Hulp Nodig Bij Opzetten Netwerk!

Status
Niet open voor verdere reacties.

cineti

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2006
Berichten
30
Hallo Allemaal,

Zou iemand van jullie me even kunnen helpen, want ik probeer al heel lang een netwerk te maken en ik blijf maar foutmeldingen krijgen als: Beperkte verbindingsmogelijkheden. Ik heb al vele tutorials geprobeerd op internet maar het helpt niet, omdat elke situatie uniek is (afhankelijk van soort internetverbinding).

Situatie:
Ik wil graag een netwerk maken tussen 2 computers. 1 computer heeft Windows XP en 1 computer heeft Windows Vista. Beide computers zijn uitgerust met een netwerk (ethernet) kaart en ik heb een cross-over kabel om de verbinding tot stand te brengen. Ik heb al op beide computers de Wizards uitgevoerd, maar altijd komt een uitroepteken in een geel schild te staan met ‘Beperkte verbindingsmogelijkheden’. Ik heb internet van Online (vroeger Orange met Livebox) en beide computers maken via de draadloze verbinding van de Livebox verbinding met het internet. Kan iemand mij precies uitleggen hoe ik een klein thuisnetwerk of bedrijfsnetwerk kan maken, zodat alle gegevens veilig zijn, en dat er een goede verbinding ontstaat tussen deze computers met bestanden en printers delen?

Het is de bedoeling dat beide computers gebruik kunnen maken van een bepaalde map, waarin alle documenten eigenlijk zijn opgeslagen. Is het de bedoeling dat ik 1 computer kies waarop deze map komt te staan, of werkt dit anders? Of is de situatie voor zo’n map altijd Server en Client? Met andere woorden, de ene pc moet altijd aanstaan om aan de gegevens te komen?

Ik hoor het wel, mij gaat het er vooral om dat ik de juiste dingen kies bij de Wizard (vooral bij de vragen over de internetaansluiting gaat het mis).

Als jullie meer informatie nodig hebben, laat me dit dan even weten.

CinEti
 
Beide PC's zijn dus draadloos verbonden met het Internet via de livebox dus beide PC zitten nu al in een netwerk.

Je hebt de crossoverkabel dus niet nodig.
Stel beide pc in zodat zij dezelfde werkgroepnaam krijgen.

Werkgroepnaam
Bij de XP machine , Configuratiescherm > Syteem > Computernaam.
Hier kan je ook de Werkgroep veranderen.

Bij de Vista Machine , Configuratiescherm > Systeem > Instellingen Computernaam , Domein en Werkgroep.
Herstart de PC's

Als dat gedaan is kun je de printers gaan delen en gebruiken
1. Ga via Start / Instellingen naar Printers en faxapparaten
2. Maak op de printer die je wilt delen in je netwerk een rechtsklik met de muis
3. Kies voor Delen
4. Selecteer "Deze printer delen" en geef de printer een Share-naam
5. Druk op toepassen

Op het PC (Vista) waarmee je verbinding wilt maken met de printer op de pc, doe je het volgende:

1. Ga via Start / Configuratiescherm en kies dan naar Printers.
2. Kies dan de optie , Een Printer toevoegen
3. In de wizard Printer toevoegen, kies je voor "Netwerkprinter , Draadloze printer of Bluetooth printer"
4. Vista zoekt nu zelf op het netwerk naar alle beschikbare printers.
5. Kies de printer en werk vervolgens de Wizard af.
.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor je antwoord - ik ga dit meteen uitproberen.

Inderdaad, beide pc's zijn draadloos verbonden met de livebox, ik wist niet dat de cross-over kabel dan overbodig was voor het opzetten van een netwerk.

Ik laat het resultaat weten.
 
Ik heb alles precies gedaan zoals je hebt uitgelegd, alleen op de Windows XP de 'Printer zoeken' wizard uitgevoerd, aangezien de printer oorspronkelijk op de Windows Vista PC was geïnstalleerd.

Het werkt helaas nog niet helemaal naar behoren.

Beide computers hebben nu MSHOME als werkgroepnaam en verschillende computernamen.

Ik vind bij netwerklocaties twee mappen van de andere computer: Public en SharedDocs. Wat is hier het verschil tussen, en welke moet ik kiezen om een map te delen?

Hoe kan ik de map beveiligen tegen toegang van buitenaf?

En hoe werkt het precies als we mappen willen gaan delen? In principe willen we alles in 1 map zetten, en daar alles inzetten wat we nodig hebben. Moeten we dan een computer kiezen, die map op die pc aanmaken, en die map delen? Dan zou er dus een server-client relatie ontstaan, en zou de server computer altijd moeten aanstaan, als de XP computer in dit geval bij de bestanden wil komen.

Zou je me nog even verder willen helpen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan