelfde op beide computers (MSHOME). Helaas lukt het niet om te verbinden met de printer. Dat is het eerste dat ik geprobeerd heb toen ik de printer wilde toevoegen op de laptop. Ik krijg dat de melding 'toegang geweigerd'. Verder kan in via 'printer delen' alleen een extra stuurpogramma toevoegen door een vinkje te zetten in een besturingssysteem en het dan te installeren. Windows VISTA staat daar echter niet bij. Hoe los ik dat op? Bij Vista staat deze printer ook niet in de lijst met printers die je evt. toe kunt voegen Ik heb van van de site van Canon wel een stuurprogramma (.exe) gevonden dat in Vista zou moeten werken. Maar ik heb dus geen idee wat ik daar nu mee moet.
 
Laatst bewerkt:
Deze vraag is dus nog niet opgelost (ik kreeg daar net een mailtje over......).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan