Mini dv beelden op computer zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

JurgenD

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2008
Berichten
8
Hallo,

Ik heb geen idee waar ik deze vraag het beste kon plaatsen, dus heb het maar hier gedaan. Dit vond ik er aardig bij passen...

Enige tijd geleden heb ik een digitale videocamera aangeschaft. Het betreft de Canon MV 940. Leuk ding, maar ik snap niet hoe ik de beelden op mijn computer kan krijgen.

Er zit een USB kabel bij, maar dat is voor de foto's die op de memorycard staan die ook in de camera zit. Maar de videobeelden worden opgenomen op Mini DV bandjes.

Nu lees ik in het boekje dat er bij zit dat ik dan een DV kabel nodig heb, maar dan komt mijn volgende probleem, waar doe ik die dan in, want het ziet er niet naar uit dat die in mijn USB past.
Ik heb overigens een laptop, Compaq Presario A900.
Ik heb ook elders dingen gelezen over Firewire, maar ik weet ook helemaal niet hoe dat werkt en of dat zou kunnen op mijn laptop.

Ik hoop dat iemand kan helpen.
Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Zonder firewire geen miniDV naar de PC... t'is niet anders...

Dus vaststellen of je firewire in je Laptop hebt... zo niet dan houdt het al op... :(
 
Bedankt voor je antwoord!

Oke, ik heb vastgesteld dat er 3 usb poorten, een poort voor PS2 (ofzo) muis en iets voor volgens mij een extern beeldscherm.
Verder niks.

Er is dus absoluut geen andere oplossing? En zit het in 'gewone' desktopcomputers wel dan? Mijn laptop is pas iets van een half jaar oud, dus daar kan het niet echt aan liggen.
 
Als je een iets of wat moderne laptop hebt zit deze aansluiting er normaal op.
 
Nee ik heb nog een keer zitten zoeken, maar dat zit er echt niet in. Dan is mijne dus toch niet zo modern...

Ik heb ook al verder gezocht op internet inmiddels. Ben er wel achter dat ik dus of in mijn computer thuis moet kijken, daar heb ik nog wel een 'kast' staan, of het daar in zit.
Of dat ik een firewire adapter moet kopen, maar die kan ook niet in mijn laptop volgens mij? Waar zou dat in moeten?
Dus dan houdt het met mijn laptop echt op geloof ik.
 
kan er ook zo uitzien maar dat is meestal bij desktops. Maar voor alles is een oplossing, dit kan je al gebruiken als je een pcmcia slot hebt.
 
Let wel...je hebt dan een PCM CIA kaart en waarschijnlijk een 5400 toeren schijf...dan kan ik je in ieder geval het volgend capture programma aanraden...WINDV 123

Voor iedereen die een niet zo snel dan wel wat ouder systeem heeft, dé capturetool voor minidv. Het gebruikt nauwlijks resources en maakt ook van elke 'take' een aparte avi...

dat laatste is ook weer handig want dan hoeft bij editen en renderen van het eindresultaat maar weinig van de resourcer worden gebruikt voor de bestanden zelf...
 
Maar daarmee heb je nog geen firewire.... het blijft prutsen op USB nivo...

Als je echt je video's wilt bewerken, zit er niets anders op dan investeren in een nieuw systeem
 
Dat valt wel mee..
-transfer rate DV-PAL 25 Mbit/s,
-max. transferrate USB 2.0: 480 Mbit/s ! (theoretisch)
-max. transferrate Firewire400: 400 Mbit/s

Theoretisch, maar er blijft zoals je ziet meer dan genoeg over. Een verschil tussen beide transfer-technieken: USB vraagt meer van het systeem dan Firewire. Maar als je systeem snel is, zal dat geen probleem zijn.

Op deze laptop is het eerder de harde schijf die de bottleneck vormt. Een externe 7200 toeren (USB-) schijf is voor videobewerken denk ik beter dan een onboard schijf op 5400 of nog minder toeren.
Maar de Firewire-USB converter blijft hier wel nodig, alleen is de prijs erg hoog. Een tijdje terug stonden er nog geen euro's vermeld; alleen 100 dollar..
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt allemaal voor de reacties!

Zo heb ik weer een hoop geleerd.
Ik ga het maar proberen via een andere computer die wel firewire heeft van een vriend van me ofzo en het vervolgens op een USB stick of Externe harde schijf zetten, zodat ik het in ieder geval ook digitaal kan bewaren en niet alleen op bandjes.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan